Bursa de Valori Bucuresti (BVB) devine pe zi ce trece mai atractiva nu numai pentru marii investitori de portofoliu, ci si pentru oameni mai putini avizati. „Cei mai multi dintre investitorii persoane fizice investesc pentru prima data la Bursa, in actiuni cotate, dar nu vin cu sume mari, ci cu 50 pana la 100 milioane lei“, ne-a declarat Gabriel David, director de marketing la SSIF Active International.

Cei mai instariti dintre romani isi pregatesc cu grija lansarea la BVB, cer permanent informatii si expertiza si, in final, investesc circa 300 milioane lei, sustin brokerii de la BVB. „In ultimele trei-patru luni, persoanele fizice care au investit la Bursa au castigat intre 20% si 30% din capitalul investit, un randament foarte bun, care le asigura venituri consistente de Sarbatori“, ne spune Gabriel David. Astfel, daca o persoana fizica ar fi plasat, de exemplu, 100 milioane lei in actiuni la BVB, castigul sau este de 30 milioane lei, iar daca ar fi plasat 1 miliard lei, ar fi avut un plus de 300 milioane lei. Un portofoliu mediu, in valoare de 500 milioane lei, putea aduce investitorului un plus de 150 milioane lei intr-un an, la o rentabilitate de 30%, ceea ce inseamna peste 12 milioane lei pe luna, deci inca un salariu pe langa cel castigat la locul de munca.

„Incercam sa ii convingem pe potentialii clienti ca este foarte important cum selecteaza actiunile din portofoliu si ca nu intotdeauna castiga din speculatiile, ci pot pierde, la un moment dat“, spune directorul de Marketing de la SSIF Active International. Potrivit acestuia, pensionarii cu pensii mai ridicate au devenit clienti ai societatilor de investitii financiare, dar continua sa fie reticenti la risc. „Preferinta pensionarilor este pentru risc mic sau chiar zero, de aceea cei mai multi prefera sa investeasca indirect la Bursa, plasandu-si banii in unitati la fondurile mutuale“, ne spune Gabriel David, care considera ca pot fi atrase sa investeasca la Bursa si persoane din alte categorii sociale, cum sunt militarii si casnicele. In incercarea de a atrage mai multi clienti, SSIF Active International a redus comisionul practicat la tranzactii la 0,5% si a lansat in paralel, la inceputul lunii decembrie 2005, o campanie de informare a publicului asupra investitiilor in actiuni la Bursa, care se va derula in marile orase din tara pana in luna ianuarie 2006.

Opinia brokerilor care tranzactioneaza la BVB este ca investitia initiala pentru o persoana fizica ce vrea sa castige la Bursa, asumandu-si riscul de a inregistra si pierderi, este mult mai mare. „Ideal este ca o persoana fizica sa investeasca circa 500 milioane lei intr-un portofoliu diversificat, echilibrat, care sa includa instrumente cu riscuri diferite, din domenii diferite de activitate, pentru a reduce riscul in ansamblu“, spun analistii bursieri. „Sunt case de brokeraj la BVB care impun o suma minima pentru investitii ale persoanelor fizice, la un nivel de 10.000 euro, in functie de clientela pe care vor sa o atraga in Bursa, dar noi am dorit sa atragem investitorii mici, ce pot veni cu pana la 100-200 milioane lei“, ne spune directorul de Marketing al SSIF Active International.

Strategia societatilor de servicii si investitii financiare autorizate sa lucreze la BVB s-a schimbat foarte mult in acest an. Initial, brokerii asteptau investitorii la sedii, acum concurenta pe piata este tot mai agresiva si se duc ei catre clienti. „Numarul clientilor activi a crescut cu pana la 50% fata de inceputul acestui an, dar sunt sume diferite pe care le investesc, incepand de la 50 milioane lei pana la peste 1 miliard de lei“, declara un broker autorizat de la BVB.

Citeste si:

De altfel, foarte multi dintre noii clienti persoane fizice care tranzactioneaza in Bursa sunt tineri cu varste pana in 30 de ani, atrasi de posibilitatea de a castiga prin simpla conectare la Internet.

Brokerii se asteapta la cresterea numarului clientilor din 2006, o data cu introducerea tranzactiilor on-line la BVB. „Clientul nu da ordinul direct in Bursa, ci tot prin intermediul unei societati de investitii financiare, dar diferenta de timp intre ordin si plasarea lui in piata se reduce la circa 2-5 minute datorita programelor informatice care ruleaza la BVB“, spun brokerii. Potrivit acestora, a aparut si se dezvolta tot mai mult acel segment de clienti persoane fizice care urmaresc actiunile societatilor profitabile si cumpara inainte de organizarea unei Adunari Generale, intentia lor fiind de a castiga din distribuirea dividendelor. „Ulterior, dupa incasarea dividendelor, clientii prefera sa vanda pentru a-si putea plasa castigul fie speculativ, fie in actiuni cu potential pe care le pastreaza“, spun analistii bursieri.

O data cu lansarea unor noi produse financiare - inclusiv creditarea clientilor prin tranzactii in marja - numarul persoanelor fizice prezente pe piata de capital va creste din ce in ce mai mult.

La ora actuala, persoanele fizice reprezinta, potrivit datelor oficiale ale BVB, circa 65% din clienti. „Bursa trebuie sa devina un motor al dezvoltarii economiei romanesti si un bun de masa, care sa atraga investitori activi si din segmentele inerte ale societatii, cum sunt militarii, preotii, profesorii si medicii“, considera Varujan Vosganian, presedintele Comisiei de buget, finante, piata de capital din Senat.

Potrivit acestuia, noi instrumente cum sunt titlurile de stat emise de Ministerul Finantelor si ipotecile trebuie sa devina valori mobiliare pe care populatia sa le poata cumpara si vinde la Bursa, deci pe piata secundara. „Guvernul va trebui sa rezolve problema listarii companiilor nationale si societatilor cu capital de stat in curs de privatizare, inclusiv banci, pentru ca absenta acestor actiuni este o pierdere pentru economia de piata si o sansa in minus pentru un investitor persoana fizica, ca si in cazul fondurilor private de pensii, al fondurilor de asigurari de sanatate“, a mai spus Varujan Vosganian.