Valoarea medie a unui abonament de telefonie fixa pentru persoane fizice a scazut cu 12,8% in intervalul noiembrie 2006-aprilie 2010, la 42,8 lei, in timp ce la telefonia mobila a coborat cu 37,7%, la 52 lei, reiese din datele unor mai multor studii realizate de compania de cercetare Gallup pentru Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM), scrie Mediafax.
In noiembrie 2006, suma medie cheltuita de persoanele fizice cu serviciile de telefonie fixa pe baza de abonament a fost de 49,1 lei, iar la telefonie mobila de 83,5 lei, potrivit datelor din studiile Gallup Romania.

"La telefonia fixa, suma medie cheltuita este semnificativ mai mica in cazul gospodariilor care au abonamente de la RCS&RDS - 26,5 lei (comparativ cu 33,9 lei in noiembrie 2006) si UPC - 33,4 lei fata de cele care folosesc aceste servicii de la Romtelecom - 48,4 lei (comparativ cu 49,8 lei in noiembrie 2006). Din acest motiv, cheltuielile cu servicii de telefonie fixa sunt mai mari in mediul rural, unde serviciile Romtelecom sunt utilizate intr-o masura mai mare decat in mediul urban", se precizeaza in studiul Gallup realizat in martie-aprilie 2010.

In cazul telefoniei mobile, abonatii Vodafone platesc in medie 47 lei lunar (de la 80,4 lei in noiembrie 2006), urmati indeaproape de cei de la Orange, care achita 46 lei (de la 78,3 lei in noiembrie 2006).

La RCS&RDS, operator care a intrat pe segmentul telefoniei mobile in 2008, valoarea medie a unui abonament se situeaza la 40 lei, iar la Cosmote la 38 lei (comparativ cu 39 lei in noiembrie 2006).

In intervalul analizat, suma medie cheltuita pentru o cartela preplatita a scazut de la 44,4 lei la 29 lei.

Pe furnizori, persoanele care utilizeaza servicii de telefonie mobila exclusiv de la Vodafone platesc in medie 47 lei lunar, cele care folosesc servicii de la Orange achita 46 lei, abonatii RDS - 40 lei, iar utilizatorii Cosmote - 38 lei.

In noiembrie 2006, utilizatorii de cartele preplatite achitau la Orange 48 de lei, Vodafone - 35,2 lei, iar la Cosmote - 30 lei.

Potrivit studiului din aprilie 2010, cheltuielile cu serviciile de telefonie mobila cu abonament sunt direct corelate cu venitul mediu pe persoana in gospodarie, in timp ce in cazul utilizatorilor de cartele preplatite nu s-a putut evidentia o corelatie in acest sens.

In privinta telefoniei fixe, aproximativ 6 din 10 gospodarii au instalata cel putin o linie telefonica fixa, principalul furnizor fiind Romtelecom, care controleaza 66% din piata, urmat de RCS&RDS - 33% si UPC Romania - 4%, conform datelor din aprilie 2010.

Studiul a luat in calcul raspunsurile unor clienti care utilizeaza servicii de telefonie fixa de la mai multi furnizori. In urma cu patru ani, una din doua gospodarii din Romania avea instalata o linie telefonica fixa.

Gradul de penetrare a serviciilor de telefonie fixa este semnificativ mai mare in mediul urban - 72%, comparativ cu mediul rural - 47%.

Beneficiind de o pozitie de monopol pana in 2003, Romtelecom este in continuare lider pe piata serviciilor de telefonie fixa din Romania.

RCS&RDS a ajuns insa la o pondere de circa 60% din numarul total de abonamente noi incheiate in intervalul noiembrie 2006-aprilie 2010.

"66% din gospodariile in care se utilizeaza servicii de telefonie fixa prin linie de acces folosesc un abonament de la Romtelecom. Principalul competitor al Romtelecom este RCS&RDS, care in cei 7 ani de la liberalizarea pietei a ajuns la 33%, in timp ce UPC a ajuns la 4%", se arata intr-un comunicat ANCOM.

In ceea ce priveste gradul de cunoastere a tarifelor practicate de propriul furnizor de telefonie fixa, studiul Gallup din aprilie 2010 a evidentiat ca acesta este foarte scazut.

Spre exemplu, doar 21% din respondenti au afirmat ca stiu cat costa un apel de un minut in aceeasi retea de telefonie fixa si 19% cunosc costul unui apel de un minut catre alte retele fixe.

Doua treimi din persoanele care locuiesc in gospodarii unde nu exista o linie de acces instalata au afirmat ca nu au nevoie de un telefon fix in gospodarie. De altfel, 69% din respondentii din gospodariile in care nu exista un post telefonic fix folosesc servicii de telefonie mobila.
La nivelul firmelor, nivelul de penetrare a serviciilor de telefonie fixa este de 94%.

Si pe acest segment Romtelecom este principalul furnizor - 87% (de la 96% in noiembrie 2006) din companii si institutii folosind serviciile operatorului national (in 70% din cazuri operatorul este unicul furnizor, in 17% este utilizat impreuna cu un alt furnizor), potrivit studiului.

