In abordarea sistemica a procesului de management, performanta strategica si operationala, la nivel de echipa sau individ reprezinta un obiectiv major la nivel oricarei companii, in conditiile in care societatea trebuie sa se raporteze permanent la cererea de piata si sa anticipeze miscarile concurentei.

Pentru a putea aprecia in ce masura obiectivele organizationale sunt atinse si strategiile de afaceri sunt eficiente, trebuie definit un sistem integrat de indicatori de performanta financiara, prin intermediul caruia societatea sa-si autoevalueze continuu resursele de care dispune si sa actioneze in directia cresterii eficientei utilizarii acestora. Mai mult, orice decizie manageriala trebuie sa se bazeze pe o foarte buna cunoastere a starii curente de sanatate a afacerii, ceea ce nu este posibil in absenta unui sistem de indicatori de performanta care sa informeze managementul despre rezultatele obtinute in toate activitatile si procesele-cheie ale companiei.

Ensight Management Consulting a realizat in a doua jumatate a anului 2010 un studiu privind utilizarea indicatorilor de masurare a performantei (KPI) in companiile din Romania. Rezultatele obtinute arata ca o pondere de 81% dintre companiile intervievate au adoptat deja astfel de indicatori pentru verificarea gradului de indeplinire a obiectivelor strategice, raportarea si transparenta a rezultatelor, precum si evaluarea departamentelor si/sau a indivizilor.

Studiul urmareste etapele de definire, implementare si utilizare a unui sistem de indicatori de masurare a performantei in companii romanesti de diverse marimi (atat ca cifra de afaceri, cat si ca numar de angajati), din diferite ramuri industriale (retail, productie, energie si uilitati, servicii financiare, farma, etc) si cu evolutii financiare pozitive sau negative in contextul crizei economice, rezultatele fiind relevante pentru mediul local de afaceri.

SURSA: Ensight Management Consulting

Majoritatea companiilor analizate isi stabilesc valori tinta ale KPI pornind de la obiectivele strategice si implica atat managementul, cat si angajatii in atingerea acestora prin corelarea KPI cu sistemul de recompensare si bonusare (in 90% din cazuri). Totusi, beneficiile utilizarii KPI nu sunt maximizate, intrucat doar 31% dintre companii folosesc indicatori in toate departamentele si doar 21% concep si utilizeaza in corelatie indicatorii din diferitele domenii de activitate ale companiei.

Doar 9% dintre companii utilizeaza balanced scorecard (n.r. un instrument strategic de performanta care permite managementului controlul activitatilor la nivelul unei intregi organizatii) pentru prezentarea rezultatelor analizei KPI, pe cand 38% ii prezinta individual, ceea ce este un semnal ca deocamdata putine dintre companiile respondente utilizeaza sisteme profesioniste si integrate de monitorizare a indicatorilor de performanta.

Citeste si:

Companiile intervievate calculeaza in proportie de 36% KPI exclusiv in Excel, in timp ce 14% folosesc un program de tip Business Intelligence (BI). Potrivit Ensight Management Consulting, se remarca o zona cu un potential semnificativ de imbunatatire, prin trecerea de la Excel la utilizarea sistemelor de tip ERP si BI fiind un pas natural in profesionalizarea modalitatilor de monitorizare a KPI, in corelatie si cu marimea si complexitatea companiilor.

Cu toate acestea, exista un grad mare de incredere a respondentilor in KPI definti si utilizati - 76% dintre companii considera ca indicatorii masoara ce trebuie si sunt masurati corect. Pentru eficienta KPI respondentii considera ca este nevoie de indeplinirea cu prioritate a doua premise: sprijinul managementului si calitatea datelor primare. De asemenea, 70% din respondenti considera oportuna implicarea consultantilor externi in definirea si implementarea KPI, datorita know-how-ului, perspectivei obiective, experientei in proiecte si rolului de facilitare aduse de acestia.

Rezervele in utilizarea consultantilor sunt legate de existenta unui sistem de masurare a performantei, faptului ca implementarea KPI nu este considerata o prioritate, preferinta in a folosi resursele interne, respectiv necesitatea de a obtine un buget pentru un astfel de proiect. Deschiderea respondentilor pentru colaborarea cu consultanti externi confirma necesitatea de schimb de know-how si experienta in demersul de implementare KPI.

Companiile respondente isi raporteaza performanta la mai multe unitati etalon. Majoritatea companiilor respondente (78%) utilizeaza in mod obisnuit / uneori benchmarking-ul cu alta echipa din compania proprie. 71% dintre companiile intervievate utilizeaza in mod obisnuit /uneori compararea cu valori etalon din alte companii de referinta. Numai 25% dintre companiile respondente utilizeaza in mod obisnuit compararea KPI cu valori etalon ale altor companii din industrie.

Majoritatea companiilor recunosc utilitatea implementarii si urmaririi KPI, subliniind beneficiile in imbunatatirea procesului de luare a deciziilor, urmata de reducerea cheltuielilor operationale si cresterea satisfactiei clientilor. In particular pentru perioada crizei economice, avantajele principale ale utilizarii KPI au fost identificarea actiunilor corective si facilitarea unei perspective realiste asupra situatiei companiei.

Ensight Management Consulting este o companie de consultanta in management care evolueaza pe piata locala din anul 2000, si ofera, in prezent, solutii integrate de business in urmatoarele domenii: Strategie, Operatiuni, Financiar, Resurse Umane, Tehnologie.