Studiul KPMG "Consumatorii & Convergenta", aflat la editia a 5-a, confirma tendinta de accelerare a vitezei de adoptie de catre consumatori a noilor modele de afaceri digitale.

"Consumatorii apeleaza din ce in ce mai mult la utilizarea calculatorului personal, a telefonului sau a tabletei cand doresc sa gaseasca cadouri, sa verifice recomandarile altor utilizatori, sa compare preturi, sa acceseze cupoane de reduceri online si nu in ultimul rand sa plateasca pentru bunurile achizitionate", se precizeaza intr-un comunicat al companiei de audit si consultanta.

Astfel, 73% dintre respondentii din Romania au declarat ca petrec pana la 2 ore pe zi online pentru a efectua cumparaturi sau a se informa despre diferite produse si servicii, iar 5% dintre utilizatori prefera sa foloseasca in acest scop echipamente mobile.

"Consumatorii sunt din ce in ce mai dornici sa adopte noi tehnologii si modele de afaceri digitale la nivel mondial, si acest lucru deschide noi oportunitati, dar prezinta si noi riscuri pentru furnizorii de servicii, retaileri, companii media, banci si o multitudine de alti actori care intra in competitia pentru o cota de piata in acest lant valoric digital", a declarat in comunicat Aurelia Costache, partener consultanta in management in cadrul KPMG in Romania.

Daca in 2008 jumatate dintre respondenti la nivel global declarau ca nu se simt deloc confortabil sa acceseze servicii bancare de pe mobil, in prezent situatia s-a schimbat complet, 66% aratandu-si dispusi sa-si foloseasca telefonul mobil pe post de portofel electronic.

Totodata, ponderea celor care prefera sa foloseasca echipamente mobile pentru navigare pe Internet, accesarea stirilor si efectuarea de cumparaturi a crecsut de cinci ori.

"In Romania, 15% dintre respondenti au declarat ca acceseaza aceste servicii si de pe telefoane inteligente si 3% de pe tableta. Urmarirea emisiunilor de televiziune a inregistrat de asemenea o schimbare la nivel global in favoarea noilor tehnologii, 51 de procente dintre respondenti preferand astazi sa vizioneze continut TV si filme online pe calculator (procent valabil si pentru respondentii din Romania) si 24 de procente pe telefonul mobil (doar 13% in Romania)", se mentioneaza in comunicat.

Citeste si:

Totusi, tot mai multi consumatori nu sunt dispusi sa plateasca pentru accesul la continut online - 73%, de la 57% in editia 2011 a studiului.

"Oportunitati semnificative se gasesc insa in zona datelor cu caracter personal si a datelor legate de preferintele in utilizarea serviciilor, pe masura ce consumatorii arata in mod suprinzator disponibilitate crescuta in a permite ca datele lor sa fie stocate si/sau urmarite. Studiul KPMG arata ca in acest sezon de iarna peste doua treimi dintre respondenti la nivel global ar permite localizarea si monitorizarea activitatii lor atunci cand sunt online sau isi utilizeaza echipamentele mobile, cu conditia de a primi o oferta speciala in schimb, iar acest procent se ridica la peste 75 procente pentru utilizatorii cu varsta cuprinsa intre 16 si 24 ani", conform comunicatului.

Consumatorii din Europa sunt cel mai putin dispusi sa se lase monitorizati, in comparatie cu cei din regiunea Asia Pacific, urmati - intr-o masura mai mica - de cei din America.

In Romania 66% dintre respondenti au declarat ca sunt fie foarte dispusi (14%) fie oarecum dispusi (54%) sa permita companiilor de publicitate sa le monitorizeze datele personale si preferintele de utilizare a serviciilor online, daca acest lucru ar rezulta in tarife mai mici sau continut gratuit pentru ei.

Pentru 55% dintre consumatorii din Europa este mai mare probabilitatea de a achizitiona de pe Internet CD-uri, DVD-uri, carti si jocuri video decat din magazine. In Romania, procentul respondentilor care prefera sa achizitioneze astfel de produse online este usor mai mic - 49%, dar este in crestere fata de anul trecut.

Peste 70% dintre consumatorii din America si Asia Pacific prefera sa achizitioneze bilete de avion si vacante online, comparativ cu 61 de procente dintre europeni, Romania inregistrand aceeasi valoare ca si media europeana - 61%.

Bunurile de lux au reprezentat categoria cu cea mai mica probabilitate de achizitie online (28 procente la nivel international, 14% in Romania).