RCS&RDS asigura servicii de telefonie fixa in 21% dintre companii si institutii (comparativ cu 15% in urma cu patru ani) si are o prezenta mai buna pe segmentul companiilor mari, cu peste 250 de angajati - 31%, iar 4% din companii utilizeaza servicii de telefonie fixa de la Vodafone, 3% de la UPC (4% in noiembrie 2006), 1% de la Orange si 2% de la alt furnizor.

Suma medie cheltuita cu serviciile de telefonie fixa in companii si institutii era la data elaborarii studiului de 331 lei, de la 337,4 lei in noiembrie 2006.

Pe furnizori, cel mai mult platesc abonatii Vodafone - 798 lei pe luna, urmati de cei de la Romtelecom - 301 lei, RCS&RDS - 269 lei si UPC - 208 lei.

In urma cu patru ani, suma medie cheltuita pentru plata serviciilor furnizate de Romtelecom a fost de 318,9 lei, in timp ce pentru serviciile RDS&RCS s-au cheltuit in medie 200 lei, iar pentru cele oferite de UPC - 179 lei.

In ceea ce priveste gradul de cunoastere a tarifelor practicate de propriul furnizor de telefonie fixa, studiul a scos in evidenta ca acesta este foarte scazut.

De exemplu, doar 5% din respondenti afirma ca stiu care este costul unui apel de un minut in aceeasi retea de telefonie fixa, iar 4% cunosc costul unui apel de un minut catre alte retele fixe.

Serviciile de telefonie mobila sunt utilizate de 82% din gospodariile din Romania, prin abonamente sau cartele preplatite, Orange fiind principalul furnizor, cu o cota de 50% din piata, urmatoarele locuri fiind ocupate de Vodafone - 35%, Cosmote - 25%, RDS&RCS - 9% si Telemobil - 1%.

"Gradul de penetrare a serviciilor de telefonie mobila este semnificativ mai mare in mediul urban - 89%, comparativ cu mediul rural - 73%. La nivel individual, 77% din romanii cu varsta de 16 ani sau peste utilizeaza un telefon mobil (care nu este platit de o companie sau institutie)", se precizeaza in comunicat.

In functie de tipul de serviciu utilizat, 48% din clienti folosesc doar servicii pe baza de abonament, 40% doar cartele preplatite, iar 12% folosesc atat abonamente cat si cartele.

"Orange este lider pe piata serviciilor de telefonie mobila, jumatate din utilizatori folosind cel putin o cartela SIM de la acest operator, iar 35% utilizeaza servicii de telefonie mobila de la Vodafone, 25% de la Cosmote, 9% de la RDS si 1% de la Telemobil. 78% din utilizatorii serviciilor de telefonie mobila folosesc serviciile unui singur furnizor, 18% au doi furnizori, iar 4% au trei sau mai multi furnizori", se spune in comunicat.

Studiul a aratat ca trei sferturi din utilizatorii de servicii de telefonie mobila au auzit de posibilitatea portarii numarului de telefon in cazul schimbarii furnizorului.

Cei mai multi utilizatori de telefonie mobila considera ca serviciile de telefonie mobila reprezinta in prezent o alternativa la telefonia fixa in ceea ce priveste serviciile de voce, in timp ce in ceea ce priveste accesarea serviciilor de acces la internet in banda larga de acasa imbunatatirea vitezelor si a acoperirii ar conduce, de asemenea, la inlocuirea serviciilor fixe cu cele mobile.

La nivelul firmelor si institutiilor, serviciile de telefonie mobila sunt utilizate in proportie de 95%, de la 83,5% in noiembrie 2006.

Gradul de penetrare a serviciilor de telefonie mobila este mai mic in institutiile publice - 85%, iar in companiile cu cifra de afaceri sub 100.000 euro - 94%, ajungand la 100% in companiile cu cifra de afaceri peste 5 milioane de euro.

Vodafone este lider pe piata serviciilor de telefonie mobila pentru companii - 61%, urmat de Orange - 46%, Cosmote - 12%, RCS&RDS - 5% si Telemobil - 3%. In urma cu patru ani, Vodafone si Orange aveau o rata de utilizare similara - 57%, respectiv 56%, urmate de Telemobil - 15% si Cosmote - 3%.

Principalele surse de informare privind serviciile de telefonie mobila sunt internetul (site-urile web ale furnizorilor) - mentionat de 59% din respondenti si contactul direct cu furnizorii (54%).

Suma medie cheltuita in ultima luna cu serviciile de telefonie mobila in companii si institutii este de 678 lei. Pe furnizori, cel mai mult platesc intr-o luna companiile si institutiile in care se folosesc servicii de telefonie mobila de la Vodafone - 604 lei. Utilizatorii Orange achita in medie 570 lei, Cosmote - 251 lei, Telemobil - 367 lei si RCS&RDS -224 lei.

In urma cu patru ani, suma medie cheltuita de abonatii Vodafone se ridica la 677,5 lei, la Orange - 619,1 lei, la Telemobil - 493,3 lei si la Cosmote - 194,3 lei.

Studiile Gallup Romania au fost realizate in perioada octombrie 2006 - ianuarie 2007, respectiv martie - aprilie 2010, la cererea ANCOM.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri