Propunerea legislativa, depusa la Biroul Permanent al Senatului in 14 iunie, il are ca initiator pe senatorul liberal Ioan Ghise si vizeaza completarea si modificarea legii bugetului de stat pe 2010.

Proiectul de lege a fost trimis in 23 iunie pentru aviz consultativ Consiliului Legislativ, care trebuie sa se pronunte pana in data de 23 iulie. Tot in 23 iunie, propunerea a fost transmisa si Guvernului, iar seful Departamentului pentru relatia cu Parlamentul, Valentin Iliescu, a cerut printr-o scrisoare punctul de vedere al BNR.

Propunerea legislativa, care are doar cateva articole, prevede la articolul 1, alineatul 2, ca majorarea veniturilor la bugetul de stat se face prin reducerea corespunzatoare a rezervelor valutare a Romaniei.

De asemenea, in proiect se spune ca Guvernul si BNR vor duce la indeplinire prevederile legii, iar impiedicarea aplicarii actului normativ constituie infractiune.

BNR a transmis vineri punctul de vedere, sub semnatura guvernatorului BNR, Mugur Isarescu.

"In primul rand, BNR observa ca in proiectul de lege nu se face precizarea daca participarea BNR la majorarea veniturilor bugetare ar urma sa se produca prin creditare sau prin finantarea de catre BNR a bugetulu de stat. Cert este ca ambele ipoteze incalca grav legea statutului BNR. In aceasta lege se stipuleaza limpede ca se interzice Bancii Nationale orice tip de creditare a statului", a declarat Vasilescu.
Totoadata, articolul 123 din Tratatul privind functionarea UE arata ca in legislatia nationala a unui stat membru nu pot exista prevederi prin care sa se stabileasca in sarcina unei banci centrale finantarea unei autoritati publice.

Citeste si:

"Mai mult, prin articolul 130 din Tratat, li se interzice bancilor centrale sa accepte instructiuni din partea organismelor UE, a guvernelor statelor membre sau de la orice alt organism. Inclusiv in Constitutia Romaniei, la articolul 148, alineatul 2, se arata ca prevederile tratatelor constitutive ale UE si celelalte reglementari comunitare cu caracter obligatoriu au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne cu respectarea prevederilor actului de aderare. Prin urmare, proiectul de lege in cauza incalca legea statutului BNR, Tratatul UE si Constitutia Romaniei", a precizat oficialul BNR.

El a adaugat ca in raportul de convergenta din mai 2010 elaborat de BCE se atrage atentia ca legislatia romaneasca nu indeplineste toate cerintele privind independenta bancii centrale si interdictia finantarii monetare.

De altfel, o alta initiativa parlamentara in care se prevedea valorificarea rezervelor valutare ale BNR pentru modernizarea turismului a primit aviz negativ de la BCE cu adnotarea ca, "in loc sa elimine incompatibilitatile existente, proiectul introduce noi incompatibilitati prin limitarea independentei BNR si prin incalcarea interdictiei privind finantarea monetara".

"Dincolo de argumentele juridice, exista si argumente de ordin economic, care constituie un stavilar in fata unui astfel de proiect de lege. Este vorba ca aceasta rezerva, folosita de regula pentru onorarea platilor obligatiilor externe ale statului, pentru asiguraera credibilitatii tarii si a accesului la imprumuturi externe si pentru absorbtia socurilor financiare in perioade de criza, constituie, totodata, si o avutie stransa pentru generatiile viitoare", a aratat oficialul BNR.

El a mai spus ca un buget care are probleme structurale si nu temporare ar absorbi repede aceasta rezerva si ar ramane descoperit in fata socurilor viitoare.

Acestea sunt in sinteza argumentele prezentate in scrisoarea pe care BNR a transmis-o sefului Departamentului pentru relatia cu Parlamentul.