"Cum sectorul serviciilor financiare evolueaza foarte rapid, accesul la o gama din ce in ce mai larga de produse si servicii este tot mai facil. Insa, pentru multi consumatori, aceste produse sunt complexe, iar rezultatele viitoare in ceea ce le priveste sunt greu de evaluat. Lipsa concordantelor intre informatii continua sa fie importanta: chiar si un produs financiar simplu poate parea complex pentru consumatorul obisnuit care este prost informat sau nu este deloc informat in materie financiara, a spus Razvan Resmerita (foto), in cadrul evenimentului "Creditarea responsabila si educatia financiara - Bugetul Familiei", derulat de catre Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania (APC).

In consecinta, multi consumatori pot contracta imprumuturi excesive si se pot confrunta cu dificultati din cauza supraindatorarii in cazul in care situatia lor personala se schimba. Pentru acestia este, de asemenea, mai dificil sa isi asigure un nivel de trai satisfacator la pensie.

Conform unui sondaj efectuat in Ungaria, consumatorii nu cunosteau nici macar notiunile financiare de baza; de exemplu, 70% din respondenti nu cunosteau sensul cuvantului inflatie. Un alt sondaj efectuat in Franta, Spania si Italia a aratat, de asemenea, ca o mare parte din populatia cu venituri mici nu acorda nici o atentie diferentelor dintre costurile si conditiile propuse de institutiile financiare si ca aceste persoane nu erau capabile sa le evalueze.

„APC Romania a fost contactata de consumatori care aveau probleme (n.r. cu organizatiile financiare), caz in care am oferit acestora consultanta si consiliere juridica. In contextul dezbaterilor pe marginea OUG 50/2010, APC Romania a fost implicata si in procesul de dezbatere si in organizare unor conferinte cu mediul financiar bancar avand ca tema Directiva privind Creditul de Consum. In prezent APC Romania a transmis puncte de vedere catre Comisiile din Parlamentul Romaniei care dezbat acesta Ordonanta si participa la aceste sedinte", a spus el.

Astfel, potrivit principiilor emise de Comisia Europeana si de Centrul European al Consumatorilor, creditarea responsabila, mai ales in domeniul creditului imobiliar – ipotecar, vizeaza faptul ca accesul la finatare trebuie sa fie oferit tuturor consumatorilor, relatiile contractuale de creditare trebuie sa transparente si usor de inteles, iar creditarea trebuie sa fie corecta si sa se bazeze pe principiul precautiei. De asemenea, trebuie urmarita adaptarea la noile conditii ale consumatorului, care trebuie sa primeze in detrimentul incheierii fortate a contractului, iar legislatia privind protectia consumatorilor trebuie sa fie eficienta. Totodata, evitarea supraindatorarii trebuie sa constituie o prioritate publica, iar consumatorii trebuie sa aiba modalitati de protectie si despagubire eficiente.

De aceea, "educatia financiara poate contribui la stabilitatea financiara a Romaniei prin sprijinirea consumatorilor in a alege produse si servicii corespunzatoare, reducand astfel rata creditelor neperformante, și anume pentru imprumuturi si credite ipotecare. In felul acesta s-ar putea evita aparitia unor situatii ca si aceea a pietei americane a creditelor ipotecare din 2007. Persoanele care au primit o educație financiara sunt in masura sa aleaga produse si servicii de o calitate superioara si mai adecvate, ceea ce duce la o mai mare eficacitate in sectorul financiar si la o imbunatatire a bunastarii economice", a continuat Razvan Resmerita.

Citeste si:

Consumatorii care au incredere in capacitatea lor de a investi pot aduce lichiditati suplimentare pe pietele de capital, care pot fi utilizate ulterior pentru finantarea micilor intreprinderi ale UE, un element-cheie in sprijinirea cresterii economice si a locurilor de munca. Asociatiile de consumatori structurate si bine informate in materie financiara pot avea, de asemenea, rolul unei contraponderi politice in procesul elaborarii regulamentelor, reducand astfel riscul unei sechestrari din partea sectorului financiar asupra dispozitiilor legale. Prin urmare, educatia financiara ar putea avea efecte semnificative care sa se raspandeasca asupra ansamblului economiei. Educatia financiara poate incuraja consumatorii sa compare ofertele prestatorilor de servicii, indiferent de situarea geografica a acestora, permitandu-le astfel sa beneficieze de posibilitatile oferite de piata unica. Pe de alta parte, in cazul in care consumatorii poseda o mai buna cultura financiara si sunt dispusi sa aleaga noi prestatori de servicii financiare, acestia vor fi incurajati sa intre pe noile piete din alte state membre, ceea ce va spori activitatea transfrontaliera, a mai precizat directorul Centrului European al Consumatorilor din Romania.

In prezent, exista numerosi consumatori care nu-si proiecteaza in viitor situatia financiara, indiferent de nivelul veniturilor lor, iar 70% din acestia nu au luat nici o masura in cazul unei scaderi neprevazute a veniturilor. Educatia financiara, oferita la un nivel corespunzator de-a lungul intregii vieti, poate aduce avantaje atat pentru economie cat si pentru societate in ansamblul ei, insa, nu trebuie perceputa ca fiind unicul remediu pentru lipsa de simetrie a informatiilor dintre consumatori si prestatori.

"Persoanele care au cunostinte in domeniul financiar aleg serviciile financiare care se adapteaza cel mai bine nevoilor lor specifice si acorda o atentie mai mare avertismentelor privind riscurile de reglementare. Este mai putin probabil ca acestea sa achizitioneze produse de care nu au nevoie, sa ia angajamente in favoarea unor produse pe care nu le inteleg sau sa isi asume riscuri care le-ar putea cauza dificultati financiare. Aceasta poate fi un remediu pentru excluderea financiara: este mult mai probabil ca persoanele care au beneficiat de orice tip de formare in materie financiara sa se adreseze institutiilor financiare tradiionale si nu societatilor marginale sau camatarilor, care sunt mai onerosi si care implica riscuri mai mari. Aceasta poate incuraja consumatorii, inclusiv pe cei cu venituri scazute, sa fie prevazatori si sa faca economii. Aceasta poate contribui la dezvoltarea competentelor finanțatorilor de maine", a incheiat Razvan Resmerita, director al Centrului European al Consumatorilor din Romania.

Bugetul Familiei este un program national de educatie financiara desfasurat de APC Romania sub patronajul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor. Proiectul este realizat cu sprijinul Comisiei pentru Supravegherea Sistemului de Pensii Private, avand ca si partener institutional Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului si este derulat in colaborare cu compania de credite de consum Provident Financial Romania. Partenerii programului sunt Centrul European al Consumatorilor Romania, Consiliul Concurentei si Junior Achievement Romania.

Programul se adreseaza actualilor si potentialilor consumatori de produse si servicii financiare din Romania, dar si acelor persoane care vor sa aiba un control mai strict asupra propriilor finante.