"Infrastructura comuna reprezinta un obiectiv de interes public major al statului, fiind destinata asigurarii suportului tehnologic, eficient, securizat si rapid pentru conectarea beneficiarilor, asa cum sunt definiti in prezenta ordonanta de urgenta, la reteaua integrata de comunicatii administrativa a statului si la reteaua de comunicatii administrativa a Uniunii Europene", se arata in OUG 117/2001, publicata in Monitorul Oficial la 30 decembrie.

Beneficiarii infrastructurii sunt autoritatile si institutiile publice, precum si companiile nationale, regiile autonome si societatile comerciale aflate sub autoritatea, coordonarea sau subordonarea acestora, al caror capital social este detinut integral ori majoritar de catre autoritatile si institutiile publice, pentru schimbul de date intre acestea si autoritatile si institutiile publice.

"Lista beneficiarilor (...) se va elabora de catre Consiliul de coordonare interministerial pentru coordonarea infrastructurii comune de comunicatii a statului si a centrelor de servicii informatice, denumit in continuare, Consiliul de coordonare interministerial (CCI), si se aproba prin hotarare a Guvernului", se precizeaza in actul normativ.

Consiliul de coordonare interministerial va aviza cheltuielile legate de dezvoltarea si modernizarea infrastructurii comune. De asemenea, CCI va aproba numai integrarea elementelor de infrastructura ale caror costuri de utilizare sunt egale sau mai mici cu cele oferite de piata publica de comunicatii..

Integratorul tehnic al infrastructurii comune este Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS), care va suporta din bugetul propriu costurile necesare companiilor specializate pentru mentinerea in functiune a elementelor de infrastructura care sunt integrate functional in infrastructura comuna.

"Aceste cheltuieli vor fi calculate de companiile specializate in conformitate cu prevederile legale si sunt supuse controlului autoritatilor abilitate", se spune in ordonanta.

Infrastructura comuna in ansamblu si/sau elementele componente ale acesteia nu pot fi utilizate in scop comercial. Totodata, serviciile de comunicatii asigurate de infrastructura comuna nu au caracter comercial.

Pentru utilizarea infrastructurii comune, autoritatile si institutiile publice vor incheia protocoale cu integratorul tehnic.

Citeste si:

Suportul de comunicatii va fi asigurat de elemente de infrastructura disponibile (fibra optica, echipamente asociate s.a.) de la Societatea Nationala de Radiocomunicatii (SNR), Teletrans, Transelectrica si Telecomunicatii CFR.

Infiintarea infrastructurii comune de comunicatii a statului este motivata de necesitatea unui mediu securizat care sa asigure protectia informatiilor publice si a datelor cu caracter personal si de eliminare a riscului aparitiei de bariere electronice arbitrare intre sistemele informatice publice.

De asemenea, infrastructura va intari cooperarea institutionala pentru a eficientiza serviciile societatii informationale si va crea si utiliza in comun resurse informationale, in corelatie cu resursele bugetare disponibile.

In plus, doar 12% dintre autoritatile si institutii statului, companiile nationale, regiile autonome si societatile comerciale aflate sub autoritatea entitatilor publice sunt conectate prin retelele de comunicatii aflate in administrarea entitatilor de stat cu atributii in domeniul comunicatiilor.

OUG 117/2001 nu face referire la costurile infiintarii infrastructuri comune de comunicatii a statului.

"In termen de 45 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta (13 februarie 2012 - n.r.), Guvernul va aproba prin hotarare infiintarea retelei «Intranetul statului», pe suportul de comunicatii asigurat de infrastructura comuna", se spune la articolul 14 din OUG 117/2011.

Operationalizarea infrastructurii comune de comunicatii a statului constituie un obiectiv prioritar, stabilit si printr-o hotarare a Consiliului Suprem de Aparare a Tarii (CSAT) din ianuarie 2011.