Decizia de lansare a unei Oferte Publice Initiale (IPO) este foarte importanta, necesitand o evaluare serioasa a companiei. Antreprenorii trebuie sa isi schimbe politica manageriala, putini sunt pregatiti sa imparta activitatea cu alti actionari, si, mai ales, sa le ofere toate informatiile. Totodata, trebuie luate in calcul si cheltuielile pe care le presupune lansarea unei oferte publice.

Etape si costuri

O companie care vrea sa lanseze un IPO trebuie sa apeleze, intr-o prima etapa, la serviciile unei case de brokeraj, la servicii de consultanta juridica si de audit. Totodata, initiatorul ofertei trebuie sa plateasca comisioane catre BVB si CNVM si sa aloce sume importante pentru cheltuieli de marketing.

De exemplu, costurile aferente listarii la BVB a Flamingo au reprezentat 4-6% din valoarea totala a acesteia, a declarat, ieri, in cadrul unui seminar organizat de KPMG, presedintele Flamingo Computers, Dragos Simion.

Cheltuielile totale includ si comisioanele percepute de intermediari, precum si auditul. Emitentul care opteaza pentru listare trebuie sa ia in calcul si consultanta juridica. Pe de alta parte, trebuie acoperite si comisioanele catre CNVM (0,5%) si BVB (0,1%). Dupa listare, compania trebuie sa sustina financiar serviciile de evidenta a actionariatului si mentinerea la cota Bursei.

IPO - baza unei burse puternice

Clasarea Bursei de Valori Bucuresti (BVB) cu mult in urma burselor din principalele tari est-europene este cauzata, in primul rand, de modul diferit de formare a acestora. "Piata noastra de capital a fost dependenta, in primul rand, de procesul de privatizare in masa, si nu de Ofertele Publice Initiale, care ar fi reprezentat calea normala de constituire", a declarat, ieri, in cadrul seminarului pe tema IPO, directorul BVB, Stere Farmache.

Lipsa unor emitenti puternici ramane, in continuare, principala problema cu care se confrunta BVB inca de la formarea sa. Farmache a precizat ca, desi sunt tranzactionate zilnic peste 6.000 de societati, volumele rulate raman suprinzator de mici, din cauza ca societatile respective nu au intrat pe piata prin IPO.

Cerinte minime de capital social

O societate care intentioneaza sa se listeze la categoria a doua a BVB trebuie sa aiba un capital social de minim 8 milioane euro, iar pentru listarea la categoria a II-a, de doua milioane de euro, a subliniat, ieri, in cadrul seminarului, Daniela Nemoianu, reprezentant al casei de avocatura "Nemoianu&Salcianu Attorneys at Law". Pentru listarea la RASDAQ, la categoria a II-a, societatea trebuie sa aiba o cifra anuala de afaceri de 2,5 milioane euro, iar pentru listarea la categoria I a BER - de 9 milioane euro.