La masinile cu cilindrii intre 1.401 si 1.600 cmc, pretul asigurarii de raspundere civila auto poate ajunge la 2,5 milioane de lei vechi.

Cota de prima pentru RCA ar putea fi in 2006 cu 30% mai mare decat in 2005, sau poate chiar mai ridicata. Companiile de profil simt nevoia sa atraga cat mai multi bani, ca sa poata face fata despagubirilor ce trebuie acordate in caz de accident. Din totalul absorbit in primul semestru al acestui an pentru RCA, firmele au platit ca despagubiri aproximativ 30%. Doua din cinci firme de asigurari au iesit in pierdere la acest capitol!

Pe 2005, prima la un autoturism al carui propulsor are capacitatea cilindrica intre 1.201 si 1.400 cmc a fost de 168 RON. O majorare de 30% ar conduce la un nivel de circa 220 RON. Pentru automobilele cu motoare intre 1.401 si 1.600 cmc, cota s-a cifrat anul acesta la 192 RON, iar in urma cresterii ar ajunge pe la 250 RON.

Despagubiri mari in domeniul auto

Cand aud de "recea", conducatorii auto nu se prea entuziasmeaza. Ei trebuie sa plateasca in fiecare an o prima de asigurare pentru raspunderea civila auto. N-o fi prea placut, dar e necesar. Sistemul, binecunoscut se refera la pagubele produse tertilor, la situatiile cand detinatorul politei ii accidenteaza pe altii cu masina. Cum 80% din despagubirile platite de firmele de asigurare din Romania provin din domeniul auto, e clar ca problema nu poate fi neglijata. Daune in valoare de 164 milioane de euro s-au achitat, la acest segment al pietei, in prima jumatate a anului 2005, dupa cum rezulta din datele CSA - Comisia de Supraveghere a Asigurarilor. Si nu avem de-a face cu o situatie de exceptie. Pe toata durata lui 2004, daunele auto au fost de 255 milioane de euro (reprezentand 85% din piata totala), iar in 2003 ele au atins 181 milioane de euro (88% din piata).

Citeste si:

Romanii cumpara polite din obligatie

Cand vorbim de aceste proportii, trebuie sa amintim ca romanii nu prea au apetit pentru asigurare. Sectorul auto vehiculeaza sume enorme si din cauza ca aici te obliga legea sa inchei polita. Daca ar fi existat un act normativ care sa impuna acelasi lucru si in privinta locuintelor, probabil ca si acolo s-ar fi inregistrat cifre ridicate anul acesta, cand multe case au fost lovite de inundatii.

In Romania sunt tot mai multe masini, astfel ca si probabilitatea producerii de accidente e in crestere. Daca in 1990 erau 1,22 milioane de autoturisme, astazi s-a ajuns la 3,22 milioane, dupa cum arata statisticile politiei. La total autovehicule, numarul a crescut de la 2,2 milioane in 1990 la 4,32 milioane in prezent.

Au crescut cheltuielile cu reparatiile

Un cuvant greu de spus in stabilirea cotelor de prima pentru RCA il are presedintele Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA), Nicolae Crisan .El considera ca exista mai multi factori care determina o posibila majorare a acestor prime. Companiile de specialitate platesc daune tot mai mari, pentru ca in ultimul timp, la reparatiile auto, au crescut costurile cu energia, manopera si piesele de schimb. RCA fiind o asigurare obligatorie, pretul este, in linii mari, acelasi, indiferent de compania pentru care a optat clientul. Pentru a-si face produsul mai atractiv, unele firme acorda discounturi sau premii. Nu toate companiile de asigurari au dreptul sa incheie astfel de polite, ci numai cele autorizate de CSA.