Efectele concurentei pe piata de telefonie fixa incep sa se vada. Cota de piata a operatorilor alternativi s-a dublat, in detrimentul Romtelecom. Acestia s-au dovedit activi mai ales pe segmentul apelurilor internationale, unde au deja o cota de piata de 70%. Chiar daca studiile nu o arata, concurenta este vizibila doar in marile orase, unde au clienti companiile de televiziune prin cablu, principalii furnizori alternativi de servicii de telefonie fixa. Mai mult, se asteapta ca noile reglementari ale Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii (ANRC), precum portabilitatea numerelor, sa genereze o crestere a concurentei.

Crestere rapida

Alexandrina Hirtan, vicepresedintele ANRC, a anuntat ca masurile adoptate de ANRC pentru a promova concurenta si investitiile in infrastructura se reflecta pe piata telefoniei fixe in cresterea spectaculoasa a cotei de piata a furnizorilor alternativi. „Daca la jumatatea anului trecut furnizorii alternativi aveau o cota de piata de 4,1% ca numar de clienti, datele preliminarii ne permit sa apreciem ca la sfirsitul anului 2005 aceasta s-a apropiat de 10%, numarul de abonati trecind de 430.000. Numarul utilizatorilor care au ales oferta alternativa s-a dublat practic in a doua jumatate a anului trecut“, a afirmat Alexandrina Hirtan. Si numarul clientilor telefoniei fixe a inregistrat o crestere usoara, dupa ce anul trecut se anuntase o scadere a bazei de abonati pentru acest serviciu. Este drept, s-a inregistrat o crestere cu 4.621 de clienti, de la 4.364.554 citi erau la jumatatea anului trecut, la 4.369.175, cit se estima ca erau la sfirsitul lui 2005. Potrivit vicepresedintelui ANRC, cele mai evidente efecte ale reglementarilor Autoritatii se inregistreaza pe segmentul convorbirilor internationale, unde furnizorii alternativi detineau, la 30 iunie 2005, o cota de piata de aproape 40%, iar tarifele au scazut cu pina la 70%, dar concurenta s-a intensificat si pe segmentele apelurilor interurbane si locale.

Si mai multa concurenta

Conducerea ANRC considera ca masurile pe care le va promova institutia in 2006 vor incuraja cresterea concurentei pe piata de telecomunicatii din Romania. „Fundamentarea pe costuri a tarifelor de interconectare cu retelele mobile ale operatorilor Mobifon si Orange Romania, introducerea regulilor pentru portabilitatea numerelor si preselectarea transportatorului, imbunatatirea Ofertelor de Referinta ale Romtelecom pentru Interconectare si pentru accesul neconditionat la bucla locala a Romtelecom vor oferi sanse mai bune celor care investesc in infrastructuri si servicii alternative, in beneficiul utilizatorului roman si a posibilitatii sale de a alege ca orice alt utilizator european“, considera Alexandrina Hirtan.

Citeste si:

Competitie corecta

Conducerea Romtelecom considera ca este binevenita competitia. „Competitia pe orice piata este buna, este buna inclusiv pentru Romtelecom, pentru ca ne obliga sa evoluam. Singura problema este ca aceasta competitie sa fie corecta, in conditii egale pentru toti operatorii, de pilda sa nu se faca dezvoltarea unor companii prin neplata taxelor la buget“, spune Dan Pazara, director Corporate Affairs Romtelecom. •

Principalii rivali ai Romtelecom

Principalii concurenti ai Romtelecom sint providerii de televiziune prin cablu RCS&RDS si UPC-Astral. Cea mai semnificativa crestere a avut-o RCS&RDS, care a ajuns, conform celor mai recente date facute publice de catre conducerea companiei, la aproximativ 350.000 de clienti, persoane fizice si persoane juridice. In ceea ce priveste UPC-Astral, numarul clientilor pentru serviciul de telefonie fixa este de aproximativ 50.000.