Succesul companiilor IT poate fi vazut si din investitiile pentru imagine, un stand serios la CeBIT fiind evaluat de specialistii in domeniu la sume cuprinse intre un milion si un milion si jumatate de euro.

De unde interesul pentru CeBIT? Cea mai mare expozitie IT&C, un targ si un spectacol in acelasi timp, atrage peste 500.000 de vizitatori, 6.000 de companii cu stand si zeci de mii de firme ai caror reprezentanti vin doar la „vanatoare“ de contracte si parteneriate. Spre comparatie, cel mai mare eveniment de acest gen din SUA, CES, care imbina electronicele si electrocasnicele, abia aduna 150.000 de vizitatori si 2.000 de companii expozante, pe o suprafata mult mai mica. Oamenii informati din domeniu spun ca exista companii care castiga din contractele semnate la CeBIT mai mult decat din restul activitatii din cursul unui an intreg.

Aceleasi surse spun ca lupta cea mare pe culoarele targului german se da pentru contracte de distributie sau livrare exclusiviste, eventual care sa scoata din carti companiile rivale. Insa totul depinde si de ce anume ii poti oferi partenerului. Evident, o companie cu un lant de retail mare are toate sansele sa fie un partener preferat de toti producatorii si asa mai departe. Oamenii vorbesc, de asemenea, despre firme de apartament, dar cu softisti foarte buni, care castiga contracte pentru companii mari precum Philips, Samsung, Orange si altele.

Tehnologie „la extrem“

Una peste alta, CeBIT 2006 este un loc pentru afaceri si pentru spectacol. Companiile nu doar ca au etalat cele mai tari produse, ci au dus tehnologia la extrem pentru a demonstra ca se poate. Telefoanele au hard-disc de 8 GB, camere de 10 megapixeli si sunt capabile sa se conecteze WiFi sau direct 4G ca sa putem sari rapid peste generatia a treia (3G). Televizoarele cu ecran plat mai castiga centimetri in diagonala, vechiul aparat cat o lada de zestre fiind acum o nimica toata fata de televizorul cu diagonala de 103 inci (2,65 metri), cat peretele sufrageriei unei garsoniere confort 1. Robotii devin inteligenti si ascultatori, omenirea fiind mult mai aproape de Star Trek decat parea acum cinci-sase ani, cand serialul era in voga. Telefoanele nu mai vorbesc doar ieftin, ci si pe Internet sau, de ce nu, direct prin satelit, ca sa poata oferi clientului acoperire „oriunde“. In acelasi timp, computerul nu doar devine mai performant, cu procesoare „bicefale“ de la Intel, ci si mult mai mic.

Trendul lansat de Microsoft cu Origami, proiectul unui PC de buzunar, dar cu functii complete de computer, a fost urmat de toti producatorii. Ce nu scrie presa, nici cea americana, este ca un PC de buzunar cu Windows complet si toate functionalitatile incluse fusese lansat in SUA din 2003, iar anul trecut proiectul a primit un impuls de la Sony, care a prezentat la IFA Berlin un astfel de produs.

Cre@tive Romania

Noul slogan ales pentru standul national s-a dovedit potrivit pentru companiile prezente. Nu au venit la Hanovra doar cei in cautare de contracte, ale caror afaceri depind de noi parteneri si clienti, ci si romanii care au adus tehnologii noi, ce se cauta pe piata, inventii autohtone si produse realizate in laboratoarele proprii. Desigur ca firmele cu traditie, care participa de ani buni la CeBIT, s-au descurcat cel mai bine. Insa nici standul national nu mai este doar un experiment, ca in anii trecuti, imbunatatirile fiind vizibile. „Cred ca este cel mai mare stand national, din cate se poate vedea. Lucrurile s-au imbunatatit, am analizat ceea ce s-a facut in anii trecuti si am reusit sa imbunatatim imaginea standului. Asta nu inseamna ca nu mai sunt lucruri de facut“, a precizat, pentru SFin, Zsolt Nagy, ministrul comunicatiilor si tehnologiei informatiei.

