“In 2011 am avut vanzari mai mari pe toate segmentele si cresterea a fost peste cea a pietei. Cel mai bine a fost pe segmentul de produse de iluminat”, spune Gorian Lalchevski (32 de ani).

El adauga ca au fost atat categorii in care compania a inregistrat cresteri impresionante cat si unele in care a inregistrat scaderi, dar, per total, in 2011 cifra de afaceri a companiei s-a majorat cu in jur de 10%.

De altfel, si in primul trimestru din acest an, compania a inregistrat o majorare similara cu cea de anul trecut, adica in jurul a zece procente.

Segmentele care aduc cele mai mari venituri sunt cele de consumer lifestyle (electronice si electrocasnice) si iluminat, fiecare dintre acestea insemnand in jur de 45% din cifra de afaceri a companiei, zona de produse medicale reprezentand doar 10%. Pe segmentul de consumer lifestyle, printre cele mai bine vandute produse ale Philips sunt aparatele de ras (atat pentru barbati cat si pentru femei) si aspiratoarele.Vanzarile de aspiratoare inregistrate in Romania sunt printre cele mai mari inregistrate de companie la nivel global.

Lalchevski: Daca nu se intampla nimic dramatic in Europa, ne continuam cresterea

“Ne asteptam ca anul acesta, daca nu se intampla nimic dramatic in Europa, sa continuam cresterea. Sunt foarte optimist in privinsa planurilor pe care le avem, pentru ca ne concentram pe categorii in care suntem lideri, dar si pe categorii noi, care sunt in crestere si in care nu am jucat foarte mult pana acum. In legatura cu ceea ce nu este in aria mea de influenta, nu pot comenta. Aceasta inseamna ca se poate intampla orice cu marimea pietei sau cu criza europeana. Noi, ca orice alta companie, avem planuri pentru situatii de urgenta, in cazul in care se intampla ce este mai rau. Insa speram la crestere similara cu cea din 2011”, afirma seful Philips Romania, companie cu in jur de 100 de angajati pe piata locala.

Lalchevski adauga ca in acest an avansul Philips va fi generat atat de evolutia companiei cat si de cea a pietei.

Pe de alta parte, managerul isi doreste ca Philips sa fie mai prezent in segmentul business to business si in sectorul public, zona guvernamentala fiind cea din care vine in mare parte cresterea in categoria produselor de iluminat si a celor medicale. Lalchevski se asteapta ca cele trei divizii sa inregistreze majorari similare anul acesta, insa adauga ca exista un potential mai mare pentru divizia de produse de iluminat.

“Anul trecut a fost mai bun pe zona de business to business si am avut o crestere foarte mare pentru echipamentele de iluminat. Pe segmentul medical trebuie sa ne folosim mai bine potentialul atat in sectorul corporate cat si in cel guvernamental. In consumer, increderea oamenilor este foarte influentata de ceea ce vad la televizor, de ceea ce se intampla cu Grecia, cu euro si zona euro. Si, din pacate, multe dintre segmentele noastre sunt foarte expuse la ceea ce se intampla la nivel macroeconomic”, explica Lalchevski.

El a preluat conducerea Philips Romania in iulie anul trecut, anterior compania fiind condusa timp de cinci ani si jumatate de Ilona Ciausoiu. In acelasi timp, Lalchevski este director comercial pentru consumer lifestyle in Balcani, ocupandu-se astfel si de vanzarile de electronice si electrocasnice din Bulgaria, Albania, si Macedonia. Practic, el conduce in jur de 120 de angajati, dintre care aproximativ o suta sunt in Romania. Lalchevski s-a alaturat Philips dupa opt ani in care a lucrat in Procter&Gamble (P&G), ultima functie detinuta in cadrul gigantului de bunuri de larg consum fiind cea de director general al filialei din Serbia si Muntenegru. El a venit pentru prima data in Romania in 2006 si a locuit aici pana in 2010.

Unul dintre lucrurile pe care managerul si le-ar dori sa le faca este sa aduca in companie cateva elemente din zona de bunuri de larg consum (FMCG).

Romanii sunt dispusi sa plateasca pentru produse mai scumpe

“Companiile din FMCG pun mai mult accentul pe consumator si petrec mult timp si resurse pentru a intelege ce vrea consumatorul. Daca te uiti la zona de electronice si electrocasnice, lucrurile nu sunt chiar asa. Cand te gandesti la Philips te gandesti la un gigant care vinde multe televizoare si corpuri de iluminat. Nu te gandesti la o companie care investeste si intelege comportamentul consumatorului si care convinge pe cineva sa cumpere un anumit lucru. Vrem sa schimbam perceptia de producator de televizoare in cea a uneia axate pe servicii si produse. Acesta este viitorul nostru - si deja ne indreptam in acea directie.”

