"Din pacate, potentialul pietei ramane scazut, piata este foarte influentata de factorii macroeconomici si de sezonalitate. In prima parte a anului s-a inregistrat un ritm scazut al vanzarilor. Noi speram sa nu ajungem in situatia din 2009 si 2010 in care sa fim la final de an si sa spunem ca abia la anul va fi mai bine. De exemplu, jumatatea anului trecut ne-a adus surprize neplacute si piata a scazut cu aproximativ 10-15%, lucru care in comert este un rezultat destul de grav. Speram ca spre finalul acestui an sa fie un reviriment", declara Cristian Moanta, directorul de marketing ai comunicare al Altex Romania.

Desi afirma ca avansul economic din primul trimestru din acest an va insemna o crestere a consumului abia anul viitor, Dan Ostahie (foto), directorul general al retailerului, spera ca in acest an piata de electronice, electrocasnice si IT sa creasca cu 10-15% fata de 2010.

Seful Altex Romania estimeaza ca anul trecut acest segment a fost in jurul a 800 de milioane de euro, compania pe care o conduce avand astfel o cota in jurul a 800 de milioane de euro.

Preconizarile privind piata de electroretail difera: de exemplu, competitorii de la Flanco estimeaza retailul electroIT la un miliard de euro in 2010, in timp ce compania de cercetare GFK Romania evalueaza piata la 1,23 miliarde de euro. Estimarile GFK Romania contin insa si vanzarile de telefoane mobile si accesorii, un segment in valoare de 174 milioane de euro, dar in care electroretailerii inseamna doar 2-3% din vanzari, potrivit lui Ostahie.

"Anul 2011 va aduce cresteri pentru tehnologie! Tehnologia vinde, iar piata romaneasca s-a dovedit una moderna, evoluata, orientata catre noutate, astfel incat segmentul de televizoare LCD, dar mai ales LED, va inregistra cresteri de aproximativ 15-20%, categoria de notebook-uri, in special tablete, in jur de 20%, cresterea cea mai spectaculoasa fiind asteptata la camere foto digitale, unde gradul de dotare este inca unul redus. Abia anul 2012 trebuie privit ca orizontul de timp in care va fi reconturat sentimentul de incredere, cu asteptari si pentru revigorarea creditului de consum, care va face posibila revenirea la afaceri cu potential mai ridicat", afirma Dan Ostahie.

Anul trecut Altex Romania a avut afaceri de 195 de milioane de euro in crestere cu 7% fata de 180 de milioane de euro in urma cu doi ani si un profit operational EBITDA de aproximativ 3%. Categoria care a inregistrat cea mai mare crestere a fost cea a produselor IT (13%), iar singura care a scazut a fost a produselor de entertainment.

Cifra de afaceri a Altex Romania, potrivit datelor oferite de companie:

Seful Altex nu a facut estimari pentru acest an in privinta evolutiei cifrei de afaceri. Insa in primele trei din 2011, au existat cresteri pe toate categoriile de produse. Astfel, gama foto-video a inregistrat vanzari mai mari cu in jur de 30%, produsele IT cu 20%, electrocasnicele, iar cele albe (frigidere, masini de spalat, aer conditionat, masini de spalat vase, aer conditionat) au crescut 10%.

"Se va pastra acest trend pe tot parcursul anului, nu va exista o cadere, dar nici o crestere exagerata. Categoria smartphone-urilor si a tabletelor va creste semnificativ", adauga Dan Ostahie.

Compania cu 1.500 de angajati are 89 de magazine, dintre care 13 sunt unitati Media Galaxy. Aceastea reprezinta in jur de 25-30% din vanzarile retailerului.

Conducerea Altex nu a oferit detalii despre cate magazine ar mai putea deschide in acest an, insa a afirmat ca numarul de inaugurari va fi limitat.

Ostahie crede ca "suprafetele mari sunt suprafetele viitorului" si ca spatiul optim pentru un magazin este de 2.000-3.000 de metri patrati. In prezent, Altex are un suprafata totala de vanzare de 94.000 de metri patrati.

