Vanzarile de electronice, electrocasnice si IT au fost in primul trimestru din acest an de 307 milioane de euro, in crestere cu 10,7% fata de ianuarie-marie anul trecut.

Produsele care au inregistrat cresteri fata de primul trimestru din 2010 sunt aparatele foto (28,6%), cele din gama IT (26%), electronicele de larg consum(15%) si electronicele mici (6,5%).

Pe de alta parte, au stagnat vanzarile la electrocasnice mari si au inregistrat scaderi ale vanzarilor produsele de telecomunicatii (-1,5%) si cele pentru printare (23,3%).

Astfel, vanzarile de camere digitale au fost de noua milioane de euro in primul trimestru din acest an, mai mult cu 28,6% fata de T1 2010 si, se pare ca, cel putin in cazul sectorului foto, punctul cel mai de jos al recesiunii a fost atins anul trecut.

Cresterile au fost inregistrate atat pe segmentul camerelor compacte, cat si pe cel DSLR. Camerele DSLR au fost preferate mai ales de consumatorii profesionisti.

Pe de alta parte, ramele foto digitale au generat aceeasi valoare ca in primul trimestru din 2010.

Primele trei luni din 2011 au adus prima crestere trimestriala din mai mult de doi ani si in segmentul IT, valoarea vanzarilor fiind de 101 milioane de euro, cu 26% peste cea din ianuarie-martie 2010.

Principalul factor a fost din nou reprezentat de computerele portabile, insa cresteri au fost inregistrate si la monitoare, periferice (camere web, mouse si tastaturi) si chiar PC desktop-uri.

Pe de alta parte, segmentul IT are parte de lansarea unei noi categorii, webbooks si tablet PC, dispozitive aflate la limita dintre IT si telecom.

Aceasta categorie ingistreaza inca vanzari mici, dar pe viitor poate deveni un segment foarte important, avand in vedere ca din ce in ce mai multi utilizatori isi doresc acces mobil la internet.

In domeniul electronicelor de larg consum vanzarile au crescut cu aproximativ 15% comparativ cu primul trimestru din 2010, ajungand la 65 milioane de euro.

“Intr-un climat de nesiguranta economica, cu un trimestru marcat inca de un consum redus al populatiei, dar cu mici imbunatatiri cand vine vorba de optimismul consumatorului, apare o intrebare: chiar a iesit din recesiune piata electronicelor de larg consum? Considerand ca electronicele au incheiat anul 2010 cu evolutii pozitive datorita imbunatatirii vanzarilor, se poate presupune ca piata iese din recesiune. Totusi, intreaga piata este ridicata de vanzarile de televizoare cu ecran plat”, afirma oficialii GFK Romania.

Astfel, televizorul cu ecran plat a fost si in acest trimestru singurul de pe aceasta piata care a inregistrat rate de crestere de doua cifre, iar, in afara de un avans usor in sectorul dispozitivelor de navigatie, toate celelalte electronice inregistreaza inca valori negative.

Citeste si:

Pentru prima data de la inceputul crizei, piata de electrocasnice mici inregistreaza o crestere, de 6,5% in primul trimestru al lui 2011, fata de aceeasi perioada a anului trecut, atingand o valoare de 23 milioane de euro.

Principalii factori care declanseaza o crestere a vanzarilor sunt produsele cu eficienta ridicata, care au un consum de energie scazut si care se bucura de reduceri de pret.

Toate produsele din aceasta categorie au inregistrat evolutii pozitive, insa unele aparate au raportat vanzari in crestere si cu doua cifre. Printre acestea se numara fierbatoarele, aparatele de coafat parul, prepararea bauturilor calde, aparatele de ras pentru barbate sau cele de tuns.

Cea mai importanta piata din cadrul electrocanicelor mici, cea a aspiratoarelor, a avut un trimestru stabil, in termeni de vanzari, comparativ cu primul trimestru din 2010. In cazul mixerelor, acestea nu mai reprezinta un focus pentru consumatorul roman, acesta preferand sa cumpere blendere, blendere de mana si tocatoare electrice.

Primul trimestru al lui 2011 a fost unul stabil in privinta vanzarilor de electrocasnice mari, atingand aceeasi valoare ca anul trecut, si anume 59 milioane de euro. Unul dintre factorii care au contribuit la aceaste rezultate a fost cresterea TVA-ului de anul trecut.

Masinile de spalat au fost produsele cu cele mai bune in acest trimestru, in timp ce aragazurile au fost produsele cu cele mai slabe rezultate, inregistrand totodata si cea mai mare scadere in cadrul sectorului.

Cauza principala este reorientarea preferintelor consumatorului catre produse mai noi, cum ar fi aparatele de gatit incorporabile.

Deocamdata nu este clar cum va evolua piata in urmatoarele luni, avand in vedere ca din luna martie campaniile de buy-back nu mai sunt sustinute de Asociatia Romana pentru Reciclare RoRec. In trecut, aceste campanii au avut un impact pozitiv asupra vanzarilor de electrocasnice mari, aducand perioade de crestere.

Valoarea totala a pietei de dispozitive de telecomunicatii (telefoane mobile si smartphone-uri) a fost de 41 de milioane de euro in primul trimestru din 2011, in scadere cu 1,5% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.

Vanzarile in unitati pentru aceste dispozitive au scazut si mai mult decat cele in valoare din cauza declinului de pe piata telefoanelor mobile. Unul dintre motivele pentru aceasta scadere il reprezinta rata de penetrare pentru aceasta categorie, care este mai mare decat cea a oricarei alte categorii monitorizate de GFK.

“Scaderea in valoare este mai mica decat scaderea in unitati datorita cresterii continue a ponderii smartphone-urilor, ceea ce a crescut pretul mediu de achizitie in sectorul telecom. Vanzarile de smartphone-uri cresc rapid, castigand gradual cota de piata in detrimentul telefoanelor mobile si dublandu-si vanzarile in unitati fata de trimestrul anterior”, explica reprezentantii GFK Romania.

O alta categorie care a ingistrat scadere in primele trei luni ale anului este cea de imprimante si multifunctionale, aceasta raportand vanzari de opt milioane de euro, mai putin cu 23,3% comparativ cu aceeasi perioada a anului anterior. La performanta negativa a acestei categorii contribuie semnificativ blocajul din sectorul public si atitudinea de prudenta din sectorul privat.

Incepand cu anul trecut, din ce in ce mai multi consumatori aleg produse care satisfac mai multe nevoi: copiere, printare, scanare. Achizitiile sunt orientate catre un segment mai scump, dar cu o pondere inca mica, in total vanzari, fara puterea de a genera o crestere brusca, cel putin deocamdata.