Cine nu isi doreste ca, in loc sa stea in picioare la ghiseu pentru o tranzactie, sa fie primit intr-un birou elegant al bancii, iar daca nici pentru astfel de conditii nu are chef sa se deplaseze, sa poata chema oricand banca acasa? Pentru suma potrivita de bani, tratamentul este oricand disponibil la mai multe banci din tara. In ultimii ani, acestea au devenit tot mai interesate sa ofere servicii si produse exclusiviste de Private Banking. Afacerea castiga teren pe masura ce “marile averi” incep sa se inmulteasca.

Confortul relatiei cu banca nu este singurul avantaj pe care il aduce statutul de client private banking. Contul unui client bogat face cat mai multe zeci de conturi mici, asa ca ii va fi acordata o atentie inzecita. Banca ii pune permanent la dispozitie un consilier care sa il sfatuiasca unde sa isi investeasca banii. Pentru sume mari, bancherii sunt dispusi chiar sa isi reduca marjele de profit, asa incat cel care le detine va beneficia si de dobanzi sau comisioane inaccesibile clientului obisnuit.

Potrivit reprezentantilor BRD, in oferta pentru cei bogati si celebri, “bancherul personal” care le este dedicat va putea include depozite cu dobanzi negociate, chiar la termene atipice, certificate de depozit, investitii in titluri de stat, actiuni si obligatiuni corporative si municipale, asigurari, carduri, servicii de custodie, casete de valori, dar si consultanta financiara, imobiliara sau fiscala. Cum banca face parte dintr-un grup international, clientii pot face plasamente si pe pietele internationale. Optiunea este posibila si la ING. Banca isi sfatuieste insa clientii sa tina cont ca investitiile in pietele dezvoltate nu sunt mai profitabile decat cele efectuate in Romania, o alternativa mai buna fiind plasamentele pe alte piete emergente. Clientului ii va fi recomandat un portofoliu de investitii in functie de gradul de risc pe care doreste sa si-l asume, iar comisioanele si dobanzile se pot negocia direct.

Biletul de intrare in aceasta zona exclusivista a serviciilor bancare nu este accesibil oricui. La BCR, pentru a deveni client private banking, sumele detinute in conturi trebuie sa depaseasca 75.000 de euro. La BRD si HVB trebuie plasati cel putin 100.000 de euro. “In general, bancile considera clienti private banking acei clienti care au in conturi sume ce depasesc anumite limite, limite ce pot varia intre 50.000 si 150.000 euro”, spune Anca Craciun, director executiv la Directia Depozite si Dezvoltare Produse Retail din BCR. Potrivit afirmatiilor sale, in stabilirea acestor limite se au in vedere aspecte variate, legate atat de segmentul tinta de clientela vizat de banca respectiva, de oportunitatea dezvoltarii unor relatii de afaceri pe termen lung, cat si de nivelul de bunastare al populatiei sau de starea actuala a economiei. “Cu toate dificultatile privind cuantificarea numarului clientilor potentiali, se poate totusi estima ca in prezent se situeaza in jurul cifrei de 50.000. Cu siguranta, insa, numarul este in crestere”, considera Anca Craciun. “De la lansarea serviciului Private Banking, acum doi ani, cand inca ne intrebam cat de acceptat si de folosit urma sa fie in Romania, am ajuns sa avem solicitari foarte mari”, declara Liliana Damianov, Director al Diviziei de Private Banking a HVB Bank. In ultimul an, numarul de clienti HVB cu sume de peste 100.000 euro a crescut cu 20%, iar totalul activelor plasate, cu peste 30%.

Si ING are acum peste 500 de clienti private banking. Profilul romanului cu bani care apeleaza la serviciile bancii este prezentat de Sorana Tetik, Manager Private Wealth Management: “cei care si-au dezvoltat o afacere proprie, din care obtin venituri pe care, pentru moment, decid sa le economiseasca, persoanele din top managementul companiilor multinationale si cei care au intrat in posesia unor fonduri ca urmare a unor mosteniri, fonduri de care nu au nevoie pentru o anumita perioada de timp”. In mare parte, profilul se regaseste si la BCR, unde cea mai mare parte a clientilor private banking sunt oameni de afaceri, manageri ale unor companii prospere care lucreaza cu banca, profesii liberale (doctori, avocati), oameni de cultura, sportivi sau chiar oameni din presa. In afara top managementului din multinationale, a proprietarilor de companii, mostenitorilor marilor averi si a celor care si-au valorificat proprietatile retrocedate, clientela private banking a HVB include si categorii noi, cum ar fi tinerii proprietari de firme, care isi vand afacerile dupa o crestere substantiala a companiei in 5-10 ani, noii proprietari si investitori in afaceri imobiliare, dar si romanii stabiliti in strainatate, care doresc sa investeasca in Romania.

