Bancherii mai au doar cateva zile pana cand trebuie sa modifice milioane de contracte de credit cu dobanda variabila astfel incat sa stabileasca, conform OUG 50/2010, o formula transparenta de calcul a dobanzii.

ING, spre exemplu, propune clientilor modifcarea formulei de calcul a dobanzii astfel:

Vechea dobanda: Dobanda interna a ING + Marja fixa

Noua dobanda: Indicele Euribor/Robor + (Dobanda interna a ING - indicele Euribor/Robor) + Marja fixa

"Formula de calcul propusa de unele banci este o gluma proasta in care se prezinta un artificiu aritmetic pueril", a declarat pentru Wall-Street Gheorghe Piperea, avocatul care va reprezenta mai multe sute de clienti ai Volksbank si BCR in procese colective impotriva bancilor.

Citeste si:

ING sustine ca utilizarea a doua marje fixe in stabilirea costului creditului reprezinta cea mai transparenta formula de calcul a dobanzii.

"OUG 50/2010, asa cum a fost clarificat de altfel si de ANPC, nu urmareste schimbarea pretului contractelor, ci implementarea unui mod transparent de calcul al dobanzii, ce poate fi urmarit de client. Acest lucru este realizat de lege, care prevede ca ROBOR / EURIBOR / LIBOR sa fie unicul element variabil al ratei. De aici cerinta de a avea una dintre aceste rate plus o valoare (marja) fixa", sustine Maria-Cristina Matei, directorul de retail al ING Bank Romania.

Piperea considera ca "formulele propuse de banci pentru modificarea dobanzii sunt o insulta la adresa inteligentei clientilor".

Mai multi clienti nemultumiti ai ING Bank au format un grup, dupa modelul clientilor de la Volksbank si BCR, din cauza ca nu sunt de cu formula propusa de banca, care include doua marje fixe.

Din punct de vedere al dobanzilor, conform cu OUG 50/2010, formula de calcul a dobanzii trebuie sa includa o marja fixa si un indice de referinta al monedei in care se acorda sau s-a acordat creditul (Euribor, Libor, Robor). Clientii mai multor banci au initiat petitii online in care solicita sprijin pentru mentinerea OUG 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori in forma actuala.