Aplicatia permite preluarea automata a datelor de identificare ale clientului din documente, fara a fi nevoie ca acesta sa completeze formulare pe suport de hartie, clientul urmand sa semneze fizic doar o singura data, pe contract. Pentru inceput, clientii pot realiza, prin acest serviciu, retrageri si depuneri din cont, ordine de plata, transferuri de bani, constituire de depozite si schimburi valutare.

Oficialul bancii a explicat ca acest proiect nu a fost facut cu scopul reducerii costurilor, acest lucru urmand sa fie vizibil doar cand hartia va fi eliminata total.

Dincolo de partea educationala, acest proiect isi propune sa atinga si acel segment al populatiei inca nebancarizat, dar cu potential. Un proiect de co-creation exista si pe zona aplicatiilor de credit, unde clientii persoane fizice sau IMM-uri isi introduc singuri in aplicatie o mare parte din datele respective.

„Am implementat un flux electronic de import de date, astfel incat in momentul in care un client introduce CUI-ul, se preiau automat toate datele. Este un element de diminuare a riscurilor operationale”, a explicat Vancea.

In paralel cu aceste initiative de digitalizare ale fiecarui jucator, reprezentantul Patria Bank spune ca ar fi extrem de important daca autoritatea pentru evidenta populatiei ar fi partener intr-un proiect de interogare si securizare a bazelor de date. Acest lucru ar ajuta foarte mult la reducerea fraudelor, in special pe zona de credite de consum persoane fizice, unde exista in continuare retele profesioniste, specializate in astfel de infractiuni.

Citeste si:

„Este un demers de 3-4 ani, noi am colaborat punctual pentru prelucrarea unor baze de date. Pare ca nu se doreste o colaborare, este si o problema de legislatie a datelor personale, care inca este foarte stricta. Totusi, noi vrem doar un raspuns de tip da/nu – daca acel card de identitate exista”, a mai spus Valentin Vancea.

Rodica Tuchila, coordonatorul grupului de lucru pe digitalizare din Asociatia Romana a Bancilor, a subliniat ca acest proiect de coordonare cu Serviciul de evidenta a populatiei este unul vechi, motivele principale ale blocajului fiind legislatia stricta in domeniul protectiei datelor personale.

“Va trebui sa reluam demersurile si sa gasim solutia potrivita. Preocuparile noastre de a diminua riscurile sunt cu atat mai importante cu cat este in curs de implementare sistemul de plati instant, la interval de 15 secunde iar elementul de securitate este foarte important”, a declarat reprezentantul ARB.

Sistemul EBA de plati instant va fi disponibil in noiembrie 2017, va fi aplicabil platilor in euro din aria Uniunii Europene si va fi optionala pentru institutiile bancare din UE.

“Din punctul meu de vedere, in urmatorii ani platile instant vor fi regula si nu exceptia”, a mai spus Rodica Tuchila.

Sursa foto: Ovidiu Udrescu