Portabilitatea, adica posibilitatea abonatilor de a-si pastra numarul de telefon in cazul in care schimba operatorul, nu este primita cu entuziasm de companiile de telefonie. Vor fi necesare investitii mari, iar clientii vor putea renunta mai usor la serviciile lor.

Cat timp cei mari primesc cu rezerve decizia impusa de autoritati, care vor sa elimine astfel un avantaj concurential, cei mai mici se bucura. Reprezentantii Cosmote sunt constienti de oportunitatea ce li se iveste. “Portabilitatea creeaza pentru noi un avantaj care nu trebuie neglijat, in special pe segmentul corporate, care este reticent la schimbarea numerelor de telefon”, spune Adrian Florea, product & services development manager.

Sa fie chiar atat de evident profitul de pe urma portabilitatii incat sa determine o “vanatoare” de abonati ai concurentei? Conform ANRC, operatorul care accepta numarul va plati celui care il cedeaza 11 euro pe numar in cazul telefoniei mobile si 13 euro in cazul telefoniei fixe. Companiile vor putea sa ceara acesti bani sau o parte din taxa de la utilizatori. Sau, ar putea suporta singure costurile.

“Problema este ca, in acest moment, venitul mediu pe client la noi in tara este de circa 12 euro pentru telefonia mobila si opt euro pentru telefonia fixa, de doua – trei ori mai mic decat in vestul Uniunii Europene. In aceste conditii, rentabilitatea preluarii unui nou client este puternic afectata si va fi atractiva pentru “noul” operator numai in cazul clientilor din segmentul superior”, explica Dinu Malacolopol, directorul de Internet Date si Telefonie al Astral Telecom.

Exista si voci care spun ca operatorii vor putea atrage clientii cu promotii si oferte speciale doar pe termen scurt, pe termen lung abonatii indreptandu-se catre retelele cele mai stabile. “Cred ca portabilitatea va duce la migratii doar in primul an de la introducere. Toti operatorii vor ajunge la concluzia ca au nevoie si de profit, ca trebuie sa faca si investitii si ca atragerea unui numar mare de clienti intr-o perioada scurta de timp poate aduce mari probleme”, este de parere Varujan Pambuccian, presedintele Comisiei pentru Tehnologia Informatiei si Comunicatiilor.

Detaliile introducerii acestui serviciu vor fi cunoscute insa doar peste patru luni, dupa ce grupul de lucru format de industrie si ANRC va cadea de acord asupra unei solutii. “Cu siguranta insa, uitandu-ne la experienta altor tari in acest domeniu, putem anticipa ca portabilitatea va fi extrem de costisitoare pentru industria din Romania, necesitand investitii semnificative in echipamente, precum si costuri de operare ulterioare lansarii,” afirma Mihail Tarniceanu, manager business stragey and regulatory affairs la Connex-Vodafone.

Sursa: http://www.capital.ro/index.php?a=23307&shift=1