Mult mai pregatite pentru incasarea profitului de pe urma cresterii fara precedent a pietei de retail, bancile, dar si societatile de asigurare, au fost prinse pe picior gresit de numarul persoanelor fizice care nu si-au platit datoriile. Nici unele, nici altele nu au aparatul necesar urmaririi unui numar atit de mare de debitori. Aceasta este nisa de piata care s-a deschis inca de anul trecut pentru recuperatorii de datorii sau colectorii de creante. In 2005, societatile care se ocupa de „uitucii“ sau „teparii“ bancilor si intermediarilor financiari au avut mai mult de lucru.

Institutiile financiare iau teapa cu buletinul

Restantele la plata creditului au intrat pe un trend ascendent favorizate si de dezvoltarea societatilor de consumer credit (de tipul Altex, Domo, Flanco), spune Cristian Ionescu, manager-director al Coface-Intercredit, liderul pietei in servicii de colectare a creantelor comerciale si creditelor bancare neperformante. Statistica arata ca numarul cazurilor de neplata a crescut cu 28% in 2005 si ponderea restantelor se concentreaza la imprumuturile pentru bunuri de folosinta indelungata (56%) si a celor pentru nevoi personale (38%). Datele, foarte putine, necesare pentru a obtine creditul indeosebi pentru cumparaturile direct din magazin dau si cele mai mari dureri de cap recuperatorilor. Cel mai important obstacol in procesul de colectare este dificultatea identificarii debitorilor. Identificarea ia in considerare contactul telefonic si contactul prin notificare scrisa, la domiciliu. „54% dintre numerele de telefon pentru cazurile pe care le gestionam in prezent sint invalide (incorecte sau inexistente), iar 47% dintre debitori nu mai locuiesc la adresa din buletin. In aceasta situatie, nici datele de la Evidenta Populatiei nu sint de mare folos, intrucit debitorii nu-si schimba domiciliul, ci doar locul unde locuiesc”, spune Cristian Ionescu.

De la un telefon la executarea silita

Citeste si:

Dosarele complete de creditare ale rau-platnicilor sint puse la dispozitia societatii de colectare de creante de catre pagubiti: banci sau societati de asigurare care au platit creditul in locul titularului. Aceasta se intimpla de regula la circa 100 de zile din momentul in care nu s-au mai facut plati in contul imprumutului contractat. Primul lucru pe care-l fac recuperatorii este sa-i trimita acestuia o notificare scrisa prin care i se cere ca in maximum 10 zile sa-si plateasca datoria. Daca acest demers esueaza, rau-platnicul este contactat telefonic. Operatorii sint instruiti pentru a grada mesajul catre datornic, de la manifestarea intelegerii la fermitate maxima in prezentarea pericolului legal la care se expune acesta in caz de neplata. Cazul fericit este acela in care datornicul se angajeaza in scris ca plateste. Altfel, se persevereaza cu telefonul vreme de maximum 60 de zile. Dupa acest termen urmeaza executarea silita.

Ardelenii si femeile platesc mai bine

Cei mai multi rau-platnici se incadreaza in regimul de „neplata normala”, oameni care au avut diverse necazuri si au intirziat cu plata. Altii sint pur si simplu naivi. Din lipsa cunostintelor economice s-au imprumutat cit nu pot duce. Sint insa si multi care au contractat creditul plecind de la premisa ca nu il vor plati niciodata. Statistica Coface arata ca cei mai putin rau-platnici sint ardelenii (doar 6% din cazuri), iar debitorii de sex feminin sint mai putin numerosi decit barbatii.