Ultima perioada de timp este “marcata” de o noua abordare: dezvoltarea in sistem de franciza. Astfel, pionierul unei astfel de strategii este ING Bank, prin conceptul Self’Bank. Banca a introdus anul trecut pe piata autohtona un nou concept de retail banking modern, tocmai pentru a sublinia si mai mult intentia bancii de a fi cât mai apropiata de clienti.

Fiecare ING Office include o zona de lucru administrativa unde clientii pot primi asistenta din partea personalului bancii si o zona Self’ Bank in care clientii isi pot gestiona singuri contul, cu ajutorul a doua terminale de tip Bancomat + si Multimat. Aparatele permit operatiuni de transfer bancar, plata a facturilor, obtinerea extraselor de cont, efectuarea unor depuneri de numerar sau plati, precum si retragerea de numerar cu ajutorul cardului ING. |n prezent, reteaua ING Office a ajuns la 52 de unitati in 11 orase din tara: Bucuresti, Timisoara, Craiova, Cluj, Bacau, Brasov, Pitesti, Constanta, Arad, Iasi si Ploiesti.

De ce insa abia acum o astfel de abordare pe piata locala? |n general, francizele din domeniul serviciilor si-au facut mai greu aparitia in România. Motivul este legat de faptul ca a fost nevoie, intr-o prima faza, de crearea cererii si de cresterea puterii de cumparare. Iar cum in prezent francizarea in domeniul serviciilor incepe sa-si faca tot mai mult simtita prezenta, nu era decât un pas pâna la extinderea acestui sistem si in sectorul serviciilor financiare.

Citeste si:

“|n general francizele din domeniul serviciilor au aparut mai greu pe piata româneasca. A fost nevoie mai intâi de crearea cererii si de cresterea puterii de cumparare a populatiei”, spune Razvan Blid, consultant la compania CHR. El mai precizeaza ca in ceea ce priveste dezvoltarea in franciza a serviciilor financiare, trebuie luat in calcul faptul ca, in conditii de stabilitate macroeconomica si legislativa, sistemul financiar a inflorit si a devenit tot mai concurential. |n aceste conditii, “«goana» dupa clienti se poate rezolva si prin sistemul de franciza, prin care, folosind ambitia, vocatia si capitalul unui investitor (francizat), se poate capta mai bine o cota de piata”, mai spune Razvan Blid. Este insa prea târziu pentru dezvoltarea unui astfel de sistem? “De aici inainte este momentul just de la care serviciile financiare in franciza vor lua amploare”, precizeaza Blid.

Dintre toate segmentele pietei financiare, Razvan Blid spune ca leasingul, asigurarile si consultanta financiara sunt cele mai “susceptibile” pentru extinderea rapida in franciza. Marele impediment in dezvoltarea in sistem de franciza a jucatorilor financiari il reprezinta capitalul initial. |n plus, celor care vor sa achizitioneze o franciza in domeniul financiar, francizorii le cer pregatire in domeniul economic. Principalele doua avantaje ale dezvoltarii in sistem de franciza a jucatorilor din domeniul financiar se refera la o mobilizare intr-o masura mai mica a capitalurilor proprii precum si la un management mai bun si rata mai mare de succes pe care francizatul o are in recrutarea de clienti. Actualmente, pe pietele financiare mature din Europa, peste 50% dintre serviciile financiare si de asigurari sunt francizate.