Dupa un prim semestru caracterizat de scaderea vanzarilor noi din piata auto si atingerea maturitatii contractelor de leasing pentru care clienti nu mai reinnoiesc politele casco, Adrian Marin (foto) crede ca in a doua parte a anului lucrurile vor fi cel putin la fel de grele in piata asigurarilor auto. Mai ales in conditiile cresterii TVA, a masurilor de austeritate si a recesiunii despre care managerul crede ca a fost constientizata prea putin in parametrii corecti.

“Pe non-viata suntem in 2010 cam la acelasi nivel cu primele 6 luni din anul trecut, cresterea este aproape de zero, dar intr-adevar isi face efectul din plin piata auto, care a fost compensata oarecum de avansul preturilor pe segmentul RCA., dar care nu au putut acoperi in totalitate chetuielile cu daunele si scaderea numarului de polite noi vandute”, a declarat Marin.

Pe de alta parte, contractele de leasing incheiate de romani in urma cu cativa ani incep sa ajunga la maturitate in acelasi timp cu politele de asigurare care le erau atasate.

“Politele atasate ajung la maturizare odata cu contractul de leasing, iar multe contracte se inchid pentru ca oamenii nu mai au bani sa plateasca ratele, predau masina si politele nu isi mai au nici ele efectul. Prea putini clienti isi reinnoiesc politele pentru urmatoarea perioada, de unde si scaderea puternica de pe segemntul auto (casco)”, a mai explicat Marin.

Numai la nivelul anului trecut, scaderea afacerilor pe segmentul casco a fost de circa 26%, potrivit datelor Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA).

De asemenea, segmentul asigurarilor de locuinte a avut o evolutie negativa in primul semestru, potrivit Generali.

“Creditele pentru achizitionarea de locuinte nu se mai dau si deci nu mai exista nici obligativitatea de a le asigura. Apoi, a aparut si o tendinta in care sumele asigurate sunt revizuite de banci. Daca ai luat un credit pentru o casa care valora 100.000 de euro, bancile au inceput sa reevalueze valoarea reala a bunului si daca aceasta ajunge la 80.000 de euro, pentru a ajuta clientul, asiguratorii incep sa faca anexe de reducere a sumei asigurate si asta inseamna si o revizuire in scadere a primelor de asigurare’, spune Marin, adaugand ca la aceasta tendinta se adauga si faptul ca multi clienti nu-si mai pot plati prima de asigurare pe fondul scaderii veniturilor.

“Dar toate aceste schimbari nu sunt atat de dramatice si provocatoare pe cat vor fi pentru asiguratori in semestrul II, unde se pare ca aceasta criza a fost cu totul altfel constientizata la nivel de tara, restrictii si reduceri de personal din partea administrativa”, a mai comentat oficialul Generali Asigurari.

In al doilea semestru, spune Adrian Marin, principalele temeri vor veni din sectorul RCA, unde piata inregistreaza pierderi de cativa ani la rand. Pierderile ar putea fi insa compensate prin cresterea tarifelor, dar care nu este posibila pentru ca ar aduce clientii in situatia de a nu mai putea plati primele de asigurare.

“Nu putem mari tarifele la un pret care sa devina o reala povara pentru clienti, de aceea incercam prin cross-selling sa compensam aceste pierderi. Segmentul RCA este tot mai greu de controlat din punctul de vedere al profitabilitatii, la care acum adaugam si presiunea TVA, care are un efect important atat in costurile companiei, cat si in ceea ce priveste despagubirile pe care aceasta le face”, declara Adrian Marin.

El spune ca in urma estimarilor Generali, probabil ca impactul maririi TVA va aduce o crestere de circa 2% a ratei combinate a companiei(indicator al profitabilitatii unei companii, care trebuie sa fie sub 100% pentru o buna performanta n.r.).

“Tinta companiei este sa avem profit in 2010, asta inseamna o rata combinata sub 100% si desigur acest 2% in plus trebuie compensat fie printr-o crestere de preturi sau politica de reduceri adecvata, pentru a mentine tarifele astfel incat sa ne incadram in acelasi calcul propus de actionariat. Orice factura la o reparatie facuta pe casco, de exemplu, va veni la asigurator cu acei 5% in plus”, a detaliat Marin.

Al doilea aspect tine de invingerea fricii, a pesimismului potentialilor clienti de a face achizitii si a investi in orice domeniu.“Trebuie, la nivel de companie de asigurari sa invingem frica de a investi a populatiei pe fondul crizei. Aceasta atitudine poate afecta si serviciile oferite de asiguratori, care ar putea fi privite de potentiali clienti ca ceva adiacent. Pe de alta parte, putem privi si cu putin optimism daca ne uitam spre PAID (pool-ul de Asigurare importiva Dezastrelor) si spre asigurarea obligatorie a locuintei, pentru ca asa cum stim romanul este obisnuit sa actioneze sub presiune, cand intelege ca i se poate aplica o amenda daca nu indeplineste anumite prevederi legale cum este achizitionarea de asigurare obligatorie a locuintei in acest caz”, spune Marin.

El crede ca inceperea emiterii de polite obligatorii a locuintelor prin membrii PAID va aduce in mod sigur si constientizarea populatiei in ceea ce epriveste importanta asigurarilor.

Un studiu comandat de Generali a aratat ca lipsa de informare in randul proprietarilor de locuinte este semnificativa si aproximativ 72% dintre oameni nu inteleg mecanismele asigurarii si dintre acestia 35% ar fi fost interesati sa se asigure in cazul in care ar fi avut mai multe detalii si ar fi inteles mai bine mecanismul asigurarilor si protectiei oferite de acestea.

