Primaria Capitalei a demarat procesul de finantare prin obligatiuni municipale externe in valoare de 120 milioane de euro, strategia de piata a acestei emisiuni urmand a fi stabilita saptamana viitoare. "Este un moment favorabil de lansare a acestor obligatiuni, dupa cum reiese din prospectiunile realizate de catre consortiul format din ABN Amro si JP Morgan, care va intermedia emisiunea de obligatiuni", ne-a declarat Adriean Videanu, primarul general al Bucurestilor.

Bucurestiul, in urma Predealului si Mangaliei

Cu toate ca exista o serie de proiecte de infrastructura de importanta pentru bucuresteni, care isi asteapta randul pentru a fi puse in practica, municipalitatea bucuresteana a fost reticenta in folosirea acestui instrument financiar. Emisiunea de obligatiuni municipale in valoare de 120 milioane de euro a fost lansata abia anul acesta, cu o intarziere de patru ani fata de administratiile locale din Predeal si Mangalia. Silviu Enache, director al Departamentului Piete de capital din cadrul VMB Partners, ne-a explicat ca este vorba mai degraba de o preferinta a municipalitatii pentru alte surse de finantare, mai usor de accesat. Se poate spune ca unele municipalitati au ales sa mearga pe drumul cunoscut si batatorit, cu toate ca "obligatiunile municipale sunt o varianta care asigura si o imagine buna administratiei respective", este de parere Silviu Enache. Teoretic, municipalitatile pot face simultan mai multe asemenea imprumuturi prin emiterea de obligatiuni, daca le permite gradul de indatorare.

"Gradul de suportabilitate al Bucurestiului este de 20% din veniturile proprii. Intrucat nivelul atins in 2005 este de 6,8%, municipalitatea bucuresteana isi poate permite sa mai faca si alte imprumuturi pentru a se finanta", explica expertul financiar. Imprumutul prin emiterea de obligatiuni municipale externe in valoare de 120 milioane de euro are o dobanda de 4,5%, iar comisionul incasat de catre institutia specializata este sub un procent. Deocamdata, Primaria Capitalei este interesata sa duca la bun sfarsit acest imprumut. "Vom vedea daca vom face alt imprumut, in functie de nevoile orasului. Intentia mea este sa lansam o serie de obligatiuni in lei pe piata interna, pentru a avea un echilibru intre creditele interne si externe", ne-a declarat Adriean Videanu, fara a preciza valoarea imprumutului pe care il are in vedere. Sigur este ca banii vor asigura dezvoltarea in continuare a infrastructurii orasului, adica tramvaie, sistem rutier, pasaje si parcari.

Directiile spre care s-ar putea indrepta banii sunt proiectele de infrastructura urbana stabilite
de catre expertii Agentiei guvernamentale japoneze prin master-planul JICA. Costurile necesare pentru punerea in practica a propunerilor se ridica la aproximativ 2.170 milioane de euro.

Bani pentru patru proiecte de infrastructura

Deocamdata, cele 120 milioane de euro ii asigura municipalitatii o finantare suficienta pentru a putea derula patru proiecte de infrastructura. Este vorba despre construirea pasajului de la Basarab, parcajul de la Gara de Nord, achizitia de noi tramvaie pentru liniile reabilitate si parcari de resedinta in cartiere. Gheorghe Udriste, directorul Directiei de Transporturi, Drumuri si Siguranta Circulatiei din cadrul Primariei Capitalei, spune ca noile tramvaie care vor fi cumparate cu banii din acest imprumut vor merge pe cei 110 kilometri de linii modernizate dintr-un alt credit in valoare tot de 120 milioane de euro. Acesti bani provin dintr-un imprumut de la Banca Europeana de Investitii (BEI), alaturi de contributia egala a municipalitatii si au asigurat reabilitarea liniilor de tramvai 41, 32, 35, 12, 47 si 44.