Piata de leasing a inregistrat o incetinire a cresterii afacerilor inca din trimestrul al treilea din 2008, mai ales pe segmentele de leasing auto si imobiliar, arata datele oficiale ale Asociatia Societatilor Financiare din Romania (ALB).

In ultimele luni din 2008, scaderea vanzarilor de autovehicule noi - ca efect al taxei de poluare si al cresterii costurilor de finantare - a lovit piata de leasing, in care leasingul auto avea, dupa primele noua luni din acest an, o pondere de 73%. Astfel, piata de leasing auto a inregistrat un avans de numai 48% in al treilea trimestru, fata de o crestere de 104% in trimestrul al doilea fata de primele trei luni din acest an.

"Piata romaneasca de leasing va creste anul viitor cu cel mult 10%, intr-un scenariu optimist, daca se va pastra un nivel al finantarilor similar celui din acest an pe segmentele de vehicule, echipamente si imobiliare", a declarat, pentru NewsIn, secretarul general al ALB, Adriana Ahciarliu, precizand ca este o estimare personala.

Ea a mentionat ca o crestere de maximum 10% ar fi apropiata de cea a altor piete europene de leasing, care nu sunt afectate de criza, ceea ce arata o maturiturizare a pietei romanesti de leasing in ce priveste raportul cerere-oferta.

Alti jucatori din piata, desi vad o crestere a pietei, asteapta evolutia din primele luni pentru a avea un tablou al efectelor crizei asupra leasingului din Romania.

"Piata de leasing ar putea creste cu maximum 5-10% anul viitor, intr-un scenariu optimist", a declarat directorul general al Volksbank Leasing, Liviu Serban care crede ca din aprilie 2009 piata incepe sa isi revina.

"Vom vedea in septembrie sau octombrie cat de afectata este piata in intervalul ianuarie-martie", a adaugat Serban.

Directorul general al LeasePlan Romania, Bogdan Apahidean, vede o crestere a pietei cu circa 10% in 2009, pe fondul reducerii tranzactiilor pe segmentele auto si imobiliar, insa evolutia acestei piete in 2009 va depinde de capacitatea firmelor de leasing de a atrage finantare.

"Cel mai afectat segment de leasing va fi imobiliarul, care are o pondere mai mica de 10% in total piata, al doilea segment fiind cel auto, care are o cota de circa 70%", a explicat seful LeasePlan.

Insa alti jucatori din piata vad sanse mari ca piata sa stagneze sau chiar sa se comprime in 2009, ca urmare a influentei negative a sectoarelor auto si imobiliar.

"Piata de leasing ar putea inregistra anul viitor mai degraba o conservare a rezultatelor din acest an, intr-un scenariu optimist, dar nu este exclusa nici o comprimare a pietei", a declarat Dan Constantinescu, managing director la Unicredit Leasing.

"Cu siguranta vor fi afectate constructiile, transporturile si industria auto, ca segmente ale pietei de leasing", a estimat Constantinescu.

Directorul general al Impuls Leasing, Razvan Diaconescu, crede ca o stagnare a pietei in 2009 ar reprezenta un rezultat bun pentru piata de leasing intr-un an de criza economica, in conditiile in care pentru acest an estimeaza o valoare a bunurilor finantate de 5 miliarde euro.

"Si anul viitor trebuie sa fim bucurosi daca piata va fi tot in jur de 5 miliarde euro, in conditiile in care nu vor fi jucatori mari pe piata, pentru ca nimeni nu investeste in perioada de criza", a spus el.

In schimb, presedintele MKB Romexterra Leasing IFN, Cornel Constantinescu, se asteapta la o scadere mult mai accentuata a volumului de finantari in 2009, cu circa 25-30% fata de 2008, mai ales din cauza reducerii tranzactiilor pe segmentele auto si imobiliar.

"Piata de leasing romaneasca ar putea da semne de revigorare in semestrul al doilea din 2009, dupa ce in primul semestru revigorarea este doar etapizata", considera Constantinescu.

Unii analisti ai pietei avertizeaza, dealtfel, ca o fortare a cresterii intr-o economie afectata de criza poate fi periculoasa pentru companiile de leasing, care s-ar putea confrunta cu riscuri peste nivelul rezonabil.

"Nu cred ca o crestere de peste 10% e realista si nici nu cred ca este de dorit, pentru ca riscurile din piata vor fi semnificativ mai mari decat in 2008, iar societatile de leasing vor fi mai prudente", a declarat pentru NewsIn consultantul financiar Dan Bunea, fost vicepresedinte executiv al Bancii Comerciale Romane (BCR).

Reducere a costurilor si orientare catre sectoare dinamice ale economiei

In conditiile in care unele dintre afacerile principale ale companiilor de leasing au intrat in "recesiune", acestea cauta noi solutii pentru sustinerea activitatii si a castigurilor.

"Firmele de leasing isi pot mentine rata de profitabilitate in contextul crizei mondiale prin diversificarea ofertei catre leasingul operational, dar si prin orientarea afacerilor catre produse de nisa pentru zonele dinamice ale economiei", a spus directorul general al BCR Leasing, Claudiu Stanescu.

El considera ca societatile de leasing au la dispozitie cateva solutii pentru a traversa actualele turbulente economice, cum ar fi includerea in oferta a unor produse de nisa pe segmente mai dinamice ale economiei, precum gazele sau petrolul, in care pot finanta achizitii de echipamente si instalatii.

