Potrivit legislatiei Uniunii Europene, numarul vehiculelor neasigurate (fara RCA) dintr-o tara nu poate fi mai mare de 10% din numarul total al autoturismelor. La noi, in prezent, acest procent este de 15-20%.

Una dintre problemele asupra careia Comisia Europeana a atras atentia Romaniei o constituie sectorul asigurarilor auto obligatorii. Potrivit raportului intocmit de Comisie, aplicarea redusa a regulilor cu privire la daunele catre terte parti si procentul considerabil de masini neasigurate cauzeaza probleme serioase. Nicolae Crisan , presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA), sustine ca Comisia Europeana reproseaza in primul rind „lipsa unei baze de date privind numarul masinilor existente in Romania“. Din aceasta cauza, nu se poate spune cu siguranta daca in Romania numarul masinilor neasigurate este mai mic sau mai mare de 10 procente. „CSA considera ca, in prezent, 85% din numarul masinilor au RCA. Si speram ca pina la finalul acestui an sa avem si baza de date“, adauga Crisan.

Fiecare cu datele lui

In schimb, Liviu Stoicescu, presedintele Biroului Asiguratorilor Auto din Romania (BAAR), sustine ca fara aceasta baza de date nu se poate spune cite masini sint neasigurate. „ Nici Politia nu are o astfel de baza de date, deci nu putem spune cu exactitate cite masini sint neasigurate. Cred totusi ca acest aspect va fi clarificat cit de curind“, mai spune Stoicescu. O alta problema ridicata atit de CSA, cit si de BAAR o constituie faptul ca nu s-au marit amenzile pentru cei care nu au RCA. „In acest moment, pentru a creste numarul de masini asigurate, va trebui sa initiem un nou act normativ, in care sa prevedem amenzi mai mari pentru cei care nu-si fac asigurarea obligatorie auto. In prezent, valoarea amenzii pentru lipsa RCA este de 100-200 de lei noi, dar, si asa, Politia nu prea ne ajuta pe acest segment“, spune Nicolae Crisan.