Sistemul bancar din Romania continua sa se consolideze si, odata cu aceasta evolutie, numarul sucursalelor bancare va scadea, sustine Valentin Vancea, deputy CEO, IT-Operations Division, Patria Bank. Acesta este de parere ca 30 de banci sunt suficiente avand in vedere adancimea sistemului financiar din Romania. In privinta digitalizarii, aceasta se loveste de o serie de restrictii pe piata romaneasca, a explicat Vancea in cadrul conferintei Future Banking.

Conferinta Future Banking, organizata de wall-street.ro este sustinuta de MoneyGram. Mastercard este Innovation partner iar BCR este technology enabler al evenimentului. Alpha Bank este partener pe zi iar sponsorii evenimentului sunt Citi Romania, Namirial Group, Patria Bank, EY Romania, APERO si 7Card.

“Din 2008 pana acum s-au inchis 10 – 12% din sucursalele bancare din Romania. Tendinta va continua la presiunea pietei si pe fondul consolidarii sistemului bancar. De la 41 de banci in 2008 am ajuns acum la 36, iar procesul va continua si este normal. Piata romaneasca nu este suficient de adanca pentru atat de multe banci. Eu vad undeva la 30 de banci pe piata romaneasca. Fuziunea dintre doua banci inseamna si suprapuneri, inclusiv in reteaua teritoriala, iar bancile care fuzioneaza vor evalua si retelele si vor elimina suprapunerile”, a explicat Vancea.

Cum evolueaza digitalizarea la Patria Bank?

Pentru bancile mici, care au constarangeri operationale, digitalizarea reprezinta o oportunitate. Acestea nu concureaza cu bancile mari, insa actioneaza pentru cresterea incluziunii financiare prin accesarea clientilor care nu sunt foarte bancarizati. Insa si in materie de digitalizare, pe piata romaneasca exista o serie de restrictii, mai spune reprezentantul Patria Bank.

“La noi, internet banking-ul este asistat. Clientul solicita sa fie asistat de un ofiter bancar, o deschidere de cont dureaza aproximativ 7 minute, nu se completeaza documente pre-tiparite, iar clientul semneaza biometric. (…) Semnatura calificata este dezirabila, insa, pentru persoanele fizice, costul este extrem de mare, iar obtinerea certificatului nu este deloc simpla. Clientul nu va accepta sa plateasca cei 20 – 30 de euro cat costa certificatul calificat standard si sa petreaca inca 10 minute pentru procedura de inrolare pentru semnatura calificata”, a mai spus Vancea.

Creditarea online functioneaza doar partial

Restrictii exista si in ceea ce priveste creditarea online, avand in vedere ca procedura nu se poate derula complet la distanta decat pentru clientii care au contact cu cel putin o banca sau un IFN de pe piata romaneasca.

“Din perspectiva “know your customer”, reglementarile sunt stricte. Identificarea trebuie facuta de catre o terta parte. In Romania, terte parti sunt doar bancile si IFN-urile. Deci singura exceptie prin care conceptul poate sa fie full digital este daca respectivul client are un cont curent la o alta banca din Romania si face acel transfer de minim un leu intr-un cont curent la banca de la care solicita credit. In aceasta situatie, clientul nu trebuie sa mai viziteze o sucursala sau sa fie vizitat de catre o ecipa a bancii. Deci, practic, aceasta este singura situatie in care poti sa ramai pe o creditare full digitala. Altfel, nu respecti reglementarile privind identificarea clientelei”, a precizat Vancea.

La randul sau, Marian Ignat, Executive Director, Digital Banking Division, BCR, sustine ca, la banca pe care o reprezinta, creditarea online nu este posibila in totalitate, din cauza neclaritatilor legislative.

“Cadrul legislativ nu interzice neaparat creditarea online, dar noi nu ne permitem sa ne jucam cu aceasta zona. Nu este nici ilegala, dar nici clar legala semnarea cu credentiale pe internat banking pentru un credit. Noi am inceput de anul trecut preaprobarea creditelor online. Avem 2 – 3 milioane de lei pe luna creditare pe acest sistem. Insa clientul trebuie sa vina in banca sa semneze contractul”, a mai spus Ignat.

Potrivit acestuia, exista discutii in cadrul asociatiilor bancare, cu Ministerul Finantelor, pentru a se clarifica aceste aspecte, astfel incat creditarea sa se poata realiza complet online, in conditii clare atat pentru banca, cat si pentru client.

Cum ar trebui sa se deruleze procedura pentru un credit online?

In acest context, Adrian Dinculescu, Partnership & Alliances Manager, Namirial, a prezentat un posibil scenariu pentru operatiunile de online banking pentru accesarea unui credit. “Un client merge pe site-ul unei banci, vrea sa ia un credit, intra pe un link, completeaza anumite date de baza, care sunt trimise catre sistemul bancii. Apoi incepe o sesiune de identificare a clientului, care dureaza in functie de documentele disponobile local. Romania este un caz fericit, pentru ca in cartea de identitate avem toate datele necesare pentru a inregistra acel client. Procesul de identificare dureaza undeva la 3 -4 minute. Dupa identificare se emite un certificate calificat imediat, pe loc, clientului i se afiseaza documentele de imprumut, primeste un “one time passward” pe telefon, introduce aceasta parola si a semnat calificat documentul de imprumut. In cazul acesta, pe contractul de imprumut, avem o semnatura calificata”, a explicat Dinculescu.

Citeste si:
    Abonează-te pe

    Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

    Despre autor
    Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

    Te-ar putea interesa și:



    Mai multe articole din secțiunea Economie »


    Setari Cookie-uri