Concurenta a adus pe piata telefoniei fixe reducerea tarifelor pentru apelurile internationale. 46,6% din persoanele fizice si 56,5% din persoanele juridice ar lua in calcul serios ideea schimbarii Romtelecom cu alt operator.

Ziua de 1 ianuarie 2003 reprezinta, in istoria telecomunicatiilor din Romania, punctul de la care monopolul a disparut. Pozitia absolutista pe piata o ocupa, pana la acea data, Romtelecom. Era singurul operator de pe piata, singura varianta posibila pentru un consumator, fie ca isi dorea un post telefonic sau ca dorea sa achizitioneze cartele preplatite. Din luna ianuarie, au incept sa rasara mugurii concurentei pe piata comunicatiilor fixe. La inceput, o timida intrare pe piata intr-un segment de nisa, apoi o acoperire a tuturor canalelor de comunicare.

La inceput a fost cartela

Dupa cum titra presa vremii, 2003 a fost etichetat pe buna dreptate ca fiind “anul cartelelor preplatite”. Pana atunci, monopolistul Romtelecom lansase pe piata dupa 1990 doar cartelele pentru telefoane publice si cartelele cu PIN pentru apeluri internationale (VoceNet) si nationale (Evrikard). VoceNet a fost o reactie din timp in fata tavalugului ce urma sa vina din 2003. Acea cartela conferea tarife mai mici pentru apelurile internationale spre anumite tari. Tehnologia utilizata era VoIP (voice-over-IP); mai exact, protocolul de transmitere a convorbirilor prin mediu electronic, in loc de retelele traditionale formate din cabluri de cupru.

Piata a fost invadata in 2003 de cartele prepay, care mai de care mai atragatoare. Promotii, oferte speciale, reduceri, avantaje... Aceste cartele care imbiau la convorbiri mai ieftine cu Europa, America de Nord si alte regiuni au reprezentat primul impact al Romtelecom cu concurenta. Tarifele au fost initial, in medie, cu 45% mai mici fata de oferta Romtelecom din acea perioada. Multitudinea de cartele a atras si o felie consistenta din piata spre noii operatori. In 2003, 21,43% din convorbirile internationale au provenit din partea operatorilor alternativi. In 2004, procentul a urcat la 38,70%, iar in 2005 (conform datelor estimative) procentul se metine putin peste 38%.

Pe segmentul postpay (al abonamentelor), rotitele s-au pus mai greu in miscare. Mai greu, comparativ cu evolutia cartelelor preplatite pentru apeluri internationale. Desi procentul total este mai mic, cresterea de la un an la altul este exponentiala.

Citeste si:

La sfarsitul lui 2003, la noi erau doar 9.000 de linii instalate ce nu apartineau Romtelecom; la acea data, cam 0,2% din piata. Dupa sase luni, la mijlocul anului 2004, am asistat la o dublare a numarului de utilizatori care au optat pentru altceva decat Romtelecom: de la 9.000 la 20.000. In procente, de la 0,2% la 0,5%. Urmatoarele sase luni, mai exact pana la finalul anului 2004, numarul celor care aveau fixul pe alta retea s-a triplat, ajungand la 67.000 (1,5% din piata). Galopul alternativilor nu a speriat Romtelecom, deoarece detinea inca 98% din piata. Restul pietei a devenit o amenintare reala cand a atins 200.000, la mijocul anului 2005; cota de piata: 4,5%. Conform estimarilor Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii, la finele anului trecut, ceilalti operatori insumau aproximativ 430.000 de clienti, care constituie aproape 10% din piata.

Diferenta de abordare

Operatorii noi nu s-au oprit aici. Avansul lor continua, iar daca acest ritmul dublarii de la semestru la semestru continua, la anul, cand vor fi finalizate analizele pe 2006, vom avea, probabil, cifra de 1.000.000 de utilizatori care au un telefon fix pe alta retea decat Romtelecom.

Operatorii care nu au retea proprie, au continuat sa lanseze pe piata cartele preplatite, destinate in principal apelurilor internationale. In acesti ani, tarifele Romtelecom la apelurile internationale s-au ieftinit considerabil. Sigur, in acest rastimp, si puterea de cumparare a romanilor a crescut, iar o convorbire in Europa nu mai este atat de scumpa ca in urma cu cinci ani, cand operatorii alternativi la Romtelecom erau doar un vis frumos.

Dincolo de cartelele preplatite cu cod PIN, unii operatori au abordat o piata pe care Romtelecom a continuat sa detina exclusivitate: telefoanele publice. RDS.Tel a amplasat prin Bucuresti si in cateva mari orase telefoane publice.

Sursa: http://www.baniinostri.ro/dinrevista/cover_story.php?ContentID=106