Cu o medie de utilizare activa de 4,7 milioane de persoane lunar, piata virtuala autohtona a devenit o adevarata mina de aur pentru cei care vor sa isi creasca afacerile. Si, desi este un sector de nisa, in care tranzactiile se realizeaza cu o mai mare dificultate decat in cel traditional, segmentul de comert electronic s-a dezvoltat destul de mult in 2005. De fapt, numai anul trecut, vanzarile magazinelor virtuale autohtone s-au cifrat la aproximativ 20 milioane de euro. Principalul obstacol in cresterea acestui segment il reprezinta pe de o parte insuficienta dezvoltare a sistemelor securizate de plati, dar si reticenta romanilor in utilizarea metodelor de plata propuse de comercianti.

Cu o medie de utilizare activa de 4,7 milioane de persoane, adica romani care intra cel putin o data pe Internet in decursul unei luni calendaristice, piata virtuala autohtona a devenit o adevarata mina de aur pentru cei care vor sa isi creasca afacerile. Estimarile specialistilor arata ca din ce in ce mai multe servicii vor avea si o varianta online, iar serviciile online deja existente vor ameninta serios variantele lor traditionale. Mai mult, previziunile principalilor jucatori de pe piata arata ca pana la finele lui 2006 Internetul romanesc va depasi 6 milioane de utilizatori.

1 milion de vizitatori

Desi este un sector de nisa, in care tranzactiile se realizeaza cu o mai mare dificultate decat in offline, piata autohtona a comertului electronic, adica a tranzactiilor efectuate prin intermediul Internetului, s-a dezvoltat destul de mult in 2005 si la inceputul lui 2006. Numai anul trecut, vanzarile magazinelor virtuale autohtone s-au cifrat la aproximativ 20
milioane de euro.

Pe de alta parte, daca luam ca indicator de performanta numarul de utilizatori okazii.ro, care e cel mai vizitat site de comert electronic din Romania, atunci vedem ca numarul lor a crescut cu 500% fata de aceeasi perioada a anului trecut. In acest moment sunt active peste 600 de site-uri de comert electronic si sunt vizitate in total de peste 1 milion de vizitatori in fiecare saptamana.

eBay romanesc

Conform aceluiasi serviciu de monitorizare, principalii jucatorii din piata sunt okazii.ro, emag.ro, price.ro, librarie.net, dol.ro, flamingo.ro si altex.ro.

Principalul actor de pe piata autohtona a comertului electronic, din punctul de vedere al numarului de vizitatori, este site-ul de licitatii okazii.ro, detinut de fondul de investitii netBridge.okazii.ro este un fel de "bursa virtuala" unde utilizatorii se pot intalni pentru a face tranzactii, dupa exemplul celui mai mare site de licitatii din lume, eBay. Site-ul este, de asemenea, singurul reprezentant important al segmentului consumer-to-consumer de pe piata comertului electronic romanesc. "Ne-am dat seama inca de la inceput ca e nevoie de un instrument de incredere pentru tranzactii online intre utilizatori, si ca acesta trebuie sa fie mult mai mult decat un site de anunturi", spune Ionut Oprea, PR Manager la netBridge.

Citeste si:

Retailerii, in top si pe online

Afacerile pe Internet au devenit o tinta importanta si pentru companiile din Romania cu produse comercializate pe piata offline. In principal, este vorba de companiile care au si o prezenta puternica in retailul traditional, adica firme ce vand tehnica de calcul (Flamingo Computers, Best Computers, Ultra Pro, Depozitul de Calculatoare) sau cele din retailul de electronice si electrocasnice (Altex, DoMo). altex.ro, lansat in toamna anului 2002, este un canal de vanzare aditional si un instrument de fidelizare pentru clientii retailerului romanesc.

"Ne dorim sa aducem clientii cat mai aproape de decizia de cumparare, indiferent daca vor alege sa cumpere din magazinul virtual altex.ro sau din unul dintre magazinele noastre offline", spune Andreea Urzica, PR Manager la Altex. Flamingo.ro, cel mai important site autohton de e-comert specializat pe IT, are o medie de utilizatori de 30.000 zilnic si atrage un numar din ce in ce mai mare de clienti care ar fi apelat la serviciile traditionale, dar care prefera comoditatea tranzactiilor prin intermediul Internetului.

Despre plati

In ceea ce priveste sistemul de plati, comerciantii pot apela la solutia platilor prin intermediul unui procesator, plata prin banca, transfer postal, cash, carduri razuibile sau securizare cu SMS.

"Platformele de plati online, precum si cadrul legislativ, exista, si nu sunt cea mai mare problema a comertului prin Internet."

Cea mai mare bariera in calea platilor online sunt in continuare gradul inca insuficient de folosire a cardurilor la nivelul persoanelor fizice, la nivelul celor aproape 5 milioane de utilizatori de Internet", precizeaza reprezentantul netBridge.