Exceptand ziua de luni, cand majoritatea institutiilor bancare din Romania au anuntat un mai mare aflux de clienti la ghisee, in restul saptamanii trecute situatia s-a calmat, operatiunile desfasurandu-se in limitele normale. Mica furtuna din prima zi a leului greu a fost generata mai ales din cauza ca era inceput de luna, perioada cand in mod obisnuit se fac plati ale facturilor sau ratelor scadente, lichidari de depozite sau retrageri de dobânzi, depuneri si alte operatiuni bancare.

Situatie calma pe frontul denominarii

In general, desi în proportii dife-rite de la o institutie la alta, bancile au avut mai multe solicitari decat intr-o zi obisnuita, anterioara datei de 1 iulie. Pe langa clientii obisnuiti, au fost cei care au venit sa efectueze operatiuni amânate din cauza pauzei bancare din zilele de 30 iunie si 1 iulie si altii care au aparut din curiozitate, caz întâlnit mai des la reprezentantii firmelor, care doreau sa vada extrasele de cont în lei noi. „Distinctie ar face doar curiozitatea clientilor de a primi si a vizualiza noile insemne monetare“, a subliniat Florin Mitrea, manager de proiect pe denominare la UniCredit Romania.
Conducerile bancilor comerciale spun insa ca nu s-au inregistrat probleme majore. „Denominarea a decurs foarte bine. Nu au fost probleme cu ocazia denominarii si nici in saptamana care a urmat. Grija in prima sapta-mana de dupa a fost corectarea rapoartelor produse de sistemul informatic implementat“, afirma Ion Popovici, director general adjunct in cadrul Eurom Bank. De cealalta parte, oficialii BCR recunosc ca „s-a observat o oarecare cerere mai mare de bani, dar totul a fost doar pe reteaua de ATM-uri ale bancii“.

Pielea ursului din padure

Citeste si:

Deoarece procesul de denominare va fi unul de durata lunga, oficialii bancilor din Romania vor avea de rezolvat noi provocari. „In viitor, activitatea bancii noastre va decurge in continuare in modul cel mai firesc cu putinta, in conformitate cu planul proiectului de denominare aprobat cu mult timp inainte de introducerea leului greu. Urmatorul eveniment legat de denominare este adaptarea retelei de bancomate la noile insemne monetare, prevazuta pentru inceputul lunii septembrie“, ne-a declarat Florin Mitrea de la UniCredit Romania.
Un alt aspect care bucura la un moment dat bancile a fost faptul ca deno-minarea va aduce o scadere semnificativa a costurilor cu manipularea monetarului. Cel putin pana acum, bancherii se feresc sa spuna ca vor face economii la acest capitol, oficialii BCR chiar sustinand ca mai degraba ar fi „un avantaj simplificarea operatiuni-lor contabile decat un volum mai mic de monetar“.
In schimb, Ion Popovici, director general adjunct in cadrul Eurom Bank, crede ca „in acest moment nu se poate vorbi de o scadere a cheltuielilor bancii legate de operatiunile cu nume-rar, ci, dimpotriva, mai degraba de o crestere a costurilor, avand in vedere ca trebuie sa manipulam doua in-semne monetare (lei vechi si lei noi). In plus, un timp va exista si un risc operational suplimentar, legat de acomodarea casierilor cu noile bancnote si incasarea/plata eronata“.

Principalele costuri si modificari impuse bancilor

- Modificarea softurilor informatice, inclusiv pentru aparatele de numarat bani, cele pentru depistat bancnote false si pentru bancomate
- Punerea in circulatie a bancnotelor noi si retragerea celor vechi
- Cresterea cu peste 50% a timpului pe care un client il va petrece la casieria bancii, estimata astfel avandu-se in vedere faptul ca in perioada 1 iulie- 31 decembrie 2006 vor fi utilizati bani din ambele emisiuni monetare
- Necesitatea achizitionarii de noi automate bancare, in special din categoria celor capabile sa efectueze patru schimburi intre cele doua monede sau incasari si plati
- Schimbarea tuturor formularelor si documentelor de lucru
- Necesitatea reflectarii adecvate in registrele specifice, ca si in situatiile contabile, a operatiunilor cu numerar
- Dezvoltarea aplicatiilor informatice astfel incat sa fie redefinite campurile numerice pentru a include zecimale si pentru asigurarea conversiei sumelor mici
- Retratarea indicatorilor pe baza carora, in analizele interne, se stabileste bonitatea clientilor
- Modificarea tuturor contractelor de imprumut, atat in cazul clientilor persoane juridice, cat si in cazul persoanelor fizice