Incapacitatea de a controla costurile ramane, pentru prima data, in afara listei primelor 10 riscuri in telecom - conform raportului Ernst & Young. Daca, pana acum, puternica pozitionare defensiva, intarita de fluxurile mari de numerar a ajutat operatorii sa faca fata incertitudinilor economice, noul context tehnologic le impune adoptarea unor noi modele de business care sa le genereze cresterea pe viitor.

Principalele 10 riscuri pentru domeniul telecom in 2012:

1. Incapacitatea de a schimba modelul de afaceri bazat pe minute de utilizare cu cel bazat pe volumele de date schimbate prin retea.
2. Insuficienta concentrare pe schimbarile de comportament ale consumatorilor.
3. Lipsa de incredere in rentabilitatea investitiilor.
4. Informatie insuficienta pentru a putea transforma cererea in valoare.
5. Incertitudini legate de reglementarea noilor structuri de piata.
6. Incapacitatea de a capitaliza pe noile tipuri de conectivitate.
7. Strategiile de fuziuni & achizitii si de parteneriat formulate defectuos.
8. Incapacitatea de a defini noi parametri de masurare a performantei afacerii.
9. Protectia datelor, securitatea si rezilienta operatorilor.
10. Lipsa flexibilitatii organizationale.

Mai jos, fiecare risc este defalcat si explicat

1. Operatorii telecom se confrunta cu schimbari importante survenite in cererile clientilor si in relatia cu competitorii si autoritatile de reglementare. In acest context, adaptarea modelelor de business pentru a raspunde noilor cereri de servicii de date devine esentiala pentru toti jucatorii din industrie si este principalul risc ce ameninta sectorul in 2012. Ca raspuns, operatorii trebuie sa-si adapteze modelele de business la un ecosistem mai larg pentru abonatii individuali, cum ar fi segmentele de servicii de sanatate si utilitati, si sa decida pe ce surse de venit sa se focalizeze in acest mediu extins. Veniturile potentiale pe segmentul enterprise raman ridicate comparativ cu cele pentru abonatii individuali, dar operatorii ar trebui sa-si modifice abordarea de provizionare (de exemplu furnizarea de cloud computing pentru IMM-uri). Operatorii ar trebui sa-si largeasca gama modelelor de facturare, sustinute de modele de business pe verticalele de piata utilizand de exemplu servicii in cloud.

2. Retelele operatorilor sunt acum platforme de acces catre un numar cat mai larg de sectoare si servicii, cum ar fi TV, retail, banci, iar dispozitivele mobile joaca un rol crucial in formarea experientei clientului. Modificarile de mentalitate si comportament ale consumatorului continua in ritm accelerat, de aceea adaptarea ofertei de servicii si a experientei clientului la aceste schimbari este vitala. Operatorii trebuie sa comunice clar valoarea adaugata a noilor servicii provizionate, cum ar fi acreditarile de securitate in cazul serviciilor de retea enterprise, abilitatea de a livra noi tipuri de pachete pentru clienti si de a actiona ca furnizor de incredere a noilor servicii emergente m-payments.

3. Studiul arata ca riscurile aferente investitiei in infrastructura sunt mai importante acum decat in anii precedenti, tinand cont de faptul ca implementarile de servicii Long Term Evolution (LTE) sunt in curs si ca multe tari si-au stabilit deja obiective agresive in privinta implementarii benzii largi. Operatorii au reusit, pana acum, sa controleze cheltuielile de capital cu ajutorul nivelului ridicat de lichiditati, insa lipsa de incredere in rentabilitatea investitiilor poate atrage dupa sine o reducere a investitiilor care se va traduce intr-o reducere a cresterii business-ului in viitor. Fortele externe, cum ar fi reglementarile si cererea, ii fac pe operatori prudenti in a investi in infrastructura, iar incertitudinile asupra noilor structuri de piata genereaza indoieli asupra veniturilor potentiale ale noilor servicii. Controlul prea puternic asupra investitiilor poate submina calitatea serviciilor, competitivitatea si perspectivele de crestere ale acestora.

4. Pentru a ramane competitivi, operatorii au nevoie sa puna pe piata cat mai repede servicii noi, motiv pentru care colecteaza din ce in ce mai multe date despre clienti. Operatorii ar trebui sa re-analizeze aceste date din unghiuri diferite pentru a-si imbunatati pozitionarea si pentru a anticipa schimbarile pietei si ale clientilor. In trecerea de la minute la volume de bytes, operatorii trebuie sa utilizeze informatii exacte si cuprinzatoare privind atat industria, cat si comportamentul consumatorilor. Acestea trebuie sustinute si integrate de suportul operational si de sistemele de facturare.

