"Conform noului cadru legal din domeniul telecom, incepand de sambata, 25 februarie, in scopul protectiei consumatorilor, contractele incheiate de acestia cu furnizorii de servicii de comunicatii vor contine mai multe clauze minime obligatorii. De asemenea, noile dispozitii legale stabilesc, printre altele, un prag maxim pentru durata initiala a contractului si aduc unele modificari referitoare la incheierea contractelor la distanta ce au ca obiect furnizarea de servicii de comunicatii electronice", se arata intr-un comunicat, preluat de Mediafax.

Durata maxima initiala a contractelor incheiate cu utilizatorii finali persoane fizice nu mai poate depasi 24 de luni.

Furnizorii au obligatia de a le oferi consumatorilor si posibilitatea de a beneficia de servicii pentru o durata contractuala de cel mult 12 luni, astfel incat acestia sa poata alege oferta care se potriveste cel mai bine nevoilor lor.

Totodata, in cazul in care utilizatorii finali persoane juridice doresc sa beneficieze de servicii de comunicatii in conditiile oferite consumatorilor, furnizorii au obligatia sa dea curs solicitarilor acestora.

In ceea ce priveste clauzele contractuale, potrivit noilor reglementari, operatorii au obligatia de a include in contracte, printre altele, restrictiile pe care le impun in ceea ce priveste utilizarea echipamentului terminal, categoriile de masuri pe care le pot lua in cazul aparitiei unor incidente sau amenintari de securitate, precum si informatii privind procedurile de gestionare a traficului in scopul de a evita congestionarea retelei.

"Aceste informatii vor permite abonatilor, de exemplu, sa afle daca furnizorul le va restrictiona accesul catre anumite site-uri sau aplicatii de pe internet, daca le va coda telefonul in reteaua sa sau daca le va limita viteza de transfer dupa atingerea unui anumit volum al traficului", se spune in comunicat.

In cazul incidentelor sau amenintarilor de securitate, furnizorii trebuie sa prevada in contract tipul de actiune pe care ar putea sa o intreprinda si impactul acesteia asupra continuitatii furnizarii retelelor si serviciilor la un nivel normal (de exemplu: limitare, restrictionare sau intrerupere a serviciului), precum si conditiile in care se vor produce aceste restrictionari.

In afara acestor noi clauze, contractele trebuie sa contina, ca si pana acum, datele de identificare a furnizorului, serviciile oferite, calitatea asigurata, tarifele si modul de aplicare a acestora, modalitatea de obtinere a informatiilor la zi privind tarifele, termenul de conectare initiala, tipurile de servicii de asistenta tehnica oferite, durata contractului, conditiile de reinnoire si incetare a contractului, informatii privind suspendarea serviciului, despagubirile in cazul nerespectarii clauzelor contractuale si procedura de solutionare a litigiilor.

In plus, potrivit reglementarilor ANCOM, contractele incheiate pentru furnizarea de servicii de acces la internet trebuie sa contina clauze referitoare la parametri de calitate precum: viteza nominala/maxima de transfer a datelor, viteza minim garantata, daca este cazul, intarzierea si variatia intarzierii de transfer, rata pierderii de pachete, termenul de la care va incepe furnizarea accesului la internet, exprimat in zile calendaristice, precum si termenele de remediere a deranjamentelor si de solutionare a reclamatiilor utilizatorilor, exprimate in ore.

Citeste si:

Furnizorii vor publica trimestrial pe paginile lor de internet valorile acestor parametri, prima raportare urmand sa aiba loc la data de 25 aprilie.

"Aceste modificari se aplica atat contractelor incheiate incepand cu 25 februarie, cat si contractelor aflate in derulare, furnizorii avand obligatia de a le modifica, precum si de a informa abonatii despre acest lucru. Avand in vedere ca aceste modificari sunt impuse de prevederile legale, iar nu o manifestare de vointa a furnizorilor in sensul modificarii unilaterale a clauzelor contractuale, utilizatorii aflati in perioada minima contractuala nu vor putea invoca aceste modificari pentru a solicita rezilierea contractului fara plata penalitatilor agreate", se arata in comunicat.

Prin noul cadru legislativ, ANCOM a preluat atributiile de monitorizare si control si asupra contractelor incheiate la distanta intre furnizorii de servicii de comunicatii si utilizatori.

Contractele la distanta sunt acele contracte incheiate exclusiv printr-unul sau mai multe mijloace de comunicatie la distanta care nu necesita prezenta fizica simultana a celor doua parti (de regula, telefon sau e-mail).

De asemenea, ANCOM va putea lua masuri specifice, acolo unde este cazul, pentru a asigura accesul si posibilitatea utilizatorilor finali cu dizabilitati de a beneficia de servicii de comunicatii electronice adaptate nevoilor lor si in conditii echivalente celor de care beneficiaza ceilalti utilizatori finali.

Pentru a identifica aceste masuri, autoritatea a comandat un studiu de piata care sa arate care este gradul de utilizare a serviciilor de comunicatii in randul persoanelor cu dizabilitati, principalale dificultati cu care se confrunta acestea in achizitionarea si utilizarea serviciilor, precum si propunerile lor cu privire la imbunatatirea situatiei de fapt, pe baza experientei proprii.

ANCOM poate sanctiona furnizorii de servicii de comunicatii electronice pentru neincluderea in contracte a acestor clauze minime obligatorii si poate solutiona litigiile nerezolvate pe cale amiabila dintre utilizatori si furnizori pentru nerespectarea acestor clauze. Pentru solutionarea acestor litigii, utilizatorii se pot adresa institutiei.

Noile prevederi sunt cuprinse in OUG 111/2011 privind comunicatiile.