Denominarea va aduce o crestere de cel putin 10% a volumului tranzactiilor pe carduri, dat fiind faptul ca unul dintre principalele canale prin care leul nou va ajunge la populatie va fi automatul bancar, estimeaza surse din piata bancara. Desi la cu totul alte dimensiuni, procesul trecerii la euro a generat o crestere cu peste zece procente a tranzactiilor pe carduri in tari ale Uniunii Europene", declara ieri pentru Adevarul Anne L. Cobb, presedinte Visa International CEMEA.

De la 1 iulie, sapte banci mari, care acopera 28% din reteaua de bancomate existente in Bucuresti si in tara, vor alimenta cu lei noi 940 de ATM-uri proprii. Alte peste 400 de bancomate vor fi adaptate la noua moneda in al doilea semestru al anului, iar restul de 2.040 de ATM-uri ulterior, anunta recent guvernatorul BNR, Mugur Isarescu. Pe acest fond, in 2005, se mizeaza pe o crestere de ansamblu a pietei cardurilor, atat ca volum de tranzactii, cat si ca numar de carduri valide. Intreaga piata din Romania se bazeaza pe aproximativ 6,1 milioane de carduri active, la sfarsitul anului trecut volumul de tranzactii fiind de 2,8 miliarde USD in reteaua Visa si 3,7 miliarde USD in reteaua MasterCard. Cu toata cresterea semnificativa din ultimii doi ani, piata locala a cardurilor se situeaza la un nivel modest, mai ales sub raportul sofisticarii ofertei.

"Consumatorii vor carduri nu cu o simpla forma de plata, ci carduri cu aplicatii multiple, permise de tehnologia cu cip, pentru care in Romania se fac abia primii pasi. Romania si Bulgaria se afla la rascruce in ceea ce priveste platile electronice bazate pe aceasta tehnologie avansata, in conditiile in care, de la 1 ianuarie 2006, aceasta va intra in practica curenta in tarile UE. Exista riscul ca frauda sa migreze acolo unde nu e folosit cip-ul", considera Tony Brogna, director general Visa International pentru Europa de Sud-Est si Africa de Nord. Romania si Bulgaria sunt in urma din acest punct de vedere.

Citeste si:

BCR a facut recent prima tranzactie cu un card cu cip (pe partea de acceptare, emiterea urmand sa aiba loc pana la finele anului). "Sapte din cele opt tari care au aderat in 2004 la UE aveau card cu cip, deci si Romania va trebui sa faca progrese din acest punct de vedere", adauga Tony Brogna. Prin urmare, produsele de viitor sunt cardul cu cip, dar si cardul de credit. "Daca in 2004 si-au facut loc cardurile de credit standard si premium, in 2005 vom sustine programe de co-branded, precum Banca Transilvania-Credisson sau emiterea de carduri on-line de catre BCR", ne spune Denisa Mateescu, MasterCard Operation Manager Romania.

Deja se observa o anume segmentare a pietei. Apar produse de top destinate clientilor cu bani, pentru care sunt practicate comisioane ceva mai mari decat la un produs standard. Din cele 650.000 de carduri estimate a fi emise anul acesta, aproximativ 10-15% vor fi carduri de top, din categoria "Gold", anticipeaza bancherii.