"Problemele se muta din pacate dintr-o parte in alta. Statistica este constanta. Si in anii trecuti si in 2015, 2016, indicatorii sunt destul de constanti. Chiar daca au iesit doi jucatori (Astra Asigurari si Carpatica Asigurari - n.r.), daca ne uitam acum la numarul de petitii, o sa vedem ca sunt alte companii care sunt pe primul loc, iar practicile (de neplata) mai sunt pe piata si trebuie sa lucram foarte mult pe partea de supraveghere, control, educatie financiara, pentru a le corecta", a explicat Rangu, sugerand astfel ca piata nu si-a schimbat naravul, ci doar s-au mutat problemele de la un asigurator la altul.

In petitii vedem ca sunt probleme la companiile care nu respecta acesti indicatori de solvabilitate si lichiditate. Faptul ca platesc mai putin, platesc cu mare intarziere sau nu platesc deloc, de fapt, inseamna ca ei nu au bani sa plateasca - Calin Rangu, ASF

Esti interesant de banking si digitalizare? Participa la Banking 2.0, un eveniment despre eliminarea hartiilor in business si in relatie cu statul.

ASF lucreaza la un sistem mai transparent al costurilor privind RCA, bazat pe o informare corecta fata de consumator si pe ideea de pret corect, stabilit pe baze transparente. "Lucrurile sa fie cunoscute de toata lumea, pentru ca pot exista interese comerciale intr-o directie sau alta, dar pe consumatorul de rand, ca sa ii castigi increderea, trebuie sa il informezi corect. Se va veni cu un sistem (al costurilor pe RCA) pentru toate tipurile de vehicule, inclusiv pentru persoane fizice, pe categorii de masini, iar modul de calcul va trebui sa fie transparent", precizeaza oficialul ASF.

In prezent, cele mai mari probleme si, implicit, cele mai multe petitii care vin la adresa Protectiei Consumatorilor din ASF se refera la plata partiala sau neplata despagubirilor. Circa 70% din petitii vin din zona de RCA, pana la 20% din CASCO, iar restul tipurilor de petitii (10-15%) se refera la problemele pe zona de asigurari de viata, asigurari de locuinte, etc.

Platesti un pret, dar pentru pretul respectiv trebuie sa stii ce primesti si, cand ai nevoie, sa fii acoperit pentru riscul produs, sa iti primesti banii in timp, iar banii sa fie aceia pe care trebuie sa ii primesti in mod corect - Calin Rangu, ASF

Ce mijloace de actiune are Protectia Consumatorilor din ASF

Rangu a explicat ca directia pe care o coordoneaza identifica problemele clientilor si le transmite mai departe "celor care au parghiile sa le aplice". Conform ordonantei de infiintare a ASF, Protectia Consumatorului este distribuita la toate cele trei sectoare de supraveghere si control (asigurari, pensii si piata de capital). "Chiar in acest moment, pe baza rapoartelor noastre, sunt in control inopinat la doua mari companii de asigurari, tocmai pentru a corecta deficientele identificate si prezentate in cadrul consiliului ASF", a declarat Calin Rangu.

Directia de Protectie a Consumatorilor din cadrul ASF incearca sa rezolve fiecare petitie, chemand asiguratorii la discutii, chiar si clientii care doresc sa fie pusi fata in fata, iar in cazurile grave ASF poate merge pana la ridicarea licentei daca constata o abordare sistemica impotriva consumatorilor.

"Lipsesc niste parghii care sa fie aplicate la fiecare caz individual. Noi am propus o imbunatatire a acestei abordari, astfel incat, cand constatam o incalcare clara a unei legi, a unei norme, sa putem interveni si sa putem sanctiona chiar atunci cand apare si sa nu se adune statistic si o data pe an sa se mearga si sa se dea o sanctiune companiei respective, pentru ca in acest fel modul de corectare a deficientelor va fi mult mai rapid", atrage atentia directorul din cadrul ASF.

Sistemul ar semana practic cu ceea ce face ANPC, care poate sanctiona la fata locului o firma, imediat ce a descoperit o problema ce afecteaza consumatorii.

Afla mai multe despre ce trebuie sa faci cand ai probleme cu asiguratorii urmarind integral emisiunea Profesionistii in Banking.