De asemenea, serviciile post-vanzare si cele de externalizare au fost cele care au inregistrat cresteri in timpul crizei, cand vanzarile de echipamente si consumabile s-au diminuat semnificativ .

In prezent, zona de servicii post-vanzare inseamna cu cateva procente mai mult decat cea de vanzare de echipamente si hartie.

“Inceputul de an este bun, dupa doi ani grei pentru industria tipografica. In 2009 industria de imprimare a scazut cu 65% fata de 2008, insa in 2010 am vazut o revigorare si o crestere usoara a pietii pe partea de vanzare de echipamente si servicii post-vanzare. Iar 2011, cel putin pentru noi, a inceput bine. Continua tendinta din a doua parte a anului trecut, cand, inca din trimestrul al treilea, am vazut o revigorare chiar si in vanzarea de echipamente din gama superioara. Primele trei luni din an aduc semne bune”, spune Gabriel Pantelimon (foto), directorul general al Xerox Romania si Republica Moldova, companie prezenta de peste 40 de ani pe piata locala si cu afaceri de 17,5 milioane de euro in 2009.

Grupul american isi desfasoara activitatea comerciala in Romania prin intermediul mai multor entitati, de aceea rezultatele afisate de Ministerul de Finante pentru compania Xerox Romania Echipamente si Servicii nu reflecta intrutotul nivelul de activitate a Xerox pe piata locala.

Astfel, Xerox a inregistrat in primele trei luni din acest an o crestere fata de aceeasi perioada din 2010, iar seful companiei afirma ca exista oportunitati de majorare a businessului pe toate segmentele in care are activitati: echipamente, servicii post-vanzare si servicii de externalizare.

Managerul adauga ca anul trecut piata de echipamente a inregistrat fata de 2009 o crestere cu circa 20% atat in valoare cat si in volum conform companiei de cercetare IDC, in conditiile in care economia Romania a raportat o scadere a Produsului Intern Brut de 1,3%.

Insa potrivit datelor companiei de cercetare GFK Romania in 2010 vanzarile de echipamente de birou si consumabile au fost de circa 31 milioane de euro, in scadere cu 33,1% fata de 2009, acesta fiind printre cele mai afectate domenii din zona de IT&C anul trecut.

Pantelimon nu a facut estimari despre valoarea pe care ar putea sa o aiba piata de echipamente de birou si consumabile in acest an insa crede ca va fi cu siguranta un avans fata de 2010 in conditiile in care in acest an este preconizat ca PIB sa creasca cu circa 1,5%.

Managerul a adaugat ca Xerox este lider de piata pe segmentul multifunctionalelor A3, echipamentelor de productie de volume mari, pe segmentul de servicii de externalizare a managementului documentelor si ca inregistreaza cresteri semnificative in privinta vanzarilor de multifunctionale A4.

Desi compania este recunoscuta mai degraba ca un furnizor de echipamente, conducerea Xerox spune ca viitorul este in zona de servicii. De altfel, gigantul american a cumparat in februarie anul trecut compania de business processing outsourcing Affiliated Computer Services (ACS). Prin aceasta tranzactie de aproximativ 6,4 miliarde de dolari (cea mai mare din istoria Xerox) veniturile Xerox din servicii ar fi trebuit sa ajunga la un nivel asemanator cu cele generate de divizia de echipamente, conform Bloomberg.

Citeste si:

“Una dintre coloanele de sustinere a strategiei noastre este partea de servicii. Pentru noi a fost o decizie deliberata in 2008, desi oferim astfel de servicii din 1997. Insa, in 2008 cand ne-am dat seama ca vin ani grei pentru economie ne-am repozitonat si ne-am zis ca aceste servicii vor oferi clientului sansa de a-si optimiza anumite activitati, care urmau sa se potriveasca de minune cu perioada ce urma sa vina. Si deja se vad clar semnale prin clientii mari castigati anul trecut”, explica Gabriel Pantelimon.

In prezent compania are in jur de 80 de clienti pentru serviciile de externalizare a documentelor, dintre care zece clienti mari au fost castigati anul trecut. Printre companiile care apeleaza cel mai des la externalizarea managementului documentelor se numara cele din domenii foarte competitive precum sectorul bancar, al telecomunicatiilor si productiei.

Companiile care isi externalizeaza managementul documentelor isi pot optimiza fluxul de lucru, securiza datele si pot reduce semnificativ costurile, consumul de electricitate, de consumabile, de timp. Reducerile de cheltuieli pot ajunge pana la 30%, in functie de companie si de tipul de servicii pentru care opteaza.

“Pentru urmatorii ani cresc serviciile. Nu ne oprim la zona de imprimare, pentru ca, de exemplu, ACS are experienta in zona de BPO (business process outsourcing) si ITO (Information Technology Outsourcing) si Xerox va merge pe toata linia de servicii, diversificand segmentul de documente cu cel de procese de business si infrastructura it. Aceste servicii nu vor fi disponibile de anul acesta in Romania, dar incepand cu urmatorii ani vom oferi si servicii de BPO, ITO”, mai spune seful Xerox Romania si Republica Moldova.

Compania are 230-240 de angajati pe piata locala, dintre care aproximativ 75 de angajati se afla in sediul central, restul lucrand in contractele de servicii la sediile clientilor. Xerox ofera servicii de procesare a documentelor si facturilor in Centrul Regional de Imaging deschis in 2008 in zona Pipera din Bucuresti.

Conducerea Xerox nu intentioneaza sa faca angajari in sediul central in urmatoarea perioada, compania dorind sa isi extinda acoperirea la nivel national prin parteneri (distribuitori, concesionari, reselleri) si mai putin prin recrutarea de oameni noi. Insa numarul salariatilor ar putea creste pe segmentul de servicii de externalizare.

Xerox are cinci distribuitori, 24 de concesionari si peste 200 de reselleri autorizati pe piata locala, iar conducerea companiei isi doreste sa majoreze numarul de reselleri.

“Toate actiunile sunt catre crestere pe toate segmentele pe care activam, chiar daca vorbim de hartie, echipamente, servicii de post-vanzare ori de consumabile. De asemenea, vrem sa crestem partea de parteneriate si implicit acoperirea. Prin extinderea acoperirii, bineinteles, ca va veni business nou si pe partea de servicii externalizate, acestea fiind cele doua coloane care ne vor sustine cresterea anul acestea si in viitor”, declara Pantelimon despre obiectivele pe care le are pentru urmatorii trei-patru ani.

Gabriel Pantelimon (42 de ani) a preluat conducerea Xerox Romania si Moldova in noiembrie 2010 si are un mandat de patru ani. El lucreaza la Xerox din 1997, iar intre ianuarie 2009 si noiembrie anul trecut a fost director de marketing si vanzari al Xerox Europa Centrala si de Est, Israel si Turcia.

Xerox Romania si Republica Moldova face parte din zona de management Europa Centrala si de Est, Turcia si Israel. Aceasta zona cuprinde zece tari care raporteaza insa catre sase filiale (Polonia, Cehia, Ungaria, Romania, Turcia si Israel).