Daca in 2015 comportamentul de plata in randul consumatorilor romani s-a imbunatatit semnificativ comparativ cu anul precedent, insa in 2016 vedem o schimbare in acest trend pozitiv. In prezent, 73% dintre facturi sunt platite la timp, ceea ce inseamna o scadere de 2 puncte procentuale fata de nivelul de anul trecut. In acelasi timp, companiile acorda termene de plata mai mari atat pentru clientii persoane fizice (B2C), cat si pentru clientii persoane juridice (B2B).

Acestea sunt doar cateva dintre informatiile furnizate de studiul EOS KSI, intitulat „Comportamente de plata europene” 2016, realizat de catre institutul de cercetare a pietei TNS Infratest. In cadrul acestui studiu au fost intervievati 3.000 de factori de decizie din 14 tari europene.

Un motiv pentru usoara scadere a punctualitatii platilor efectuate de romani ar putea fi extinderea termenului de plata. In prezent, termenele de plata sunt mai lungi decat in 2015: 62% dintre clientii B2B primesc termene de plata de cel putin 40 de zile, fata de 48% anul trecut.

“Comparand rezultatele studiilor EOS KSI din anii precedenti, consideram ca exista o corelatie intre termenele de plata acordate si punctualitatea platilor, afirma Georg Kovacs, director general al companiei EOS KSI Romania.

“Desi am avea tendinta sa credem ca, daca exista termene mai lungi de plata, procentul de plati la timp creste, conform analizelor noastre, clientii intarzie platile atunci cand au termene lungi de plata. Aceasta este din cauza ca se elimina sentimentul urgentei, iar clientii uita de plata facturilor. Pe viitor, ne asteptam ca punctualitatea platilor sa scada si mai mult, daca aceasta tendinta de extindere a termenelor de plata continua. Recomandarea noastra este, asadar, ca termenele de plata acordate de societatile comerciale clientilor sai sa fie mai scurte”, adauga Georg Kovacs.

In ceea ce priveste nivelul creantelor nerecuperabile, acesta ramane la fel ca in 2015. “Un nivel al creantelor nerecuperabile de 4% are un impact negativ asupra economiei Romaniei. Valoarea este la fel de mare ca in Grecia, unde exista instabilitate economica, iar companiile se confrunta cu o crestere a creantelor nerecuperabile si a platilor intarziate”, spune Georg Kovacs.

Media platilor intarziate in Romania a crescut de la 21% in 2015 la 23% in prezent. Companiile din Romania considera ca principalele cauze ale nerespectarii scadentelor pentru clientii persoane juridice (B2B) sunt problemele temporare de cash flow (54%) si situatiile de neplata din partea propriilor clienti (41%). In ceea ce ii priveste pe clientii persoane fizice (B2C), acestia intarzie platile sau nu platesc deloc din cauza somajului (45%), problemelor cu lichiditatile (32%) sau din cauza indatorarii excesive (31%).

Dupa cum rezulta din studiul EOS KSI, din cauza efectuarii cu intarziere a platilor, companiile se plang de reducerea profitului (41%) si de lipsa lichiditatilor (33%). Mai mult de jumatate dintre companiile din Romania care au participat la acest studiu isi administreaza creantele intern, in timp ce 14% din companiile B2C nu au procese standardizate pentru recuperarea creantelor. Totusi, in 2016 considerabil mai multe companii au inceput sa colaboreze cu furnizorii de servicii de administrare a creantelor, in comparatie cu 2015.

“Din ce in ce mai multe companii din Romania au incredere in serviciile de management al creantelor. 36% dintre acestea considera ca cel mai important beneficiu al colaborarii cu specialistii in administrarea creantelor este protejarea cash-flow-ului, fapt ce le permite sa se concentreze pe activitatea lor de baza”, spune Georg Kovacs. Referitor la evolutia comportamentului de plata in viitor, aproape jumatate dintre respondentii din Romania considera ca in urmatorii doi ani nu vor exista schimbari in comportamentul de plata al propriilor clienti, in timp ce aproximativ 30% dintre acestia se asteapta la o crestere a platilor efectuate la timp.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri