Angajamentele se regasesc in forma finala a Memorandumului suplimentar de intelegere convenit cu UE, aprobata, miercuri, de Executiv, scrie Mediafax.

Prin acest document, Guvernul si-a asumat intrarea in vigoare a legii privind independenta autoritatilor de supraveghere din sectorul financiar nonbancar pana la finele lunii septembrie 2010, asigurarea capacitatii Bancii Nationale a Romaniei de a face fata provocarilor la adresa stabilitatii financiare, generate printre altele de presiunile asupra calitatii activelor, inclusiv prin planuri de contingenta, mentinerea cadrului actual de reglementare prudentiala in materie de provizionare, dar si consolidarea stabilitatii financiare "prin retinerea de la promovare" a unor initiative legislative, precum actualul proiect al legii insolvabilitatii personale, pe considerentul ca acesta "ar submina disciplina in materie de creditare".

Senatorii au adoptat, in 23 martie, o propunere legislativa privind insolventa persoanelor fizice, initiata de senatori PDL, dar care a fost sustinuta in plen de toate grupurile parlamentare.

Potrivit proiectului, debitorul care cu buna credinta a cerut si a acceptat deschiderea procedurii insolventei va putea fi descarcat total sau partial de datoriile anterioare sau ulterioare deschiderii procedurii, daca bunurile sale sunt insuficiente pentru plata intregii mase credale si daca instanta i-a acordat beneficiul scuzabilitatii.

Legea mai stabileste ca debitorul de buna credinta care, fie prin plan, fie prin plata anticipata, a acoperit un minimum de 75% din valoarea totala a creantelor acceptate in lista creditorilor, va beneficia de inchiderea anticipata a procedurii si de stergerea din toate registrele de publicitate si evidentele publice a consecintelor juridice ale insolventei.

Guvernul s-a pronuntat impotriva proiectului de lege, invocand probleme de legalitate, iar comisia pentru Politica Economica, Reforma si Privatizare din Camera Deputatilor a respins proiectul de lege.

In Memorandumul convenit cu UE, Guvernul s-a mai angajat sa efectueze amendamente legislative menite sa clarifice regimul de despagubire a creditorilor bancilor plasate sub administrare speciala, pentru a asigura implementarea efectiva a legislatiei recent amendate privind lichidarea institutiilor de credit cu probleme financiare. Aceasta legislatie ar trebui sa intre in vigoare pana la sfarsitul lunii decembrie 2010.

Citeste si:

Documentul prevede totodata intarirea finantarii fondului de garantare a depozitelor prin majorarea cotei efective de contributie la 0,3% in 2011 și creșterea progresiva a ratei de acoperire prealabila la 2%, eliminarea treptata a liniilor de credit stand-by de la institutiile de credit, incepand din luna ianuarie 2011, revizuirea aranjamentelor de guvernanta a Fondului de Garantare a Depozitelor pentru a se asigura ca nici membrii Consiliului și nici angajatii institutiilor de credit nu sunt reprezentati in consiliul de administratie. Amendamentele ar trebui sa intre in vigoare incepand cu finele lunii septembrie 2010.

O misiune comuna a FMI si a Comisiei Europene s-a aflat in perioada 26 iulie-4 august la Bucuresti pentru o noua revizuire a acordului, fiind evaluat modul in care Romania a indeplinit criteriile de performana stabilite pentru finele lunii iunie si disutat nou set de prognoze macroeconomice.

Seful delegatiei Executivului UE, Laurent Moulin, a declarat la incheierea misiunii ca a treia transa din imprumutul acordat Romaniei de catre Comisia Europeana, in suma de 1,2 miliarde de euro, va fi virata in a doua parte a lunii septembrie.

Romania are un acord de finantare externa cu FMI, UE si alte institutii financiare internationale, in suma totala de aproximativ 20 miliarde euro.

Pana in prezent, Romania a primit transe in valoare de 10,7 miliarde de euro de la Fond, 2,5 miliarde de euro de la Comisie si 300 de milioane de euro de la Banca Mondiala.