"Eventual vor fi cateva relocari, urmand sa alocam resursele diversificarii sortimentelor in magazinele existe, imbunatatirii serviciilor pre- si post-vanzare, fidelizarii clientilor si nu in ultimul rand dezvoltarii platformei online ca suport integrat pentru clientii din intreaga tara", au explicat oficialii retailerului.

Citeste si:

"Acest an este unul banal, pe care nu-l vom tine minte. Nu vor fi nici lucruri foartre bune, dar nici proaste. Principala caracteristica a pietei este faptul ca devine tot mai greu previzibila, iar intocmirea unui plan de business este dificila. Totodata, principalul vehicul de promovare este reprezentat de reduceri. Toate promovarea este bazata pe discount, toata lumea mizeaza pe acest lucru", mai spune Moanta.

Principalii competitori ai Altex sunt Domo Retail, eMag si Flanco Retail.

Altex, un important jucator pe online in viitor:
Conducerea retailerului isi doreste ca Altex sa ajunga un important jucator pe online deoarece tot mai multi clienti se indreapta catre acest mediu, piata de comert online crescand cu doua cifre si in anii de criza.

De asemenea, numarul de utilizatori de internet creste continuu, iar peste jumatate dintre clienti se informeaza pe internet inainte de a face achizitii de electronice ori IT.

Oficialii Altex nu au oferit detalii despre cat estimeaza ca vor vinde online in acest an.

In Romania sunt in prezent in jur de opt milioane de utilizatori de internet, iar cei mai mari retaileri pe internet sunt eMag si grupul Fit Distribution.

Despre competitie:
"Asesoft- Flanco- eMag este o constructie care se doreste solida, este o idee buna de a face un astfel de grup. Nu ar mai trebui sa vorbim despre retaileri online si offline pentru ca este o singura piata, un singur consumator si un singur pret. eMag este un competitor important, de care tinem cont. Piata romaneasca e norocoasa sa aiba trei jucatori (n.red: Altex, Domo si Flanco) pentru ca astazi ofertele retailerilor sunt mult mai competitive fata de straintate", spune Ostahie.

Asesoft-Flanco-eMag sunt trei companii care fac parte din grupul Asesoft. eMag si Flanco sunt doi retaileri cumparati de diferite companii ale grupului in ultimii doi ani, in timp ce "Asesoft" se refera la compania de distributie a acestui grup.

Un alt competitor important pentru Altex este reprezentant de lanturile de magazine de tip hypermarket si cash&carry (Carrefour, Cora, Real, Metro Cash&Carry, Selgros Cash&Carry) care castiga din ce in mai multa cota de piata in ultimul timp ca urmare a preturilor foarte mici practicate pentru electronice si electrocasnice.

"Aceasta categorie este una "rosie" in ceea ce priveste profitabilitatea pentru hypermarketuri", afirma seful Altex Romania.

El crede ca pe viitor hipermarketurile se vor concentra pe comercializarea de produse de baza, in special electrocasnice, iar consumatorii se vor orienta catre retailerii specializati daca vor dori sa aleaga un produs dintr-o categorie superioara, cum sunt cele din zona de tehnologie, IT.

Despre creditul de consum:

"Este cea mai importanta facilitate pe care piata trebuie sa o ofere pentru a asigura dezvoltarea. Avem o masa foarte mare de fosti consumatori din sectorul bugetar care din cauza felului in care sunt evaluati nu mai pot accede la credite de consum. Bancile spun in public ca sunt dispuse sa acorde credite, dar criteriile sunt foarte restrictive si duc la neacceptarea solicitarilor", spune Cristian Moanta, directorul de marketing si comunicare al Altex.

In 2010, creditul de consum a insemnat in jur de 15% din vanzarile Altex Romania, in timp ce in 2007-2008 acesta reprezenta 70-75% .

"Probabil o cota de piata realista este undeva la 30%", afirma Dragos Sirbu, directorul de retail al Altex Romania, despre cat ar putea insemna in anii urmatori creditul de consum din cifra de afaceri a companiei.