25-35 de ani, studii superioare, venituri peste 300-400 de euro, loc de munca stabil, fara datorii, orasean. Cam acesta ar fi portretul clientului ideal pentru bancile din Romania. El este motorul de functionare pentru aceste institutii financiare, „imprumutatul“ care aduce profit. Si de adus, vezi ca aduce daca citesti rapoartele trimestriale ale bancilor. Dar ce fac milioanele de romani care locuiesc in zonele rurale? Unde gasesc ei banii pentru consum, pentru case sau investitii? Avem 39 de institutii de credit care, in goana dupa profit, ii vaneaza cu precadere pe locuitorii oraselor.

Ai pensie, n-ai credit!

E destul de greu, intre atatea nume mari, sa gasesti o banca puternic ancorata in zonele rurale, asa ca primul nume care iti vine in minte este CEC. Desi are o retea bine dezvoltata, cu acoperire mare in zonele rurale, iata ca nici 10% din totalul imprumuturilor acordate merge la „tara“. „Din pacate, pana in prezent, CEC nu a avut o strategie de vanzari pusa la punct nici in aceste zone. De aceea, sub 10% din creditele acordate s-au indreptat catre acest segment“, spune Mihaela Pantea, director de comunicare la CEC. Sursele de venit ale celor din zonele rurale sunt, in general, pensia, salariul de functionar sau veniturile sezoniere realizate din agricultura. Iar cu o medie de 3 milioane (lei vechi), e cam greu de obtinut vreun imprumut, cu atat mai putin unul consistent. De aceea, valoarea medie a unui credit acordat in aceste zone nu depaseste 2.000 de lei grei, cel mai mare imprumut acordat de CEC ajungand abia la 100.000 de lei noi. In total, CEC a acordat in zonele rurale credite in valoare de aproximativ 120 de milioane RON, de zece ori mai putin ca la oras.

Poiana lui Iocan

Singura pata de culoare din peisajul bancar in ceea ce priveste clientii de la sate o reprezinta CREDITCOOP, o cooperativa de credit cu o istorie de peste 150 de ani. „Stiu ca e greu de crezut, dar noi suntem singurii din piata pentru care inca functioneaza garantia morala. Peste 65% din activitatea noastra se desfasoara la sate, acolo unde publicitatea se face din gura in gura. Pot sa spun ca suntem singurul punct de sprijin pentru locuitorii de la sate“, afirma Aristide Iordache, vicepresedinte la CREDITCOOP. Nici aici insa valoarea medie a unui imprumut nu depaseste 2.000 RON, majoritatea clientilor solicitand credite pentru nevoi personale. Numarul imprumuturilor pentru agricultura sau investitii este in continuare foarte mic. In 2005, CREDITCOOP a acordat celor 800.000 de clienti imprumuturi care au totalizat 200 milioane RON, reusind sa atraga depozite in valoare de 130 de milioane, astfel ca media lunara a creditelor acordate a ajuns la 35 de milioane. „Incet, incet, oamenii se obisnuiesc cu produsele bancare. La noi au inceput sa utilizeze conturile curente, in special atunci cand vine vorba de subventiile din agricultura. La nivelul retelei avem rulaje de zeci de milioane de lei“, precizeaza Iordache.

La mica intelegere

Nu are bani, mai intarzie cu plata, dar niciodata nu da „teapa“. Cam acesta este portretul sateanului dator la banci. Atat la CEC, cat si la CREDITCOOP, procentul restantierilor ajunge la doar 1%. Cei implicati in fenomenul bancar de la sate ne-au declarat ca exista cazuri in care, aflat in imposibilitatea de a-si plati rata la credit, clientul negociaza suma pe care o poate returna, incercand sa acopere macar dobanda. Nu sunt situatii dese, dar ele exista, un lucru de neconceput la orase, in relatia client-banca.

Sunt sanse de normalitate

Intrarea in UE sau investitiile din turism sunt motive care ii fac pe specialisti sa afirme ca, in scurt timp, locuitorii din zonele rurale vor intra in planurile de afaceri ale bancilor.

„Dupa cum stiti, avem o experienta bogata pe acest segment, castigata in tari precum Polonia, Ungaria, Cehia. De aceea, in ceea ce ne priveste suntem convinsi, nu increzatori, ca locuitorii din aceste zone vor deveni in scurt timp un target cu adevarat important pentru partea de retail. E adevarat ca, in momentul de fata, nu toti au resursele necesare, insa exista deja un segment care au banii necesari pentru a fi considerati potentiali clienti. Indiferent daca va fi vorba de CEC sau BCR, Erste Bank va intra cu siguranta pe aceasta piata“, a declarat, pentru SFin, Michael Mauritz, Head of Corporate Communication la Erste Bank.