Seful Philips spune ca piata romaneasca este cea mai mare dintre cele pe care le coordoneaza, aceasta fiind urmata de Bulgaria, Macedonia si Albania.
De alfel, vanzarile din Romania sunt duble fata de totalul inregistrat in celelalte trei tari.

Citeste si:

“Trendurile de consum sunt aceleasi, dar clientul roman este mai dispus sa plateasca pentru un produs premium daca este convins de beneficii. In Bulgaria, Macedonia si Albania oamenii tind sa ia deciziile mai mult in functie de pret. Romania este a treia tara ca importanta in privinta vanzarilor de electronice si electrocasnice (consumer lifestyle) in zona Europei Centrale si de Est, dupa Polonia si Cehia", explica Lalchevski.

Compania olandeza are in Romania o fabrica de espressoare de cafea la Orastie in care lucreaza in jur de 500 de oameni, insa afacerile acesteia si numarul de angajati nu sunt incluse in Philips Romania. Fabrica este detinuta de Philips din 2009 de cand olandezii au cumparat la nivel global Saeco International Group, unul dintre cei mai mari producatori italieni de exprossoare de cafea.

Cine este Gorian Lalchevski

De origine macedona, Lalchevski a venit pentru prima data in Romania in 2006 unde a ramas patru ani. Timp de doi ani s-a ocupat de planificare si strategie pentru P&G in zona Balcanilor, iar in 2008 a fost numit manager al diviziei produselor textile si a celor de ingrijire a locuintelor in departamentul de trade marketing.

In iulie 2010 a parasit timp de aproape un an Romania pentru functia de CEO al Procter&Gamble Serbia si Muntenegru, filiala pe care a condus-o din Serbia.

“La inceput am avut o parere proasta despre Romania pentru ca am venit cu masina in jur de doua dimineata, pe la Giurgiu. Strazile erau in reconstructie, iar sistemul de iluminat nu exista/nu era functional. Prima impresie buna mi-au facut-o parcurile din Bucuresti, iar apoi am devenit un ambasador al Romaniei pentru ca nici in tarile vecine nu este cunoscut succesul si frumusetile acestei tari. Acum regasesc tot ce imi placea si atunci, iar ceea ce nu imi placea se imbunatateste. Poate nu traficul, dar strazile sunt mai curate, serviciile din restaurante sunt mai bune, sunt multe cafenele noi, se deschid restaurante peste tot. Si oamenii sunt la fel de amabili, poate chiar mai mult. Imi plac mult oamenii pentru ca sunt foarte muncitori si nu sunt aroganti. Romanii se concentreaza pe lucrurile negative, dar cand te uiti din afara sunt multe lucruri care merg chiar bine. Spre exemplu, rata inflatiei, potentialul de crestere al PIB-ului, potentialul mare de atragere a investitiilor in infrastructura. Este locul potrivit pentru a investi, in comparatie cu Europa de Vest”, spune seful Philips Romania,

Pentru ca ii place atat de mult tara noastra, Lalchevski incerca sa invete si limba romana, managerul avand lectii de cate o ora si jumatate de trei ori pe saptamana.

„Este o limba frumoasa, care nu este dificila, dar imi este destul de greu sa imi gasesc timp sa o invat. Am timp pentru ore, dar nu am pentru teme.
Profesoara mea, Madalina, se supara pe mine cand nu-mi fac temele”.

El spune ca fiica sa, care este nascuta in Romania, vorbeste foarte bine limba romana desi nu studiaza intr-o scoala romaneasca.

De ce a acceptat anul trecut sa plece din P&G, o companie in care a lucrat timp de opt ani?

“Procter&Gamble a fost primul meu job real si sa cresti intr-o astfel de companie este o mare provocare. A fost dificil sa iau aceasta decizie, dar ma bucur ca am luat-o si sunt fericit ca m-am reintors in Romania datorita oportunitatilor pe care aceasta tara le ofera. Dupa ce calatoresti mult, mereu realizezi ca ai nevoie sa te intorci undeva. Pentru ca am vrut sa ma intorc si sa locuiesc in Romania. Majoritatii oamenilor care merg la P&G le este greu sa plece, pentru ca firma ii promoveaza si, in general, este un loc foarte motivational in care sa lucrezi. Fiecare manager din P&G a inceput de la baza. Pentru mine a fost un risc sa parasesc aceasta companie foarte stabila si cunoscuta, unde ma situam foarte bine si sa ma alatur unei companii mai mici, dar pe o pozitie mai mare. M-am gandit timp de o luna si apoi am zis: <<Mergem!>>”.