In urma recentelor inundatii cu care Romania s-a confruntat, pana la data de 5 lulie, la Generali s-au deschis 51 de dosare de dauna, iar valoarea aproximativa a daunelor este de 1,5 milioane de lei. “Procesul este inca in curs de desfasurare, inca se mai asteapta solicitari de despagubire si se fac evaluari cu privire la valoarea reala totala a daunelor”, explica Marin.

“Nu pot vorbi nici de optimism nici de pesimism. Multi asteapta de mult timp inceperea emiterii de polite obligatorii de asigurare a locuintei, altii sunt reticentii, altii pesimisti. Si le este frica sa nu aiba un efect invers. Eu cred ca poate fi foarte benefic printr-o constientizare si o campanie de informare puternica a populatiei. De altfel, nu stiu ce fenomene naturale trebuie sa vina peste noi pentru ca oamenii sa constientizeze ca au o viata de care ar trebui sa se bucure sub umbrela protectoare a unui pret minim sau a unui pret pe care, de exemplu in cazul unei polite de asigurare a vietii, tu il stabilesti”, subliniaza oficialul companiei de asigurari.

In acelasi timp, in ceea ce priveste pretul asigurarilor, el crede ca oamenii nu stiu de multe ori ca acestea nu sunt atat de scumpe pe cat se crede. "Nu stiu ce trebuie sa fac, personal chiar, ca sa ii fac pe clientii nostrii sa constientizeze ca asigurarile nu sunt atat de scumpe si ca fara ele este suficient sa se produca o data numai un singur risc pentru ca nivelul tau de trai sa fie afectat pe termen lung sau nedefinit”, a mai explicat Marin.

La Generali, de exemplu, la o suma asigurata de 70.000 de euro, in functie de riscurile acoperite, prima variaza de la 35 de euro (varianta de baza cu riscuri acoperite: incendiu, trasnet, explozie, caderea aparatelor de zbor) pana la 140 de euro (cea mai larga gama de riscuri asigurata, fara fransiza si fara limita maxima de despagubire pentru riscurile de furt / talharie si avarii la instalatiile de apa).

Piata asigurarilor de locuinte se va schimba insa semnificativ dupa inceperea emiterii politelor obligatorii prin PAID. “Asiguratorii vor crea in mod sigur produse noi mult mai complexe, care sa vina sa sprijine clientul si sa dea optiuni de despagubire la valori reale si pentru intreaga gama de riscuri, in contextul in care politele emise de PAID vor acoperi doar cele 3 riscuri (cutremur, inundatii si alunecari de teren in limitele a 10.000 sau 20.000 de euro in functie de tipul locuintei n.r.)”, spune Marin.

Mecanismul vizat presupune ca daca ai o polita PAD (polita obligatorie emisa de PAID n.r.) si o polita facultativa, prima data intervine polita PAD in limita sumei asigurate prevazute, dupa care intervine polita facultativa. Este evident, dupa cum explica oficialul Generali, ca pretul politei de baza al asiguratorilor va fi mai scazut pentru ca o parte din riscuri sunt preluate de polita obligatorie.

“Totodata, unii dintre asiguratori vor avea sansa sa discute cu reasiguratorii pentru ca isi expun compania la o acumulare de riscuri mai mica avand in vedere ca prima data intervine, in cazul producerii unuia dintre cele trei riscuri, polita PAD. Din punctul de vedere al asiguratorilor ar putea fi un efect negativ daca nu poti vinde si prin cross-selling si dai din aceasta prima direct PAD-ului. Astfel, trebuie sa vinzi mai multe polite pentru a avea acelasi nivel de prime pe care l-ai fi inregistrat daca nu ai fi avut aceste prime la politele obligatorii”, explica Marin.

Reprezentantul Generali crede ca asiguratorii nu se vor limita doar la clauze suplimentare si polite adiacente langa politele emise de PAID si vor incerca sa atraga atentia clientilor si asupra altor produse de pe alte linii de afaceri.

“Oamenii vor incepe sa inteleaga cum pot avea si alte bunuri asigurate in cazul calatoriilor de exemplu.
Totul consta in capacitatea si profesionalismul fortei de vanzari a asiguratorului de a dezvolta un cross-selling cat mai elaborat. Acesta ar fi principalul avantaj in urma lansarii PAID, iar pentru populatie un avantaj poate fi constientizarea expunerii la unele riscuri pe care nu le vedem acum, dar care este suficient sa se intample o data pentru a ne afecta definitiv nivelul de trai”, concluzioneaza Adrian Marin.

Cota de piata a companiei in primele trei luni a atins nivelul de 4,97%.

Astfel, pe segmentul asigurarilor generale cota de piata a asiguratorului este de 5,01, iar cota de piata pe asigurari de viata a fost in primul trimestru de 4,77%. Generali a vandut 125.596 polite noi in primul trimestru, dintre care 114.764 asigurari generale si 10.832 asigurari de viata. Informatiile pentru primul semestru nu sunt inca disponibile, ele vor fi comunicate conform calendarului valabil la nivelul grupului Generali, in luna august.

Citeste aici mai multe despre planurile grupului Generali in Romania pentru 2010.

Ce planuri are grupul Generali pentru afacerile din Romania in 2010

Ce planuri are grupul Generali pentru afacerile din Romania in 2010