Una dintre cele mai interesante noutati la standul romanesc de la CeBIT se numeste InfoTouch, o firma 100% autohtona care produce sisteme informatice pentru marketing si activitati de vanzare in genul bancomatelor, dar nu neaparat avand caracter financiar. Compania are un partener autohton care produce sistemele mecanice ale aparatelor, iar in rest majoritatea tehnologiei este produsa de InfoTouch.
In standul oficial al Romaniei s-au aflat in total 39 de companii, in special producatori de software, precum Arobs Transilvania (companie cu doua standuri la CeBIT 2006), GECAD, cu divizia de plati online, Kondiment, producatorii de site-uri web si altii. Arobs are un stand si intr-o zona sustinuta de o organizatie elvetiana, Sippo, care a mai adus si in alti ani tehnologie romaneasca la CeBIT. „Outsourcing este cuvantul de ordine, pentru ca produsele romanesti 100% nu prea au sanse pe pietele externe. In schimb, producem soft la comanda pentru companii straine si cautam mereu noi parteneri“, ne-a declarat Nora Mihalca de la Arobs.

Softwin a avut anul acesta cel mai mare stand romanesc, iar compania si-a promovat cu succes produsul principal, antivirusul BitDefender, foarte apreciat in Germania dupa numarul de vizitatori care se inghesuiau la stand sa primeasca un CD cu versiunea de proba a produsului.

Citeste si:

Razboiul Celularelor

La CeBIT 2006, companiile s-au luptat in a aduce pe piata diverse produse care sa uimeasca fie prin dimensiuni, fie prin facilitatile oferite. Interesul pentru calculatorul de buzunar semnalat de Microsoft, Samsung, Sony si altii a fost depasit, poate, doar de cel pentru telefoanele mobile. Samsung a lansat un telefon dotat cu o camera foto de 10 megapixeli si zoom optic perfect functional, unul cu hard-disc de 8 GB, altul capabil sa se conecteze la retele 3G prin tehnologia urmatorilor ani: HSDPA (high speed downlink packet access), care ajunge la viteze de 3,6 Mbps. De asemenea, au fost anuntate diverse noi modele, cu camere de 3-8 megapixeli, functii multimedia sau de business, telefonul MP3 player, mic si discret si multe altele.

Compania a precizat si ca a avut un record de vanzari la imprimante si ca este numarul doi mondial in acest domeniu, conform studiilor de piata.
Principalii rivali ai Samsung, sud-coreenii de la LG, au prezentat, de asemenea, linii de produse noi si in special telefoane mobile cu camera foto. Lider la vanzarile de terminale 3G in Europa, LG continua inovatiile tehnologice prezentand cel mai subtire telefon GSM cu camera foto de 5 megapixeli. Are, ca si Samsung, noi modele pentru piata asiatica, cu ecranul rotativ si capabile sa receptioneze semnalul TV special pentru echipamente mobile (DVB-H - digital video broadcast handheld).

Performante foto

Pentru a tine pasul cu producatorii de telefoane, companiile din domeniul fotografiei au crescut performantele camerelor digitale. Kodak a prezentat iarasi camera foto cu doua obiective incorporate, lansata la CES 2006, iar Panasonic a adus inca un model cu zoom foarte mare si solutii profesioniste de stabilizare a imaginilor. La 8 megapixeli si zoom optic de 15x, Samsung Digimax Pro este insa un rival serios pentru japonezii de la Matsushita.

Apropierea dintre IT si electronicele de apartament continua, iar producatorii de televizoare au inceput sa adauge in carcasa plata si tehnologii similare PC-ului. Au fost prezentate televizoare cu DVD-recorder, cu hard-disc, ba chiar si televizoare care incorporau un intreg computer, pe platforma Intel, cu procesor dual-core. Tendinta se manifesta si la monitoare, dupa modelul Apple, computerul nemaiavand nevoie de o cutie suplimentara pentru a a-si face treaba. Monitorul plat este, de fapt, si calculator.

Imaginile nu mai sunt acum doar digitale, ci si de inalta definitie, tot mai multe televizoare, monitoare si ecrane de aparate portabile fiind compatibile cu formatul HD-D VD.

Revolutia Origami

Cel mai asteptat device al momentului, Origami al Microsoft, a fost dezvaluit cu surle si trambite, ca parte a unei noi revolutii: computerul mobil devine un echipament de buzunar. Indeplineste toate functiile oricarui PC, luand locul playerului de muzica, consolei de jocuri video, PDA-ului, telefonului atunci cand are conexiune la Internet si asa mai departe. Samsung Q1 este produsul rival prezentat de compania sud-coreana la CeBIT. Are hard-disc de 40 GB, Windows XP, se conecteaza prin Wifi sau Bluetooth. Origami are si o noua inovatie, o tastatura virtuala, desenata de fapt pe ecranul tactil (touch-screen), care aminteste oarecum de popularul BlackBerry, din cauza ca faciliteaza introducerea rapida de date. Se poate folosi insa si o tastatura obisnuita, conectata prin Bluetooth.