"In prezent, Guvernul nu are o politica de finantare a organizatiilor neguvernamentale, iar fondurile structurale vor fi accesibile printr-o procedura destul de dificila, aplicabila, probabil, din 2008", a spus Adela Simionescu, citata de NewsIn. "In consecinta, singurele posibilitati de strangere de fonduri pentru organizatiile neguvernamentale raman urmatoarele formele de sustinere din partea populatiei si a companiilor: acordarea procentului de 2% din impozit, teledon, donatii, sponsorizari", a adaugat Adela Simionescu.

Potrivit Salvati Copiii Romania, care in 2006 a realizat studiul "Realizarea donatiei 2% din impozitul pe venit", 40% dintre respondenti nu cunosc legea prin care pot dona 2% din impozitul pe venit unei organizatii neguvernamentale. Potrivit aceluiasi studiu, peste 50% dintre intervievati vor dona 2% pentru sustinerea activitatii unei organizatii neguvernamentale in anul 2007.

Potrivit studiului realizat de Asociatia pentru Relatii Comunitare (ARC)- "Studiu de impact campanii 2%" (www.arcromania.ro)- motivele invocate de persoanele, care redirectioneaza 2% din impozit sunt: dorinta de a face bine, de a sprijini o cauza sau pentru a decide destinatia unei parti din impozit. Capacitatea de a atrage aceste fonduri depinde de vizibilitatea organizatiei si a activitatilor intreprinse si de relatia pe care institutia o are cu reteaua de donatori.

Potrivit aceluiasi raport, cei mai multi dintre respondenti (17,5%) au aflat despre posibilitatea redirectionarii a 2% din impozit de la televizor, de la cunoscuti (8,9%) si din presa scrisa (5,7% ). Printre motivele invocate de cei care nu au directionat procentul spre organizatiile neguvernamentale sunt comoditatea, dezinteresul si uitarea (31%), lipsa timpului (12%) si birocratia (9%). Impulsul civic si dorinta de a schimba lucrurile in bine (16%), compasiunea (15%) si impulsul de la alti (14%) reprezinta principalele motive care i-au facut pe oameni sa doneze banii.

Potrivit unui comunicat al ANAF din data de 3 februarie 2006, campania 1 % din 2005 a adus organizatiilor neguvernamentale suma de 1.224.016 de euro(informatii suplimentare pot fi gasite pe adresa www.doilasuta.ro), iar cele mai mari sume au fost colectate in judetele Cluj (532.581 de lei), Mures (456.920 de lei) si Harghita (209.092 de lei). in municipiul Bucuresti, organizatiile neguvernamentale au atras suma de 939.300 de lei, iar institutiile din sectorul 1 au reusit sa adune 266.658 de lei.

Rezultate pentru campania de colectare din 2006

In 2006, Fundatia Pentru Voi a reusit sa colecteze in campania 2% din impozitul pe veniturile realizate in 2005, aproape 25.000 de lei. Potrivit comunicatului remis NewsIn, fundatia va folosi cei 24.889 de lei pentru asigurarea unor servicii petru 40 de tineri cu dizabilitati intelectuale severe. Aceste persoane vor fi ingrijite si vor beneficia de terapii specializate in Centrul de zi pentru adulti cu dizabilitati intelectuale din Romania.

Asociatia Nationala pentru Copii si Adulti cu Autism din Romania - filiala Iasi (ANCAAR Iasi) a colectat in urma campaniei 2 % din anul 2006 suma de 17.100 lei. Asociatia a obtinut completare fiselor fiscale prin aportul direct al membrilor sai (parinti ai copiilor cu autism) care au apelat la colegi, rude si prieteni si prin campania organizata pe adresa de internet a asociatiei. Aceste sume vor fi utilizate pentru sustinerea activitatilor asociatiei. De asemenea, banii vor fi utilizati pentru infiintarea unui centru pentru copiii si tinerii cu autism din Iasi.

Fundatia Romana pentru Copii, Comunitate si Familie (FRCCF) a reusit sa colecteze in campania 2% din 2006 peste 14.300 de lei, de la contribuabilii din 23 de localitati. Pentru a colecta cele doua procente din impozitul pe venit, fundatia a organizat o campanie care a cuprins impartirea de fluturasi, care ii indemnau pe oameni sa redirectioneze cele 2 % catre aceasta organizatie, implicarea voluntarilor si promovarea campaniei printre cunoscuti. Fundatia a organizat de asemenea si o campanie in companiile si institutiile din Cluj, prin care au prezentat proiectele si activitatile desfasurate de FRCCF si modul in care aceste organizatii pot sustine fundatia.

