Bonurile de masa ar putea fi trecute in curand pe carduri de debit de catre unii angajatori. In acelasi timp, pana si la micile magazine au inceput sa fie gasite sistemele de plata cu ajutorul cardurilor, numite si puncte de vanzare (point of sales, POS). Finansbank a emis carduri de cumparaturi si credit laolalta, iar magazinele mari sau retelele de creditare a cumparaturilor, precum Praktiker sau Credisson, au lansat carduri de credit pentru plata in rate, in partida cu bancile.

Cele 18 banci emitente aproape au dublat in prezent numarul cartilor de debit si credit de pe piata, fata de anul trecut, iar cei ce verifica veridicitatea datelor si solvabilitatea utilizatorilor si-au dezvoltat capacitatea de analiza. Spre exemplu, Biroul de Credit trece la etapa a II-a de dezvoltare a sistemului, in cadrul careia vor fi gestionate informatii referitoare la toate produsele de tip credit si de asigurare care vor fi colectate atat din surse bancare, cit si nebancare. Totodata, Raiffeisen este a patra institutie din sistemul bancar romanesc, dupa BCR, BRD si Bancpost, care a trecut ieri de cifra de 1 milion de carduri emise in Romania.

„Produsele noastre de carduri, atit de debit, cit si de credit, au avut o evolutie extraordinara in ultimii trei ani. Am pornit, in 2001, de la o baza de circa 70.000 de carduri active“, spune Steven van Groningen, presedintele Raiffeisen Bank. Portofoliul de carduri al bancii inregistreaza o medie de crestere de aproximativ 25.000 de carduri pe luna, din care aproape o treime sunt carduri de credit, au mai declarat oficialii bancii.

Citeste si:

Conform datelor oferite de banci portalului de analiza No-Cash.ro, piata cardurilor se ridica in prezent la 6,5 milioane carduri valide acceptate intr-o retea de peste 3.700 de ATM-uri si aproximativ 20.000 de POS-uri instalate in diverse locatii comerciale. Cardurile de credit detin o cota de piata situata in jurul a 6% din numarul total al cardurilor valide aflate in circulatie. Valoarea totala a tranzactiilor cu carduri emise in Romania a fost de 2,6 miliarde de euro in 2002, 3,9 miliarde de euro in 2003, 5,3 miliarde de euro in 2004 si va fi in jur de 7 miliarde de euro in acest an.

„Cardul de credit va fi principala directie de dezvoltare a pietei cardurilor din Romania, atat pentru produsele emise de institutiile bancare cat si de cele non-bancare,“ ne-a declarat Sergiu Cone, managing partner Zero Cash, si proprietarul no-cash.ro.

„Tendinta este ca aceste produse de credit sa se bazeze pe relatia de colaborare dintre bancile emitente si marile lanturi de magazine, directie de dezvoltare care va fi predominanta in urmatorii cinci ani“, spune Cone. In prezent, cota de piata a tranzactiilor realizate la comercianti se ridica la aproximativ 5%, in vreme ce restul de 95% presupune retrageri de numerar de la automatele bancare.