Proiectul AMITRAN se desfasoara pe o perioada de 30 de luni, pana in aprilie 2014 si este realizat la nivel european de catre un consortiu de sapte parteneri: TNO (coordonator, Olanda), PTV – Planung Transport Verkehr (Germania), ERTICO – ITS Europe (Belgia), TECNALIA (Spania), DLR – Centrul National German de Cercetare pentru Aeronautica si Spatiu (Germania), ECORYS (Olanda) si TEAMNET INTERNATIONAL (Romania). Bugetul total al proiectului se ridica la 2,6 milioane Euro si este co-finantat prin Programul Cadru 7 al Comisiei Europene (DG INFSO).

Gerdien Klunder, coordonatorul proiectului AMITRAN si cercetator la TNO Olanda explica motivele initierii proiectului. „SIT reprezinta un domeniu cu o crestere rapida, in cadrul caruia exista numeroase tehnologii si aplicatii in curs de dezvoltare, dintre care destul de multe exista deja pe piata. In ciuda acestui fapt, nu exista o metodologie uniforma care sa permita oamenilor de stiinta sa estimeze impactul implementarii unui asemenea sistem sau tehnologii asupra emisiilor de CO2. Aceasta informatie este foarte importanta pentru factorii de decizie, de exemplu, in contextul tratatelor internationale privind schimbarile climatice.”

Han Zwijnenberg, consultant la TNO, adauga: “Desi exista modele matematice de trafic si de emisii de gaze care acopera arii relativ restranse si specializate ale transportului de marfuri si calatori, integrarea acestora intr-o platforma unitara este problematica. AMITRAN va urmari comunicarea si conlucrarea modelelor existente cu scopul de a oferi o evaluare cat mai completa si mai exacta a impactului implementarii unui SIT asupra emisiilor de CO2, din perspectiva reducerii acestora."

Aplicabilitatea Tehnologiei Informatiei si Comunicatiilor in transporturi cuprinde o mare diversitate de servicii care au ca scop, printre altele, reducerea emisiilor si maximizarea eficientei energetice, cresterea sigurantei, gestionarea eficienta a transporturilor, asigurarea tranzitului si imbunatatirea traficului. Aplicatiile de transport inteligent includ sisteme de navigatie si informatii de calatorie, recomandari pentru traseul de urmat, suport soferilor in adoptarea unui comportament ecologic in timpul sofatului, sisteme de management al flotei, semafoare optimizate si sincronizate la intersectii, aplicatii pentru plata taxelor de parcare si de drum etc.

Odata cu lansarea Cartii Albe privind strategia Transporturi 2050, Foaia de parcurs Spatiul Unic European al Transporturilor , in martie a.c., Comisia Europeana a propus obiectivul ambitios de reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera din sectorul transporturilor cu 60% pentru perioada 1990-2050. Obiectiv foarte ambitios avand in vedere ca emisiile actuale de gaze sunt cu 27% peste nivelul din 1990. Adoptarea unor masuri TIC in acest moment este foarte importanta in conditiile in care acestea pot sprijini considerabil cresterea eficientei transporturilor din perspectiva scaderii emisiilor. Proiectul AMITRAN va contribui la indeplinirea acestui obiectiv prin dezvoltarea unei metodologii ce va estima impactul emisiilor CO2 la nivel european prin extrapolarea rezultatelor locale.

Singurul partener roman implicat in proiect este Teamnet International, unul dintre cei mai importanti integratori IT&C din Romania. Bogdan Padiu, Director General TeamNet International, povesteste despre implicarea companiei in proiectul AMITRAN: “Proiectul AMITRAN este un proiect cu finantare europeana de mare anvergura in care avem oportunitatea sa fim implicati in calitate de membru al consortiului. Am ales sa ne implicam in acest proiect pentru ca unul dintre obiectivele noastre a fost dintotdeauna sa oferim solutii inovative si pentru ca intelegem nevoia implicarii noastre in proiecte de cercetare-dezvoltare, atat de necesare progresului tehnologic.”

Rolul Teamnet in cadrul proiectului este de a construi, implementa si intretine o baza de date pan-europeana care va constitui piesa centrala a efortului de integrare al modelelor sus-mentionate si de extindere a acestora la nivelul Uniunii. Aceasta va fi disponibila unui numar mare de institutii europene carora li se va asigura accesul la datele statistice referitoare la activitatile de transport si la emisiile de dioxid de carbon asociate acestora, in baza informatiilor furnizate.

Mircea Cotoros, Manager Regional Bruxelles in cadrul companiei Teamnet, completeaza: “Fiind o componenta de baza, securizarea accesului si asigurarea unui grad inalt de fiabilitate vor fi preocuparile principale ale echipei de proiectare si implementare. Vom folosi experienta acumulata in implementarea de sisteme informatice complexe pentru a construi o baza de date flexibila, care sa se adapteze nevoilor, deseori dinamice, ale acestui proiect cu o pronuntata componenta de cercetare.”

Rezultatul final al proiectului va consta intr-un set de specificatii tehnice, o lista de validare si un ghid care vor fi folosite ca referinta pentru proiecte viitoare referitoare la evaluarea beneficiilor SIT in ceea ce priveste reducerea emisiilor CO2. Livrabilele vor trata atat transportul de persoane cat si transportul de marfa dintr-o perspectiva multimodala (rutiera, feroviara si maritima/fluviala) si vor fi disponibile online, in mod public, impreuna cu documentatia de suport.

Mai multe informatii despre proiectul AMITRAN pot fi gasite la http://ertico.com/amitran.