Potrivit purtatorului de cuvant al FRCCF, Paula Beudean, banii vor fi utilizati pentru sustinerea activitatilor organizatiei: mancare pentru copiii care vin in centrele comunitare ale organizatiei, bilete de transport, sprijin la teme, consiliere medicala si psihologica.

Citeste si:

Salvati Copiii Romania a strans in campania de colectare din 2006, 16.000 de euro. Aceasta suma va fi utilizata pentru dezvoltarea unui program destinat copiilor seropozitivi din judetul Dambovita. in proiect vor fi inclusi 40 de copii din sapte sate din Dambovita, care vor beneficia pe parcursul a 12 luni de asistenta pentru rezolvarea situatiei scolare (recuperare scolare) si pentru integrarea sociala.

"O campanie generala 2% devine foarte importanta pentru organizatiile neguvernamentale", a mai spus directorul de marketing al organizatiei Salvati Copiii. "Sunt discutii intre o serie de organizatii neguvernamentale, printre care si Salvati Copiii Romania si Asociatia pentru Relatii Comunitare, pentru a concepe si implementa o astfel de campanie comuna de sensibilizare a contribuabililor fata de importanta redirectionarii celor 2% din impozitul pe venit, un drept de optiune care poate marca fundamental relatia cetatean- autoritati- societate civila", a adaugat Adela Simionescu.

Asteptari pentru 2007

ANCAAR Iasi spera sa achizitioneze, in urma campaniei din 2007, un nou sediu care sa raspunda nevoilor organizatiei. Organizatia ANCAAR dezvolta programe pentru persoanele cu autism, boala care afecteaza dezvoltarea creierului, a abilitatilor mentale, emotionale si comunicationale ale unei persoane. Autismul este caracterizat de capacitate de relationare scazuta (inclusiv, refuza contactul corporal), intelegere limitata, dificultati de vorbire si dezvoltarea coportamentului repetitiv si stereotip. Persoanele autiste demonstreaza rezistenta la schimbare si invatare.

Paula Beudan (FRCCF) a declarat, pentru NewsIn, ca organizatia din Cluj spera sa obtina in campania din anul 2007 o dublare a sumelor provenite din impozitul pe venit.

FRCCF este o organizatie, infiintata in anul 1997, care activeaza in Transilvania, iar proiectele dezvoltate urmaresc promovarea drepturilor copilului prin implicarea familiei, comunitatii si statului. Fundatia desfasoara activitati pentru copiii care provin din familii numeroase si cu dificultati financiare.

Pentru anul 2007, organizatia Salvati Copiii spera sa colecteze aproape 40.000 de euro. Potrivit directorului de marketing al organizatiei, Adela Simionescu, organizatia intentioneaza sa foloseasca banii colectati in campania din 2007 pentru initierea unor programe de educatie prescolara pentru 70 de copii din comunitatile defavorizate din Mangalia, Dolj (localitatea Plenita), Arges (Valea Badenilor). De asemenea, banii vor fi utilizati pentru infiintarea a doua gradinite in judetele Dambovita si Galati. Salvati Copiii este o organizatie, infiintata in anul 1990, care promoveaza respectarea drepturilor copilului, prin modificarea politicilor si a legislatiei din domeniu. Organizatia are filiale in 15 judete, peste 6.000 de membri si 800 de voluntari.

Reglementari legislative pentru ONG-uri

Contribuabilii pot sa redirectioneze banii catre organizatiile nonprofit, prin depunerea la administratia financiara de domiciliu a copiei fisei fiscale si a formularului 230 si a unei cereri privind destinatia sumei reprezentand 2% din impozitul pe venit. Potrivit legislatiei in vigoare, persoanele care obtin si alte venituri, pe langa salarii, trebuie sa completeze si un formular special. Pentru campania din 2006, termenul limita pentru depunerea declaratiilor de venit a fost 15 mai.

Persoanele care vor sa doneze 2% pot sa gaseasca formularele si o baza de date a Ministerului de Finante accesand adresa de Internet www.doilasuta.ro, un site administrat de Asociatia pentru Relatii Comunitare. Organizatiile neguvernamentale care reuseasca sa atraga 2% din impozitul pe venit trebuie sa respecte cateva conditii. Organizatiile trebuie sa asigure confidentialitate identitatii donatorilor si beneficiaza de o perioada pentru organizarea campaniei de colectare de fonduri.