Transportatorii rutieri afirma ca au solicitat, dar "ASF refuza sistematic sa comunice un pret de referinta justificat pentru politele RCA". Drept urmare, transportatorii rutieri s-au pus pe calculat si considera ca un la un cost al RCA-ului de 1.200 euro / an la camioane si 1.300 lei / an la un taxi, asiguratorii obtin profit, iar diferenta fata de tariful de piata RCA ar ajunge in strainatate.

"Banii sunt scosi din Romania de catre aceste multinationale prin chirii supraevaluate, daune fictive, preturi de transfer si contracte de consultanta supradimensionate. De ce nu au fost verificate aceste transferuri externe, desi a fost sesizat in mod oficial ANAF de 9 luni de zile? Firmele de transport romanesti sunt sugrumate de catre acesti geambasi ai asigurarilor protejati de institutii romanesti care nu isi apara cetatenii si capitalul autohton", a declarant Vasile Stefanescu, presedinte COTAR.

Potrivit confederatiei, Romania are 136 000 de autovehicule de transport marfa si 60 000 de taxiuri si peste 6 miloane auto persoane fizice, "captive intr-o piata RCA controlata de catre firme straine care, cel mai probabil, doresc sa falimenteze aceasta industrie cu capital romanesc, pentru a putea deschide calea firmelor de transport straine".

COTAR: ASF, in cardasie cu asiguratorii

COTAR mentioneaza ca dauna medie la vehiculele de transport ar fi de aproximativ 4.000 euro, iar frecventa daunei la transportatori ar fi de circa 16%, ceea ce ar insemna ca 22.666 de camioane au daune de cate 4.000 de euro. "In teorie, asiguratorii romani achita anual daune in valoare de 90.664.000 euro / an pentru daunele produse de transportatori. In realitate, daunele cu o valoare mai mare 300.000 de euro sunt achitate de catre reasiguratori.

Citeste si:

COTAR pare ca nu ia insa in calcul faptul ca societatile de asigurari platesc o prima de reasigurare, cota parte din totalul primelor de asigurari incasate pe RCA, in contul reasigurarilor. Totodata, calculul transportatorilor nu pare sa ia in calcul nici daunele morale pentru vatamari corporale si decese pentru ca asiguratorii le platesc ca urmare a accidentelor produse, in special in strainatate, unde sunt cel mai frecvent camioanele inregistrate in Romania, daca nu exclusiv.

De asemenea, COTAR subliniaza ca "atunci cand vine vorba de plata daunelor, firmele de asigurari intarzie in mod sistematic si ilegal 85% din despagubirile achitate sau achita doar partial, in 90% din cazuri, aceste daune sub materna supraveghere a ASF. Ne intrebam cum este posibil ca reprezentantele auto straine care opereaza in Romania sa aibe tarife de manopera de patru ori mai mari decat unitatile service independente, iar firmele de asigurari sa achite aceste costuri fara niciun fel de problema?"

Vasile Stefanescu mai arata ca "firmele de asigurari, impreuna cu arbitrul ghiftuit si complice - ASF, au acelasi interes comun: banii romanilor! Actualul Guvern si Parlamentul trebuie sa se trezeasca la realitate si sa inteleaga ca urmeaza a se confrunta cu miscari de protest fara precedent atat ale transportatorilor precum si a cetatenilor platitori de polite RCA".

Sursa foto: Matushchak Anton / Shutterstock