Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a emis un proiect de ordin prin care va putea cesiona creantele fiscale pe care le administreaza, iar diferenta se va transforma in venit la buget, dupa ce OUG 19/2008 a reglementat aceasta forma de recuperare a taxelor si impozitelor neplatite.
Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 19/2008 pentru modificarea Codului de Procedura fiscala, ANAF a fost autorizata sa cedeze creantele fiscale ca modalitate de recuperare a obligatiilor restante, la un pret cel putin egal cu valoarea nominala a acestora.

"Agentia Nationala de Administrare Fiscala poate cesiona creantele fiscale pe care le administreaza, astfel cum acestea sunt individualizate prin titlurile de creanta si confirmate prin certificate de atestare fiscala, emise pentru data stabilita prin contractul de cesiune. Agentia Nationala de Administrare Fiscala nu poate cesiona creantele fiscale principale si accesorii pe care le administreaza pentru un pret mai mic decat valoarea nominala a acestora", se arata in proiectul institutiei.

Procedura de cesiune a creantelor fiscale administrate de ANAF se poate face doar asupra creantelor fiscale cuprinse in decizii definitive de impunere, pentru care exista hotarari judecatoresti definitive sau irevocabile ori care sunt cuprinse in tabloul definitiv al creantelor aprobat de Legea 85/2006 privind procedura insolventei. Aceasta incepe din initiativa creditorului fiscal prin publicarea unui anunt intr-un cotidian sau pe pagina de internet a institutiei fiscale.

In proiect se mai precizeaza ca in situatia in care exista mai multi ofertanti pentru preluarea creantelor fiscale, cesiunea de creanta se va realiza ca urmare a unei licitatii organizate de ANAF.

"Adjudecarea se face in favoarea participantului care a oferit cel mai mare pret, dar nu mai putin decat pretul de pornire. In cazul prezentarii unui singur ofertant la licitatie, comisia poate sa il declare adjudecatar daca acesta ofera cel putin pretul de pornire a licitatiei".

Pentru creantele fiscale in cuantum mai mic sau egal cu 10 milioane lei, competenta pentru efectuarea procedurii de cesiune apartine comisiei constituite la nivelul directiilor generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti. Pentru creantele fiscale care depasesc 10 milioane lei, precum si pentru creantele fiscale datorate de marii contribuabili indiferent de cuantumul lor, competenta apartine comisiei constituita la nivelul ANAF.

Ofertantii la licitatie trebuie sa plateasca o taxa de participare de 1% din pretul de pornire. La licitatie pot participa toti cei interesati de cumpararea creantelor, care trebuie sa prezinte certificatul de atestare fiscala emis de organele fiscale din care sa rezulte ca nu are obligatii fiscale restante fata de bugetele administrate. Taxa de participare este de 1% din pretul de pornire a licitatiei.

Persoanele juridice de nationalitate romana trebuie sa depuna copie de pe certificatul unic de inregistrare, eliberat de oficiul registrului comertului, si copii certificate de pe inregistrarile existente la registrul comertului, actualizate cu cel putin 10 zile inainte de data licitatiei. Persoanele juridice straine trebuie sa depuna actul de inmatriculare tradus in limba romana si copii certificate de pe inregistrarile existente la registrul comertului sau un alt registru corespunzator in tara de origine, actualizate cu cel putin 10 zile inainte de data licitatiei.

ANAF trebuie sa instiinteze debitorul de data, ora si locul licitatiei. In situatia in care creanta fiscala care face obiectul cesiunii este contestata, ANAF nu are nicio obligatie de garantie.

In plus, in termen de cinci zile de la intocmirea procesului verbal de licitatie, organul fiscal va restitui taxa de participare celor care au depus oferte de cumparare si care nu au fost declarati adjudecatari, iar in cazul adjudecarii, taxa se retine in contul pretului. Taxa de participare nu se restituie ofertantilor care nu s-au prezentat la licitatie, celui care a refuzat incheierea procesului-verbal de adjudecare, precum si adjudecatarului care nu a platit pretul. Aceasta se va constitui in venit la bugetul de stat.

"Contractul de cesiune de creanta se incheie in patru exemplare, cu valoare de original, cate un exemplar pentru fiecare parte si un exemplar va fi comunicat Biroului de Carte Funciara sau Arhivei Electronice de Garantii Reale Mobiliare, dupa caz", se mai arata in proiectul ANAF.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri