Utilizatorii de carduri romani in alte tari calatoresc fie pentru afaceri, fie pentru turism cultural si mai putin pentru recreere (plaja, distractie).

In perioada iunie 2004-iunie 2005, romanii care au calatorit in strainatate au folosit cardurile Visa de 600.000 de ori, valoarea totala a tranzactiilor depasind 108 milioane dolari, o crestere de 42,6% comparativ cu perioada similara din 2004. 67% din tranzactiile cu carduri Visa au fost la comercianti, comparativ cu 33% retrageri de la bancomate. Acest procent contrasteaza puternic cu utilizarea cardurilor in Romania, unde doar 7,9% din tranzactiile cu carduri sunt la comercianti, reprezentand 6,2% din valoarea totala a tranzactiilor. 67% din tranzactiile cu carduri Visa au fost la comercianti, comparativ cu 33% retrageri de la bancomate. Acest procent contrasteaza puternic cu utilizarea cardurilor in Romania, unde doar 7,9% din tranzactiile cu carduri sunt la comercianti, reprezentand 6,2% din valoarea totala a tranzactiilor.

Romanii au cheltuit la comerciantii din strainatate 73 de milioane dolari in 445.000 de tranzactii la hoteluri, restaurante, precum si pentru alte bunuri si servicii, folosind cardurile Visa, in perioada iunie 2004-iunie 2005. Suma medie cheltuita intr-o tranzactie a fost de 164 dolari. Aceste rezultate arata ca s-a cheltuit cu 37% mai mult prin cardurile Visa comparativ cu perioada similara din anul precendent si s-au facut cu 28% mai multe tranzactii in locatiile comerciale.

Romanii au preferat destinatiile europene. Valoarea tranzactiilor cu carduri Visa emise in Romania arata ca destinatia in care s-a cheltuit cel mai mult este Germania (14,1 milioane dolari) urmata de Franta (12,3 milioane dolari), SUA (11,9 milioane dolari), Italia (10,7 milioane dolari) si Austria cu 9,5 milioane dolari. Faptul ca aceasta ierarhie nu este similara cu cea care are la baza numarul de turisti romani ce-si petrec vacantele in strainatate (Turcia, Grecia, Spania) arata ca, in general utilizatorii de carduri romani in alte tari calatoresc fie pentru afaceri, fie pentru turism cultural si mai putin pentru recreere (plaja, distractie). Rezultatul nu este deloc surprinzator in conditiile in care profilul utilizatorului de carduri la comercianti este in general o persoana cu studii superioare si venituri peste medie.

In timpul calatoriilor in strainatate, romanii au cheltuit cel mai mult pe cazare, aproape 20 milioane dolari, reprezentand 24% din total, magazine de haine (5 milioane dolari), statii service (5 milioane dolari) si linii aeriene (4,3 milioane dolari). Cardurile de plata Visa au devenit o obisnuinta si pentru comenzi prin posta sau telefon (3 milioane dolari), agentii de turism (2,8 milioane dolari) sau restaurante (2,7 milioane dolari).

Citeste si:

O detaliere ceva mai pronuntata a cheltuielilor pe card la comercianti realizate de romani in strainatate, ce-i drept ceva mai veche (de anul trecut) arata si o serie de specificitati pentru fiecare tara in parte. Astfel, in strainatate, romanii cheltuiesc cel mai mult, prin intermediul cardurilor, la hoteluri, exceptie facand Austria si Ungaria, unde structura cheltuielilor pe card indica tocmai statutul de tari tranzitate al acestora si mai putin pe cel de destinatii finale pentru calatoriile lor. Astfel, in Austria pe primul loc din punctul de vedere al valorii totale se situeaza cheltuielile realizate la benzinarii, cele cu cazarea ocupand abia locul doi. In Ungaria, chiar daca la hoteluri se fac cele mai multe plati pe card, pe locul doi si trei se situeaza cheltuielile pe card la benzinarii si cele ce trebuie platite ca taxa de autostrada (acestea doua din urma, adunate dau o suma mai mare decat cea achitata la hoteluri).

In Italia, tara cunoscuta ca fiind numarul 1 mondial in domeniul modei, romanii cumpara pe card articole de imbracaminte si incaltaminte si bijuterii. In Franta ei se indreapta spre cosmetice si imbracaminte. Germania, cu locul trei reprezentat de cumparaturile pe card realizate la delerii de automobile noi sau utilizate, nu-si dezminte statutul de tara de unde se aduc masini. Tot in acest stat, cheltuielile realizate de romani pentru a beneficia de serviciile oferite de companiile aeriene, subliniaza inca o data statutul de tara de destinatie pentru oamenii de afaceri romani sau pe acela de tara de tranzit spre destinatii mai indepartate. SUA are si ea un statut interesant, o buna parte din cheltuielile pe card facute de romani in aceasta tara mergand spre produse ale industriei IT sau spre achitarea de taxe la colegii sau universitati.

Diferente

"Cand se afla in strainatate, turistii romani isi folosesc cardul de doua ori mai des la comercianti decat la bancomate. Aceasta diferenta semnificativa dintre tiparul de folosire a cardului pe piata locala comparativ cu cea internationala este un semn ca eforturile Visa, ale bancilor si ale guvernarii de a imbunatati acceptarea cardurilor in Romania sunt importante. Atunci cand nivelul de acceptare va creste pe piata locala, valoarea tranzactionata pe card va creste de asemenea".
Catalin Cretu, Regional Manager pentru Romania si Bulgaria, Visa International CEMEA