BCR

• Pentru a deveni client private banking, sumele detinute in conturi trebuie sa depaseasca 75.000 de euro. Pot fi incadrati, insa, in aceasta categorie si clienti cu un grad ridicat de notorietate. Cel mai important aspect luat in considerare este potentialul de dezvoltare a afacerii.

• Banca are in prezent aproape 1.500 clienti private banking, cu 50% mai multi fata de aceeasi perioada a anului trecut.

• In fiecare sucursala importanta exista manageri de relatii private banking care intretin relatiile cu clientii.

• Discutiile cu clientii din aceasta categorie nu se poarta la ghiseu, ci intr-un birou elegant.

• Pentru sume mari, costurile (comisioane, dobanzi) se negociaza direct.

• Produsele si serviciile utilizate cu precadere sunt cele specifice pietei monetare: depozite pe termene atipice cu dobanzi negociate, certificate de depozit cu discount, conturi de economii. Clientul poate opta si pentru fonduri de investitii, investitii in actiuni, fonduri de investitii, obligatiuni, asigurari sau finantari de tip leasing prin intermediul subsidiarelor bancii.

Citeste si:

BRD

• Suma minima pentru a avea acces la serviciile de private banking este de 100.000 de euro si ia in calcul valoarea intregului patrimoniu relativ lichid, dar si potentialul de crestere.

• Clientilor le este dedicat un “bancher personal”, consilierul de clientela, care ii primeste in-tr-un spatiu special, se poate deplasa la domiciliul lor si le adapteaza solutii globale de investitii.

• Oferta include: depozite cu dobanzi negociate, la termene clasice si atipice, certificate de depozit, investitii in titluri de stat, actiuni si obligatiuni corporative si municipale, produse de banking insurance, carduri, servicii de custodie, casete de valori, consultanta financiara, imobiliara sau fiscala.

• Clientii au acces direct la servicii de consultanta si la instrumente financiare ce nu pot fi create in Romania, prin diviziile specializate ale grupului SG din Luxemburg, Geneva sau Zürich

• Clientii au conditii de dobanzi si comisioane “preferentiale” si sunt informati permanent asupra modificarilor din evolutia pietei financiar-bancare si cu privire la situatia portofoliului propriu.

HVB

• Serviciul de private banking este accesibil clientilor care plaseaza sume de cel putin 100.000 de euro.
• In portofoliul bancii exista in prezent cateva sute de astfel de clienti, pentru care sunt administrate peste 83 milioane de euro. Numarul de clienti a crescut cu 20% in ultimul an, iar totalul de active plasate, cu peste 30%.

• 18% din instrumentele alese de clientii consiliati au fost unele cu venit fix. Data fiind atractivitatea plasamentelor in bursa, anul acesta, peste 20% din sume au fost plasate in actiuni cotate la Bursa de Valori Bucuresti.

• Pe tipuri de valute, la finele anului 2004, cea mai mare parte a portofoliului diviziei de Private Banking era in euro: 49%. Fondurile in dolari reprezentau 31%, iar cele in lei, 20%. Daca in timpul anului pe portofoliile active predomina investitiile in lei, trecerea de sfarsit de an se face de obicei in valute.
• La mijlocul anului 2005, in portofoliul HVB s-a ajuns la o pondere mai ridicata a economiilor si investitiilor in lei fata de cele in dolari, respectiv: 23,8% fata de 20,57%, in crestere relativa fiind si cele in euro.

ING

• Banca are aproximativ 500 de clienti care apeleaza la serviciile Private Wealth Management.
• Clientul are la dispozitie un “bancher personal” care il primeste intr-un spatiu separat si il asista in orice problema legata de banca, de la deschiderea unui cont, operatiuni curente (plati, incasari, schimburi valutare), pana la crearea unui portofoliu de investitii.
• Pentru investitii, clientii private banking au la dispozitie trei categorii de instrumente: depozite bancare, titluri de stat si actiuni cotate la bursa. Cu acestea se alcatuieste un portofoliu, in functie de gradul de risc acceptat.
• In prezent, instrumentele preferate de clienti sunt conturile curente si depozitele la termen, urmate de actiunile si obligatiunile cotate la bursa si titlurile de stat.
• Clientul nu plateste o taxa de administrare anuala sau un comision aplicat pe randament. Exista insa si spezele sau comisioane valabile pentru toti clientii. La sume mari, banca accepta marje mai mici de profit.
• Investitiile sunt posibile si in pietele internationale, respectand regulamentul valutar.