"In lipsa unei metodologii comune si a unei baze de date auto coerente, tarifele RCA, care vor include in mod obligatoriu din 1 ianuarie 2007 si pretul aferent asigurarii ?Carte Verde?, necesare circulatiei pe teritoriul Uniunii Europene plus Elvetia, vor fi facute "dupa ureche", spune presedintele unei firme de asigurari.

"Nu exista baze de date comune, si nici metodologii standard, fiecare firma avand ?mana libera? sa calculeze tarifele dupa cum vrea. Credem ca diferentele intre tarifele a diverse companii vor fi foarte mari", spun surse din piata. Totodata, se vor crea nise de piata pentru diverse tipuri de asigurati, autoturismelor vechi si cu un grad mare de poluare, fiindu-le interzis accesul pe teritoriul UE. Pentru inceputul anului 2006, lumea se va ingramadi sa semneze polite pentru sase luni, ferindu-se de politele aferente anului 2007, spun asiguratorii. "Problema e ca nu putem sa stabilim rezervele de garantare aferente politelor de Carte Verde, in absenta unor statistici. Apoi, noile asigurari implica diversificarea sistemelor informatice, intrucat implica alocarea de coduri diferite pentru fiecare asigurare- RCA, si Carte Verde in parte, precum si un contract aditional dat clientului. O gramada de proceduri birocratice, cu care nu stim cum vom opera, deocamdata", spune un asigurator.

Pentru realizarea unui calcul exact al rezervelor firmelor de asigurare, intr-o prima etapa vor trebui depistate autovehiculele neasigurate RCA, pe baza diferentei dintre baza de date a CSA (CEDAM) si cea a autovehiculelor inmatriculate apartinand Ministerului Administratiei si Internelor. Asiguratorii spun, insa, ca coroborarea acestor date nu se poate realiza mai devreme de jumatatea anului 2006. Apoi, masinile care nu participa la trafic trebuie scoase din circulatie. In fine, pe baza statisticilor finale cu masinile aflate in circulatie se pot calcula rezervele si tarifele medii necesare. "Problema cea mai mare intervine in cazul firmelor cu parcuri auto care nu depasesc nici macar limitele judetelor in care activeaza. In aceste cazuri credem ca se vor ?inchide ochii? asupra obligativitatii tarifului de Carte Verde si se va percepe doar tariful normal RCA, pentru cel de Carte Verde afisandu-se tarif nul", spun surse din piata.

Pentru anul 2006, asiguratorii au avut dreptul de a creste sau scadea tarifele afisate anterior de CSA cu plus sau minus 20% - o marja cu 10% mai mare decat in anul precedent. Firmele care nu au aplicat nici marja de pret a anului trecut, de plus sau minus 10% fata de tariful standard al CSA, au avut dreptul sa o faca. Astfel, pe piata au aparut diferente semnificative de tarife, intre firmele mari, cu baze de clienti importante si firmele mai mici creandu-se astfel o competitie reala bazata mai mult pe notorietate decat pe pret. Astfel, daca BCR Asigurari a mentinut tariful pe un an pentru vehicule cu capacitate de 1.200-1.400 cmc la 1,68 milioane lei, in timp ce pretul cel mai mic este de 1,512 milioane lei vechi, la firmele mici- precum ABC Asigurari sau Asitrans, pentru persoanele fizice, Allianz a urcat tariful la 1,85 milioane lei vechi, iar generali- la 2 milioane de lei. (conform site-ului bursaasigurarilor.ro).

Totodata, pentru ca actualele tarife sa fie respectate, CSA ameninta asiguratorii cu sanctiuni aspre.

"In situatia in care vor fi constatate incalcari ale legislatiei in domeniu, vom merge chiar pana la sanctionarea societatilor de asigurare cu retragerea autorizatiei de a practica RCA, chiar daca vom reveni la situatia din anul 1996 cand exista o singura societate care incheia acest tip de asigurare", declara presedintele CSA, Nicolae Eugen Crisan. CSA face apel la toti cei interesati sa-i semnaleze eventualele nereguli la plata. Printre sanctiuni se numara amenzi fdate unor directori ai firmelor de asigurare, pana la suspendarea activitatii companiilor in culpa.