Tech City este situat in estul Londrei si este un proiect sustinut de Guvernul Marii Britanii. Printre start-up-urile ce sunt sau au fost prezente acolo se numara Last.fm, Dopplr si Saffron Digital iar printre companiile ce “stau cu ochii” pe antreprenorii din regiune se numara Cisco, Vodafone, Google, Facebook sau Intel.

Chris Moore are peste 25 de ani de experienta in industrie, lucrand in cercetare, management, dezvoltare si manufacturing in SUA si Europa. Inainte de a se alatura in 2010 Tech City, el a fost director venture capital pentru Kodak in Europa unde a evaluat peste 200 de start-up-uri din domeniul tehnologic. Moore a fost responsabil peste 24 de brevete si are un doctorat in chimie.

Wall-Street.ro: Ati venit in Romania pentru a discuta cu antreprenori o potentiala mutare a business-ului lor in Marea Britanie, in Tech City. De ce ar face acest lucru?
Chris Moore: Tech City nu este degeaba numit “Capitala Digitala a Europei”. Acolo ai acces la finantari, la relatii, consultanta, poti intalni talente noi in industria ta sau industrii tehnologice adiacente. Totodata, la Londra sunt foarte multe companii cu care poti incheia parteneriate, esti aproape de inima antreprenoriatului din Europa.

W-S.ro: Ce pasi trebuie sa urmeze un antreprenor din Romania pentru a intra in Tech City si cat l-ar costa?
CM: Nu ne place sa ne incurcam in birocratie. Practic, la Londra, poti sa iti faci firma intr-o singura zi sau, daca esti chiar grabit, in doar cateva ore. Ne contactezi pe site-ul nostru sau/si prin intermediul ambasadei Marii Britanii la Bucuresti – sunt foarte deschisi, si de acolo va ghidam noi in functie de business, de ce iti doresti sa vii la noi, cu cine vrei sa intri in contact si asa mai departe. Am avut cazuri in care o companie din Spania si-a deschis filiala la noi in doar cateva saptamani dar in mod normal dureaza cateva luni.

W-S.ro: Cam care sunt costurile pe care un start-up cu 5-6 angajati ar trebui sa le suporte?
CM: Variaza in functie de spatiul ocupat, de facilitatile oferite insa, in medie, costul unui birou pentru o persoana pe o luna costa circa 250-300 euro. Per total as spune ca o firma de sase oameni ar putea fi gazduita cu 700 lire sterline/luna, avand tot ce trebuie in acest pret, la birou - Internet, e-mail, abonamente la servicii importante si asa mai departe. Repet insa, pentru amanunte trebuie discutat direct cu cei de la Tech City.

W-S.ro: Cate companii sunt in prezent in Tech City si care sunt sansele reale de a atrage investitii?
CM: In prezent sunt circa 700 de companii, este o retea de networking mare, eficienta, cu firme din toata Europa si nu numai. Sunt sedinte aproape in fiecare zi, de obicei seara, unde poti intalni noi colegi dar si investitori. In Marea Britanie sunt peste 20 de retele de business angels pe care le poti contacta si cu care te poti intalni fata in fata pentru a le prezenta proiectul tau.

W-S.ro:
S-a intamplat sa respingeti firme, sa le refuzati prezenta in Tech City?
CM: (dupa un moment de gandire) Nu, nu au fost cazuri. Decizia tine de ei, pana la urma. Dar au existat situatii in care le-am sfatuit pe unele companii sa nu vina la noi deoarece nu se potrivesc intru totul profilului pe care il deservim noi. De exemplu, daca sunt companii din domeniul bio tehnologiei sau clean tech (reciclare, energie regenerabila) ii sfatuim sa se duca in alte directii – de exemplu in Scotia este un campus pentru clean tech. Daca insa sunt companii ICT sau din industrii creative, nu este absolut nicio problema.

W-S.ro: Deci ce domenii sunt acoperite in Tech City?
CM: Software pentru corporatii, servicii financiare, securitate IT, social media, aplicatii mobile, aplicatii Web, marketing digital precum si companii digitale ce ating industriile muzicale, filmului, productie. Cei mai multi au proiecte in zonele mobile si social media.

