Astfel, dobanzile practicate pe piata romaneasca de leasing ar putea urca pana la 9,75% pe an pana la sfarsitul anului la contractele in euro, de la 9% in prezent, din cauza cresterii costurilor de refinantare pe piata internationala.

"Estimam o dobanda medie pe piata de leasing la final de an de aproximativ 9,75%. Piata de leasing este refinantata cu baza euro in proportie de peste 90% din resurse externe si suntem, asadar, foarte dependenti de miscarile pietelor internationale", a spus directorul general al Unicredit Leasing, Septimiu Postelnicu, citat de NewsIn.

El a adaugat ca profitabilitatea companiilor de leasing a fost influentata in mod evident de cresterea valorilor de refinantare, deoarece o parte din acest impact negativ a fost preluat de societatile de leasing.

"Unele analize economice avertizeaza ca varful crizei mondiale nu a fost atins inca, ceea ce ar insemna ca dobanzile oferite de institutiile financiare pe piata romaneasca ar mai putea creste anul acesta", a spus directorul general al Raiffeisen Leasing, Mihaela Mateescu, citat de NewsIn.

Ea a precizat ca dobanda medie pe piata de leasing a ajuns in prezent la 8,5-9% pe an, fata de nivelul de 7-7,5%, inregistrat anul trecut.

"Piata romaneasca s-a confruntat, pentru prima data la inceputul acestui an, cu o inversare de trend, obisnuita in ultimii zece ani cu o evolutie constant descrescatoare a dobanzilor", sustine Mateescu.

Pentru Raiffeisen Leasing, aceasta evolutie s-a tradus intr-o incetinire a cresterii volumului de afaceri, dupa avansul puternic, de peste 60%, inregistrat in 2007.

In acesai timp, seful Raiffeisen Leasing sustine ca "alternanta de perioade de crestere cu perioade de criza este un fenomen natural pentru pietele mature intr-un orizont mai mare de timp".

"In primul semestru, am asistat la o evolutie abrupta si rapida a nivelurilor de dobanzi practicate, rezultat al crizei de lichiditati existente la nivel european, aspect ce a generat, in mod direct, o scumpire a creditelor accesate de societatile de leasing", a precizat directorul general al BCR Leasing, Claudiu Emanuil Stanescu.

Potrivit estimarilor companiei, piata romaneasca de leasing a ajuns la circa 2,9 miliarde euro in primul semestru, in crestere cu aproximativ 40% fata de aceeasi perioada a anului trecut.

"Piata de leasing din Romania s-a confruntat cu o serie de aspecte sau trenduri putin previzibile, in raport cu predictiile initiale de evolutie", a apreciat Stanescu.

Societatile de leasing isi finanteaza activitatea luand imprumuturi de la banci si plasand mai apoi banii astfel obtinuti in contracte de leasing, cu randamente mai mari. Or, cresterea dobanzilor la care se finanteaza imping companiile din sectorul de leasing sa ceara dobanzi mai mari la finantarile acordate, pentru a-si pastra o marja suficienta pentru a fi profitabile.

De altfel, bancile de pe piata romaneasca au marit de mult dobanzile la credite si depozite in lei si in valuta, ultimele ca urmare a contextului international.

Banca Centrala Europeana (BCE), gardianul monedei unice europene, a majorat dobanda de politica monetara cu un sfert de punct procentual pana la 4,25% in luna iulie, dupa un an in care o mentinuse la 4%, generand un efect de marire a dobanzilor pe piata interbancara a zonei euro.

Citeste si:

Dobanzile la imprumuturile in euro au crescut semnificativ dupa debutul crizei de pe piata creditelor, in vara anului trecut, care a secat lichiditatea din pietele monetare, pe fondul reticentei bancilor de a acorda imprumuturi.

"In contextul actual al globalizarii, evolutia conditiilor pe piata romaneasca va fi cu certitudine influentata de evolutia parametrilor internationali", a apreciat seful Raiffeisen Leasing.

Taxa de poluare orienteaza piata spre finantarile de masini second-hand

Firmele de leasing se confrunta, de la inceputul lunii iulie, cu o noua provocare, dupa introducerea taxei de poluare la inmatricularea autovehiculelor, care le impune schimbari in strategiile de afaceri.

"Impactul taxei de poluare s-a manifestat printr-o crestere accelerata pietei auto second-hand fata de perioada anterioara", a explicat directorul general al UniCredit Leasing Corporation IFN, Dan Constantinescu.

El a adaugat ca segmentul de leasing auto second-hand va lua cu siguranta avant, marindu-si ponderea in intreaga piata de leasing auto.

"Cresterea medie a pietei de leasing auto pana in acest moment este de aproximativ 30% fata de aceeasi perioada a anului trecut", a precizat Constantinescu.

In opinia lui, se remarca deja o incetinire a cresterii pietei de leasing auto fata de anii anteriori, iar segmentul echipamentelor si cel al imobiliarelor capata o pondere sporita in portofoliul companiei.

De la 1 iulie, la inmatricularea unui autovehicul nou sau la repunerea in circulatie a unuia mai vechi se plateste o taxa de poluare auto, care se calculeaza in functie de normele Euro si emisia de dioxid de carbon, mentionate de RAR in Cartea de Identitate a Vehiculului (CIV).

In functie de gradul de poluare al motorului, taxa poate fi diminuata dupa vechimea autovehiculului, rulajul mediu anual, situatia tehnica generala si nivelul de dotare.

Imobiliarele, echipamentele si infrastructura pot urca piata de leasing peste 6 mld. euro in acest an

"Piata romaneasca de leasing va trece de 6 miliarde euro la finalul anului", estimeaza seful Unicredit Leasing.
El a aratat ca ponderea autoturismelor finantate in leasing se va reduce, dar va avansa leasingul pentru echipamente si cel imobiliar.

"In orice caz, ritmul de crestere al pietei de leasing va fi sub cel inregistrat in 2007", a mai spus Postelnicu.

Directorul general al Raiffeisen Leasing, Mihaela Mateescu, considera ca infrastructura, constructiile, industria alimentara si prelucrarea de metale sunt sectoarele cu cel mai mare potential de crestere in acest an.

Mateescu mai vede un mare potential de crestere in industria de salubrizare, prelucrarea deseurilor si de reciclare.