„Noul studiu MasterIndex confirma o serie de aspecte ce puteau fi observate empiric pe piata", spune Denisa Mateescu, General Manager pentru Romania si Regiunea Balcanilor, MasterCard Europe.

De asemenea, MasterIndex arata ca posesorii de carduri au venituri in crestere usoara sau chiar semnificativa, comparativ cu acum 5 ani. Astfel, 24% dintre acestia spun ca situatia lor financiara s-a imbunatatit in ultimii 5 ani, comparativ cu 10% dintre non-utilizatori, ceea ce poate avea mai degraba legatura cu nivelul de educatie superior, pe care tind sa il aiba posesorii de carduri."

Principalele motive de achizitionare a cardului, alese de posesorii de carduri de debit, sunt politica de salarizare a angajatorului (64%), oferta primita de la banca (29%) si usurinta efectuarii tranzactiilor (18%).

Motivele difera in functie de categoria sociala si de varsta. Astfel, elevii si studentii au plasat pe primele doua locuri oferta de la banca - 48% si transferul de bani - 36%, ceea ce confirma recunoasterea cardurilor drept un instrument ieftin si comod pentru parinti, ca banii sa ajunga la copiii aflati la studii.

Intre motivele de achizitionare a unui card de debit, persoanele cu studii superioare acorda o mai mare importanta comertului online si calatoriilor in strainatate, comparativ cu media de 3% . Astfel, 9% dintre persoanele cu studii superioare au mentionat comertul online, iar 7% calatoriile in strainatate, iar dintre cei cu venituri mari, 8% s-au referit la comertul online si 11%, la calatoriile in afara tarii, ca motive pentru a avea un card. Totodata, persoanele cu venituri mari apreciaza cardurile si pentru usurinta cu care pot efectua tranzactii, mai mult decat ceilalti: 35% versus media de 18%.

Principalele criterii dupa care romanii isi aleg un anumit card de debit, atunci cand sunt in situatia de a decide individual, sunt banca emitenta (60%) si comisioanele mici (55%). Tinerii intre 15-29 de ani acorda o importanta mai mare decat ceilalti marcii cardului, care trebuie sa fie cunoscuta: 23%, comparativ cu 14% din esantionul national.

Romanii achizitioneaza un card de credit in special in urma unei oferte primite din partea bancii - 39%, pentru a avea oricand la dispozitie o suma de bani - 34%, dar si pentru usurinta efectuarii tranzactiilor - 27%.

In alegerea unui anumit card de credit, conteaza cel mai mult dobanzile si comisioanele mici - pentru 63% dintre posesori si banca emitenta - pentru 53%. Urmatoarele criterii sunt perioada de gratie, care este importanta pentru 38%, si limita de credit, semnificativa pentru 36%. Persoanele cu studii superioare sunt si mai atente la aceste aspecte: 78% la dobanzi si comisioane, 50% la perioada de gratie si 46% la suma maxima disponibila.

Majoritatea respondentilor declara ca folosesc cardurile de peste 3 ani: 61%, iar 39% dintre ei chiar de peste 5 ani, fapt ce indica o conturare a istoricului bancar in cazul acestui segment. Ceilalalti respondenti au inceput sa foloseasca un card de plata in urma cu 2-3 ani - 27% sau cu aproximativ un an - 12%. Persoanele care folosesc cardurile de un an sunt in general elevi si studenti (57%), ceea ce arata potentialul mare al produselor destinate acestui segment.

In general, nu sunt schimbari semnificative fata de primul val MasterIndex in privinta frecventei de utilizare. Totusi, intre posesorii de carduri de debit si cei de carduri de credit apar diferente: daca primii platesc cu cardul o data sau de doua ori pe saptamana in proportie de 11%, cea de-a doua categorie inregistreaza 25%.Tendinta crescatoare este si mai accentuata in Bucuresti, ca si in cazul persoanelor cu venituri mari, dintre care 10% obisnuiesc sa utilizeze cardul pentru plata zilnic.

De asemenea, comparativ cu utilizatorii de carduri de debit, mai multi utilizatori de carduri de credit aleg sa achite cu cardul de cate ori este posibil, fara sa tina cont de suma: 10% versus 5%.

Principalele motive pentru care posesorii de carduri fac cumparaturi online sunt urmatoarele: este mai simplu (48%), pot gasi produse care nu sunt disponibile in Romania (40%), este mai rapid (32%), preturile sunt mai mici (32%). Cat despre produse, romanii platesc cu cardul mai ales pentru produse electronice (28%), bilete de avion si rezervari pentru vacanta (18%) si haine si incaltaminte (17%).