Populatia Romaniei risca sa cada in mrejele falsilor apostoli, in lipsa unei educatii financiare adecvate. Procesul este ingreunat, insa, de faptul ca opinia expertilor pierde tot mai mult teren in fata parerilor exprimate de grupuri de prieteni “pe Facebook” si a “adevarurilor populiste”, sustine guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei, Mugur Isarescu (BNR).

In opinia sa, nu este nevoie ca populatia sa ajunga sa detina un set de cunostinte tehnice specifice bancilor, spre exemplu, dar este necesar sa inteleaga contextelor economice si nu numai.

"Mai important decat tot, in opinia noastra, este intelegerea contextelor economice, politice, istorice, conceptuale si mai ales educarea populatiei pentru a nu cadea in mrejele falsilor, ca sa spunem asa, apostoli, a celor care promit marea cu sarea, induc solutii nerealiste in societate si creeaza pana la urma probleme, nu rezolva probleme. De multe ori in spatele lor sunt grupuri de interese. Este cunoscut acest lucru”, sustine guvernatorul BNR.

Cele mai mari escrocherii financiare au aparut in orasele supra-educate

In acest context, guvernatorul BNR a subliniat necesitatea educatiei financiare, inclusiv in marile orase ale tarii.

“Marile escrocherii financiare ale Romaniei de dupa 90 nu au aparut, ca sa glumesc, la Fierbinti. Nu, au aparut la Cluj, un oras supra-educat, acolo a aparut Caritasul si Dacia Felix iar la Bucuresti - FNI-ul. Deci educatia financiara mai are si acest scop, sa fereasca societatea, nu numai in Romania, de mrejele periculoase ale pseudo-expertilor", a subliniat Mugur Isarescu.

Guvernatorul BNR a mai atras atentia asupra faptului ca exista formatori de opinie si deformatori de opinie, informatori si dezinformatori, iar tehnologia moderna a dat camp larg de manifestare tuturor.

El a recomandat o lucrare scrisa de Minouche Shafik, viceguvernator al Bancii Angliei, care se intreba de ce nu mai sunt crezuti expertii, de ce vocea lor e in scadere si e in crestere ponderea opiniilor democratic exprimate pe Facebook?

“Noile tehnologii au facut ca ponderea expertilor sa scada in favoarea opiniilor emise de grupuri de prieni sau de cunostinte. In definitiv acesta este Facebook-ul. Se raspandeste intre grupuri de prieteni care au aceleasi cunostinte, au acelasi crez si atunci evident ca intre ei comunica mai usor. Sau au acelasi necaz- cum sunt cei care au credite in valuta sa zicem. (…) Credibilitatea acestor grupuri este mare pentru ca nu pot fi banuite ca membrii lor sunt platiti de cineva, asa cum se crede despre expertii in finante ca sunt platiti de banci, de multinationale s.a.m.d. Sunt ideile lui Minouche, nu ale mele, ca sa precizam asta”, a punctat Isarescu.

Expertii trebuie sa isi diversifice metodele de comunicare

Guvernatorul BNR atrage atentia asupra faptului ca prietenii si grupurile nu sunt experti, nu-si bazeaza adevarurile nici macar pe date emipirice si, de aceea, apare post-adevarul.

“Aceasta alterare a locului pe care il are opinia expertului are si va continua sa aiba, spune in continuare Minouch, o influenta majora aspupra calitatii si a politicilor economice, prin aceea ca modifica sursele de opinii .din societate si motivele pentru care acestea sunt crezute. Din pacate sensul in care aceste modificari se produc nu duce la cresterea calitatii politicilor, dimpotriva. Este o idee spre care inclin si eu personal”, a mai spus Isarescu.

In aceste conditii, expertii trebuie sa se adapteze la noua realitate si sa isi dezvolte capacitati noi de comunicare.

Se formeaza un adevarat zid intre noi si societate. Este clar ca trebuie sa ne deschidem mai mult catre public, sa comunicam mai mult prin metodele moderne si sa avem un contact neintermediat de aceste grupuri de prieteni, sa discutam si cu ei, dar si cu societatea in general.

Mugur Isarescu

Sursa foto: Agerpres Foto

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri