“Estimez ca in urmatorii trei-cinci ani, Romania va deveni pentru noi cea mai importanta piata din regiune dupa cea Rusia, obiectivul nostru concret fiind ocuparea uneia din primele cinci pozitii de pe piata romaneasca de asigurari”, a declarat Lemoux in prima discutie pe care un oficial al grupului francez a avut-o cu presa de business locala.

BT Asigurari se afla la finele anului trecut pe pozitia zecea pe piata romaneasca de profil, iar in primul primul semestru al acestui an a raportat o cifra de afaceri de 132,3 milioane de lei (aproape 40 de milioane de euro).

Potrivit lui Lemoux, piata asigurarilor din Romania are cel mai mare potential de crestere din Uniunea Europeana, preluarea BT Asigurari fiind una din ultimele oportunitati de intrare pe piata romaneasca.

In acest moment, pretul stabilit pentru vanzarea pachetului de 90% din titlurile BT Asigurari este de 90 milioane euro, dar acesta ar putea fi modificat. Pretul final poate fi influentat de rezultatele financiare anuale ale firmei de asigurari.

Tranzactia implica si un acord exclusiv de bancassurance pentru produse non-viata, prin care colaborarea intre Banca Transilvania si BT Asigurari va continua cel putin la nivelul in care se desfasoara in prezent.

“In primul rand, pretul a fost facut de conditiile pietei romanesti de profil, apoi au contat numele Bancii Transilvania si rezultatele financiare ale companiei”, a spus Lemoux.

Jean-Francois Lemoux, in varsta de 59 de ani si cu o experienta de 36 de ani in asigurari, a explicat ca o investitie de tip greenfield ar fi ineficienta in Romania, chiar daca piata locala nu a ajuns inca la maturitate. “Am incercat sa cumparam si alte companii, dar fie concurenta a fost foarte mare ca in cazul Asirom, fie firmele vizate erau deja sub controlul unor mari grupuri internationale”, a adaugat oficialul francez.

Francezii de la Groupama au fost consiliati de Raiffeisen Investment Romania, casa de avocatura Gide Loyrette Nouel si compania Ernst & Young.

“Desi colaborarea dureaza de aproape doi ani, timp in care au fost evaluate diverse oportunitati, tranzactia privind BT Asigurari s-a facut intr-un timp scurt in ultimele 4 luni”, ne-a declarat Ioana Filipescu, Managing Director la Raiffeisen Investment.

Ioana Filipescu, unul din cei mai renumiti investment-bankeri din Romania, a mai spus ca preluarea BT Asigurari a fost a treia tranzactie din piata de asigurari din Romania din 2007 dupa Asitrans si Asirom si probabil ultima din acest an. “Vanzarea Asiban, desi facuta cunoscuta de actionarii sai, nu intrevedem a fi finalizabila in acest an”, a punctat Filipescu.

Banca Transilvania a fost asistata in procesul de vanzare de Capital Partners, Deloitte si casa de avocatura Musat & Asociatii.

Citeste si:

Conform intelegerii dintre francezii de la Groupama si reprezentantii Banca Transilvania, numele BT Asigurari va fi pastrat in urmatoarea perioada, chiar daca, potrivit lui Jean-Francois Lemoux, se va produce un rebranding, compania urmand sa preia numele noului actionar majoritar. “Ne vom reintalni cu oficialii BT pentru a defini strategia companiei de asigurari pentru urmatorul an. Inca nu am decis daca vom schimba conducerea companiei, insa potrivit politicii noastre, numim doi-trei manageri la conducerea fiecarei divizii”, ne-a mai spus Lemoux.

In ceea ce priveste bugetul de investitii pentru Romania, Lemoux a explicat ca cei 90 de milioane de euro cu care s-a achizitionat 90% din BT Asigurari reprezinta doar o parte a banilor alocati pentru piata romaneasca.

Groupama se situeaza pe locul trei in clasamentul celor mai mari companii franceze de profil. Compania ofera diverse produse de asigurari in Franta, dar are reprezentante si in Grecia, Italia, Marea Britanie, Portugalia, Spania, Ungaria, Turcia, China si Vietnam.

Veniturile din primele de asigurare inregistrate de Groupama in 2006 au fost de 14,2 miliarde euro.

Cardif, divizia de asigurari a grupului financiar francez BNP Paribas, a atacat in iarna piata locala prin comercializarea de produse de asigurari de credite impotriva riscului de neplata, precum si de produse de protectie personala, in parteneriat cu banci si alte institutii financiare. La conducerea Cardif Romania se afla Carmen Bahrim, fost director de dezvoltare la Aviva.

Cardif este unul dintre liderii de pe piata central si est europeana a asigurarilor de credite impotriva riscului de neplata. Primele subsidiare ale Cardif din regiune au fost cele din Polonia si Cehia, infiintate in 1996, urmate de cea din Slovacia (2000) si de cea din Ungaria (2002).

Mai mult, grupul francez AG2R, prezent acum pe piata locala a pensiilor private, a anuntat ca va intra, in prima jumatate a anului 2008, pe piata asigurarilor din Romania, urmand sa infiinteze o societate de profil care va activa si in domeniul pensiilor facultative (Pilonul III).

AG2R a fost creata in Franta in 1951 de catre angajatori si salariati pentru a oferi pensii complementare obligatorii. Compania are in prezent aproape 5.000 de salariati, 5 milioane de participanti, plateste 2,7 milioane de pensii lunar si administreaza active de 12 miliarde euro pentru salariatii francezi. AG2R are parteneriate in Rusia, Bulgaria, Maroc, Algeria, Grecia si Vietnam, iar in curand in Serbia si China.

Acum, problema graviteaza in jurul rapunsului la intrebarea “Ce mai este de preluat de catre pestii mari pe piata romaneasca a asigurarilor?”. Una din putinele tinte atractive ramase de petit este Asiban, al patrulea asigurator roman dupa volumul primelor subscrise din asigurari generale si de viata in 2006. Trei dintre actionarii Asiban, BCR, BRD si Banca Transilvania, au anuntat ca vor vinde participatiile care insumeaza 75% din actiunile societatii de asigurari, insa procesul competitiv se anunta spectaculos, astfel incat este foarte probabil ca un investitor financiar sa intre in actionaratul asiguratorului Asiban.

Sase companii de asigurare din Romania controlau impreuna, in 2006, mai mult de doua treimi (69,21%) din piata de asigurari generale intr-o ierarhie a valorii primelor brute subscrise.

Valoarea totala a primelor brute subscrise din asigurari generale a celor sase societati de asigurari depaseste suma de 3,17 miliarde lei si reprezinta peste doua treimi din valoarea totala a primelor brute subscrise, de 4,59 miliarde lei, afisata de cele 41 de societati de asigurari care si-au desfasurat activitatea in 2006.