Nu iti fie frica sa admiti ca ai gresit si sa te retragi cand nu mai poti reusi

Citeste si:

W-S.ro: Cam cu cati antreprenori/manageri v-ati intalnit in Romania si ce feedback ati primit de la ei?
CM: Au fost cam 20 de oameni – unii interesati de a-si muta business-ul complet in Marea Britanie, altii care doreau sa infiinteze filiale acolo. Acesta a fost insa doar un prim pas, in care am prezentat Tech City, “am plantat o samanta” si am raspuns intrebarilor acestora. Vor mai urma insa alte sedinte si ii asteptam pe acestia si altii sa vina catre noi cu orice intrebari ar avea.

W-S.ro: Am inteles ca ati vizitat mai multe tari, veniti din Polonia, maine mergeti in Ungaria. Cum ati caracteriza Romania din punct de vedere al spiritului antreprenorial?
CM: Inainte de a alege tarile pe care sa le vizitam am citit cateva studii, am cercetat pietele si pot spune ca Romania este una dintre tarile cu potential foarte ridicat de dezvoltare. Profilul antreprenorului roman este acela al unui om hotarat, decis si ambitios si acestea sunt lucruri absolut necesare pentru a avea succes.

W-S.ro: Cum ati descrie un start-up de succes?
CM: Cred ca trebuie sa includa 2-3 factori. De departe cel mai important este echipa. Oameni care sa aiba expertiza pe un singur domeniu, oameni care sa stie cum sa faca bani dintr-o idee, un om care sa stie tehnologia si neaparat cineva care sa stie marketing si piata. Daca vreuna din aceste “piese” lipseste, atunci compania ar putea avea probleme. Mai tarziu, ai putea avea nevoie de un al patrulea factor – un om care sa stie cum sa atraga fonduri, dar acesta nu este imediat obligatoriu.

W-S.ro:
As dori sa imi spuneti ce apreciati la Richard Bronson (fondatorul Virgin Group – n.r.) la nivel antreprenorial si ce recomandati tinerilor intreprinzatori.
CM: (zambind) Cred ca stie sa isi asume riscurile, este ceva necesar. Intra tot timpul in noi zone de business si in multe ocazii ii iese bine. Cand lucrurile nu merg asa cum a anticipat el, atunci nu ii este frica sa isi asume greseala si sa renunte la acea nisa sau sa incerce sa o modifice substantial. Este ceva ce tinerii trebuie sa stie sa faca.

W-S.ro: Care sunt cele mai intalnite greseli antreprenoriale pe care le-ati sesizat?
CM: Cred ca a nu realiza cand este important sa primeasca fonduri. Unii antreprenori se trezesc ca nu au fonduri pentru a trece proiectul “la nivelul urmator” in timp ce altii se grabesc si rateaza un pas important in evolutie. De asemenea, unele companii intra in piata fara a fi complet pregatite in timp ce altora le ia prea mult sa iasa pe pietele internationale.

W-S.ro: Dati-mi un exemplu de start-up pe care l-ati remarcat recent si care v-a placut.
CM: As aminti de RummbleLabs.com , un start-up de recomandari sociale. Ei cauta recomandari in toata social media si iti customizeaza rezultate relevante pentru tine.

W-S.ro: Unii spun ca a apus vremea continutului si investitorii se uita in prezent mai mult la servicii adiacente. Ce parere aveti?
CM: Continutul va fi intotdeauna important, conteaza insa extrem de mult cum il distribui si prin ce canale. Poti avea cel mai bun continut din lume, dar daca nu e usor de accesat, oamenii nu il vor citi.

W-S.ro: Daca ar fi sa incepeti un start-up acum, pe ce nisa ati intra?
CM: Trebuie sa am o idee foarte buna! Cred ca as incerca sa accesez toate cele cinci simturi umane – poate chiar si-ar saselea! De exemplu am dat de o companie de tehnologie interactiva, Togeva.com, care iti permite sa trimiti o imbratisare cuiva printr-un SMS si, printr-o vesta speciala, acea persoana simte imbratisarea imediat cum a primit mesajul. Este un exemplu bun de companie ce reuseste sa imbine tehnologia cu experienta “pe viu”. Pe acest segment as recomanda si romanilor sa incerce sa intre.

V-ati gandit vreodata sa deschideti o firma in afara tarii? Cum vi se pare aceasta optiune? wall-street.ro va incurajeaza sa comentati.