Lupta pe piata de telefonie fixa se acutizeaza. Dupa ce RCS&RDS a acuzat Romtelecom ca a redus capacitatea de interconectare, oficialii principalului operator de telefonie fixa au reactionat si au aruncat sageti atit catre competitori, cit si catre autoritati. Lupta pentru clienti arata existenta concurentei.

Concurenta pe piata de telefonie fixa se anunta interesanta in urmatoarea perioada. In ultimele luni, operatorii alternativi au cistigat din piata, in vreme ce Romtelecom a pierdut clienti. Intr-o prima perioada lupta s-a purtat in oferte. Unii dintre operatorii alternativi au lansat oferte care merg pina la abonament gratuit cu minute incluse pentru achizitionarea la pachet a serviciului de telefonie cu cel de transmisie de date.

Romtelecom si-a modificat oferta, a lansat pachete destinate anumitor segmente de utilizatori, dar a umblat si la tarife. De citeva saptamini, razboiul s-a mutat in media. RCS&RDS a acuzat Romtelecom. Luni, reprezentantii principalului operator de telefonie fixa au ripostat, insa nu numai la adresa RCS&RDS, ci si la adresa autoritatilor, prea permisive in opinia Romtelecom cu concurenta si prea exigente cu ei. Este pentru prima oara cind razboiul declaratiilor ajunge intr-un asemenea punct in acest domeniu.

Actorii principali

Liberalizarea pietei de telefonie in 2003 a determinat si aparitia primilor concurenti. Cei mai activi s-au dovedit a fi companiile de televiziune prin cablu, care au lansat oferte triple-play, care includ televiziune, telefonie fixa si Internet. Au aparut si oferte prin care abonamentul la telefonia fixa este gratuit. Operatorii alternativi au in prezent aproape 10% din piata. Acum, principalul concurent al Romtelecom este RCS&RDS, care a ajuns, conform oficialilor, la 350. 000 de clienti pentru serviciul de telefonie fixa.

Este drept, este putin fata de cei 3.957.870 de abonati citi are Romtelecom, dar cresterea din ultima perioada a operatorilor alternativi pare sa fi declansat semnalul de alarma. Dupa ani de zile in care nu a avut o concurenta serioasa, Romtelecom simte competitia si isi apara baza de clienti si investitiile. Reactiile oficialilor celor doua companii din ultimele saptamini sint, dincolo de tarife, un prim semn ca pe piata telefoniei fixe exista concurenta.

Inceputul pe fir

La mijlocul lunii februarie, conducerea RCS&RDS a acuzat Romtelecom ca a redus capacitatile de interconectare. Acest lucru a determinat imposibilitatea efectuarii de apeluri din reteaua RCS&RDS catre cea a Romtelecom si invers. „Operatorul Romtelecom a redus in mod abuziv, printr-o decizie unilaterala, capacitatile de interconectare la nivel national cu reteaua de telefonie fixa RDS.Tel, limitind astfel posibilitatea abonatilor de a efectua apeluri catre abonatii Romtelecom sau, respectiv, de a primi apeluri de la acestia. In urma acestei actiuni au fost afectati direct peste 150.000 de abonati RDS.Tel“, spuneau oficialii RCS&RDS. Conducerea Romtelecomului s-a aratat uimita de reactia celor de la RCS&RDS, deoarece problema se rezolvase, iar interconectarea se realiza in parametrii normali.

Episodul al doilea

Citeste si:

Conducerea Romtelecom nu a ramas datoare. In momentul in care s-au anuntat rezultatele financiare pentru 2005 a urmat replica. Directorul general al Romtelecom, James Hubley, nu s-a referit insa doar la RCS&RDS, ci si la autoritati, si la operatorii de cablu. Primul of, tarifele de interconectare, mult prea mici in opinia Romte-lecom. Oficialul Romtelecom s-a referit si la situatia cablistilor, care, alaturi de programele TV, furnizeaza si servicii de telecomunicatii.

„Este vorba despre o subventie incrucisata. Peste tot in lume aceasta situatie este considerata impotriva unui climat concurential pozitiv. Nu pot sa inteleg de ce ANRC nu vrea sa investigheze aceasta situatie transparenta“, a spus James Hubley. Trebuie sa remarcam din nou ca principalii concurenti ai Romtelecom sint operatori de televiziune prin cablu. Oficialii Romtelecom chiar au amenintat cu inghetarea investitiilor de 500 de milioane de euro planificate pentru urmatorii ani. Oficialii Romtelecom spun acum ca remarcile facute nu au nici o legatura cu concurenta.

„Dupa cum ne-am exprimat si in numeroase alte ocazii, concurenta este benefica si de dorit pe piata, atit pentru companii, care sint obligate sa evolueze, sa devina mai bune, cit si pentru clienti, care pot alege serviciile care le satisfac cel mai bine cerintele. Ce am cerut de fiecare data insa, este ca aceasta competitie sa se desfasoare corect si in aceleasi conditii pentru toata lumea. Aceasta inseamna ca e nevoie de un cadru transparent si liber concurential, nu de unul cum este cel actual, care, de pilda, permite ca operatorii CATV sa nu fie reglementati si sa poata practica in voie subventii incrucisate intre servicii“, spune Dan Pazara, director corporate affairs Romtelecom.

Situatie delicata

In prezent, Romtelecom trebuie sa faca eforturi pentru a-si mentine baza de clienti. Conducerea companiei nu este insa dispusa sa realizeze investitii in conditiile actuale. Nici reactii asa de dure la adresa autoritatilor din partea oficialilor Romtelecom nu s-au intilnit, si, dincolo de nemultumirile legate de tarifele de interconectare, este clar ca si concurenta joaca un rol important in aceasta rabufnire a celor de la Romtelecom.

„Intr-adevar, operatorii alternativi au cistigat o cota importanta de piata. Cred insa ca in cazul Romtelecom s-au strins cam multe: micsorarea tarifelelor de interconectare intr-un moment total impropriu atit pentru companie, cit si pentru actionarul din Romania, mari intirzieri in rebalansarea tarifelor, pozitionarea sa ca furnizor de servicii sociale dupa 1990 prin fortarea unor tarife prea mici etc. Este un semnal care arata ca s-au adunat cam multe probleme“, spune dr. Nicolae Oaca, analist al pietei de telecomunicatii. Ramine de vazut cum se vor desfasura ostilitatile pe aceasta piata in continuare. Cert este ca oficialii Romtelecom se asteapta sa mai piarda clienti si in acest an. •

Unii au renuntat, altii nu

Principalul atu al RCS&RDS este oferirea de servicii de telefonie fixa la pachet cu cele de Internet. „Am renuntat la abonamentul Romtelecom in momentul in care mi s-a instalat Internetul. In oferta de Internet abonamentul pentru telefonie fixa este gratuit si am si un numar de minute gratuite incluse. Am renuntat la Romtelecom pentru ca oricum nu prea foloseam fixul si plateam abonamentul“, spune Dan Ionescu, locatarul unui bloc din cartierul bucurestean Titan.

Nu intotdeauna insa oferta operatorului alternativ a dezinstalat postul Romtelecom. „Am telefon de la RCS&RDS, dar l-am pastrat si pe cel de la Romtelecom“, spune Alina Ionescu, care locuieste in cartierul Dristor. Familia Lazarescu locuieste intr-un bloc in care exista si abonati ai RCS&RDS. Nu au renuntat la Romtelecom in favoarea operatorului alternativ deoarece nu doresc o cheltuiala suplimentara, iar Internetul nu li se pare necesar.