5. Presiunile generate de reglementarile din industrie raman o preocupare cheie in acest sector unde schimbarile politicilor de reglementare franeaza investitiile. Conform unui studiu Ernst & Young, cadrul de reglementare reprezinta principala problema a 41% dintre furnizorii de servicii de internet in urmatorii cinci ani. Eliberarea noilor spectre de frecventa pentru comunicatii mobile contureaza noile structuri de piata 4G. Incertitudinile legate de politicile de reglementare a noilor structuri de piata schimba optica agentiilor de reglementare asupra separarii retelelor en-gros de cele en-detail pentru furnizarea benzii largi ultra-rapide.

Citeste si:

6. Intre timp, normele din mediul online privind datele personale si cele de securitate raman discutabile. Imposibilitatea de a formula puncte de vedere clare cu privire la protejarea datelor personale, in termeni de responsabilitati asumate fata de utilizatorii finali si de alti jucatori din industrie, ar putea submina rolul operatorilor in era digitala.

7. Noile tipuri de conectivitate, cum ar fi machine-to-machine (M2M), redefinesc rapid conceptul de conectivitate si promit eficienta crescuta, centrare superioara pe client si cresterea valorii infrastructurii existente. Fiind servicii emergente, ele obliga operatorii sa adopte noi modele de evaluare a acestora si sa faca fata unor noi riscuri reputationale si de reglementare si unor costuri crescute sau ARPU (venit mediu pe utilizator) scazut. Demersul implica si identificarea unor noi competente de baza care sa aduca valoare companiei. Acestea pot sa diferentieze operatorii in piata si sa-i ajute sa delimiteze serviciile pe care le pot dezvolta in interior de cele care necesita parteneriate sau care trebuie externalizate.

8. Desi activitatea de fuziuni si achizitii a fost intensa in perioada 2010-2011, specificul si riscurile sale s-au schimbat. Partea de control are prioritate in fata celei de crestere iar riscurile politice, macroeconomice si de reglementare sunt in crestere. Cu toate acestea, achizitiile si parteneriatele sunt esentiale pentru succesul in segmentele de piata emergente, cum ar fi cele de mobile advertising si cloud computing. Abilitatea de a sustine parteneriate va deveni un diferentiator strategic pentru operatorii din industrie.

9. Parametrii si indicatorii cheie de performanta (KPI) pe care operatorii ii utilizeaza pentru operatiunile lor interne si pentru a comunica performantele catre audientele externe nu au tinut pasul cu trecerea de la modelele de business bazate pe servicii de voce la cele bazate pe servicii de date. Multi dintre acesti parametri vizeaza doar serviciile si reteaua si nu ofera suficiente detalii despre cum s-ar putea imbunatati experienta clientilor. In plus, indicatorii utilizati in raportarile externe, cum ar fi venitul mediu pe utilizator (ARPU), nu mai ofera investitorilor o imagine completa. In aceste conditii, operatorii vor fi nevoiti sa-si defineasca urgent un nou set de masurare a performantei, care sa vizeze in primul rand clientul.

10. Clientii au mai multa incredere in operatori decat in retelele de socializare, considerandu-i capabili sa le garanteze securitatea intr-o gama larga de servicii. In acelasi timp, ii considera principalii responsabili in caz de amenintari primite de la terte parti, pentru atacuri de tip mobile malware sau rogue apps. Pentru a contracara aceste riscuri, operatorii trebuie sa colaboreze cu organismele guvernamentale pentru a-si clarifica responsabilitatile in domenii precum anti-terorismul si continutul pentru copii. O colaborare extinsa este de asemenea necesara cu furnizorii si partenerii, pentru a aborda problemele de confidentialitate si de securitate in zonele de servicii noi, cum ar fi cele de cloud security si de aplicatii mobile.

Acesta este un risc nou intrat in topul din acest an, fiind generat de nevoia operatorilor de a dezvolta organizatii mai flexibile, capabile sa implementeze noile strategii. Trecerea la serviciile de date, intensificarea parteneriatelor dar si cresterea imperioasa a nevoii de a raspunde rapid cererilor pietei au produs deja schimbari majore in companii. Insa, acestea nu mai sunt suficiente. Operatorii trebuie acum sa-si alinieze unitatile de business pentru a maximiza economiile de scara, pentru a-si consolida pozitia geografica, echilibrand balanta intre prezenta globala si nevoia de a raspunde specificului local. In obtinerea structurii celei mai potrivite, flexibilitatea si pragmatismul sunt esentiale.