Cresterea este peste asteptarile societatilor de profil, potrivit datelor centralizate de Asociatia romaneasca de Leasing si Servicii Financiare NeBancare (ALB) si de Asociatia Societatilor de Leasing din Romania (ASLR).

Companiile membre ale ALB si ASLR au strans 96% din piata romaneasca de leasing, restul de 4% fiind firme neafiliate la asociatii. Potrivit unui comunicat al celor doua asociatii, ALB si ASLR au anuntat ca totalul contractelor semnate (n.r. dupa valoarea activelor finantate) de catre membrii ALB si ASLR insumeaza 3,12 milioane euro, potrivit NewsIn.

ALB a finantat active in valoare de 2,28 milioane euro - circa 70% din valoarea totala, iar ASLR a finantat active in valoare de 842 milioane euro - 26%. Numarul total al contractelor incheiat de ALB si ASLR la 31 decembrie 2006 era de 130.318, din care ALB a incheiat 82.353, iar ASLR - 47.965.

"Diversitatea finantarilor acordate sectoarelor economiei nationale reiese din faptul ca 20% ( 625 milioane euro) din totalul finantarilor au vizat echipamentele cu scop industrial, 5% (147 milioane euro) sectorul imobiliar si 75% (2,35 milioane euro) sectorul transporturilor", se spune intr-un comunicat al asociatiilor. Portofoliul sectorului transporturilor este dominat de autoturisme, cu o cota de piata de 71%, in timp ce vehiculele comerciale grele insumeaza 15%, cele usoare - 13% si alte tipuri de vehicule - 1%.

"Este un ritm de crestere comparativ cu anii anteriori, insa mai mare", a declarat secretarul general al ALB, Adriana Ahciarliu. Piata a crescut cu 45%, respectiv 50% in urma cu trei ani, respectiv doi ani. In ciuda faptului ca au existat comentarii pesimiste ale unor profesionisti legate de noile reglementari ale pietei, noul cadrul legislativ nu a reprezentat o piedica, a precizat Ahciarliu. Reprezentantul ALB este de parere ca noua reglementare va aduce noi jucatori importanti pe piata leasingului romanesc.

Estimarile privind dezvoltarea pietei romanesti de leasing in 2007 vor fi facute in perioada urmatoare, pe baza previziunilor fiecarei companii membre a ALB, a adaugat Ahciarliu.

Citeste si:

In domeniul constructiilor, echipamentele au avut cea mai mare cota, de 33%, in timp ce echipamentele IT si software reprezinta 11% din totalul portofoliului. Echipamentele destinate industriei alimentare detin 7% din totalul portofoliului de leasing pentru echipamente, iar cele destinate industrie tipografice au strans 6%, industriei petroliere - 4%, industriei de prelucrare a lemnului - 4%, service auto - 3%, echipament medical - 3%, echipament agricol - 2%, industriei textile - 2% si alte domenii - 25%.

In finantarile in sistem de leasing pentru sectorul imobiliar, cladirile industriale si comerciale domina portofoliul, cu o pondere de 52%. Achizitiile de spatii de birouri clasa A, B si C reprezinta 33% din portofoliu, in timp ce restul de 15% a fost destinat sectorului rezidential si al blocurilor destinate apartamentelor.

Cea mai mare parte din finantari a fost atrasa de clientii corporativi - 83%, iar 14% de catre sectorul de retail si 3% de catre sectorul public. in functie de durata contractului, cele mai des intalnite sunt cele pentru trei sau patru ani, potrivit datelor ALB si ASLR. "Din punct de vedere al duratei contractului de leasing, perioada cea mai des intalnita este de trei - patru ani (32%), urmata de cea de doi - trei ani (25%), patru - cinci ani (25%), peste cinci ani (11%), un - doi ani (5,0%) si de un an (2%)".

Leasingul financiar a reprezentat 98% din totalul activelor finantate, in timp ce restul a fost dat de leasingul operational. Leasingul extern a reprezentat, in 2006, sub 1% din valoarea pietei. Companiile de leasing ale bancilor detin 75% din piata, in timp ce societatile de leasing independente 17,5% si companiile captive - 7,5%.

"Se poate sustine ca leasingul a devenit o sursa de finantare a investitiilor pe termen mediu capabila sa sprijine dezvoltarea diverselor sectoare ale economiei nationale la costuri de finantare competitive", se spune in comunicatul comun al celor doua institutii.