Alte solutii ar mai fi diversificarea ofertei in directia leasingului operational, acordarea de promotii pe perioade determinate, dar mai ales acordarea unor servicii de calitate, considera el.

Citeste si:

"Intr-o piata in care cresterea este mica, siguranta de a inregistra profit sau de a mentine profitul consta in reducerea costurilor", considera Constantinescu, managing director la Unicredit Leasing, avertizand ca societatile de leasing trebuie sa fie atente si in ce priveste investitiile.

Directorul general al Volksbank Leasing crede ca in perioada de turbulente internationale, orice institutie financiara isi va asuma "un risc moderat".

El sustine, de asemenea, ca societatile de leasing trebuie sa isi micsoreze costurile de exploatare si sa isi orienteze investitiile catre domeniile cele mai profitabile.

Seful Raiffeisen Leasing, Mihaela Mateescu, considera ca domeniile lovite de criza - respectiv constructiile, imobiliarele, transporturile si piata auto - au afectat deja la randul lor toate segmentele pietei de leasing intr-o masura mai mica sau mai mare.

Pentru a mentine o marja de profitabilitate satisfacatoare, Mateescu spune ca Raiffeisen Leasing va implementa o noua solutie informatica pentru cresterea eficientei, in paralel cu fidelizarea clientilor.

"Suntem foarte atenti in privinta cui acordam finantari, in special firmelor din domenii care sunt afectate de criza, precum si faptul ca majoritatea companiilor asteapta o asezare a lucrurilor", a mai spus Mateescu.

Directorul general al Impuls Leasing, Razvan Diaconescu, considera ca o oportunitate de sustinere a afacerilor in 2009 ar fi segmentele care nu sunt dezvoltate bine de nicio firma de leasing, precum leasingul operational, leasingul second-hand, medical si agricol.

"Vom avea in vedere numai proiecte studiate. Ne intereseaza mai mult clientul decat valoarea finantata. Ma intereseaza ca proiectul sa fie dus la bun sfarsit", a mai spus seful Impuls Leasing.

Companiile de leasing trebuie sa fie foarte atente la costuri in perioada crizei si sa nu investeasca acum in domenii cu potential scazut de dezvoltare anul viitor, considera el.

Piata de leasing operational are potential de crestere si 2009

Insa unele firme de leasing vad in criza mai degraba o oportunitate decat un motiv de teama. Reprezentantii companiilor de leasing operational sustin ca multe firme se vor orienta in perioada crizei catre acest segment, pentru a-si reduce costurile cu intretinerea flotei de masini, in conditiile in care isi pot gestiona mai bine cheltuielile lunare.

"Piata de leasing operational pastreaza un potential mare de crestere si in 2009", a spus directorul general al LeasePlan Romania, Bogdan Apahidean, care estimeaza ca piata de leasing operational a avansat cu peste 100% in acest an.

Seful LeasePlan Romania crede ca segmentul de leasing operational ar putea ajunge la 10% din totalul pietei de leasing la finalul lui 2009, de la circa 6% in acest an.

Directorul executiv al Arval Romania, Arnault Leglaye, este de parere ca instabilitatea financiara si cresterea dobanzilor pentru orice tip de finantare conduc automat la o descurajare a clientilor care apelau la societatile de leasing financiar sau la banci.

El estimeaza o reorientare a firmelor catre piata de leasing operational auto cu servicii incluse, care ar urma sa inregistreze o crestere accelerata in 2009.

Leglaye a explicat ca societatile care vor sa se extinda si detin flote de vehicule "se vor confrunta cu reduceri de lichiditati cauzate in special de criza financiara", motiv pentru care s-ar putea orienta catre serviciile de leasing operational.

Directorul general al Sixt New Kopel Group, Dudy Perry, estimeaza ca firmele vor alege serviciile de leasing operational pentru a elimina presiunile financiare si pentru a reduce costurile cu intretinerea unei flotei de masini.

"In cazul leasingului operational, costurile de intretinere pentru masini sunt predictibile pe intreaga durata a contractului", a explicat Perry.

"Piata de leasing operational ar putea creste cu 40% in 2009, pana la circa 700 milioane euro, in conditiile in care tot mai multe firme vor alege acest produs pentru o mai buna gestionare a costurilor, pe fondul crizei financiare", a spus presedintele MKB Romexterra Leasing, Cornel Constantinescu.

El a estimat piata de leasing operational la aproximativ 500 milioane euro la sfarsitul lui 2008.

"Multe companii se vor orienta (in perioada de turbulente financiare n.r.) catre leasingul operational pentru o mai buna gestionare a costurilor", a adaugat Constantinescu.

Adriana Ahciarliu considera ca piata de leasing operational are potential de crestere si in 2009, in timp ce piata de leasing auto va ramane cu o pondere importanta in ansamblul pietei de leasing, chiar daca nu va inregistra acelasi ritm de crestere.

In 2007, valoarea bunurilor finantate pe piata romaneasca de leasing a avansat cu 51,6%, pana la 4,94 miliarde euro, iar in acest an, piata de leasing ar putea ajunge la 5,5-5,7 miliarde euro, potrivit secretarului general al ALB.